MartinF Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Hei.. Noen her inne som er god på å regne ut toll avgifter Skal kjøpe en vare fra USA: 382,85 dollar inkl. Frakt. Dette er 2572NOK. Nå er ikke jeg helt med i det der toll helvette så hvis noen vet hvor mye jeg må betale i toll for dette så rop ut..! Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Er vel mva. de legger på, altså 25%. Det skal riktig nok på selve varen, ikke vare ink. frakt. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Det spørs på varen. Er den tollbelagt må du betale både toll og moms. Er den ikke tollbelagt må du bare betale 25 % moms. Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Er vel mva. de legger på, altså 25%. Det skal riktig nok på selve varen, ikke vare ink. frakt. Det er feil. Er varen mva-pliktig skal det også betales mva av frakten. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Er vel mva. de legger på, altså 25%. Det skal riktig nok på selve varen, ikke vare ink. frakt. Det er feil. Er varen mva-pliktig skal det også betales mva av frakten. 5572846[/snapback] Sikker? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) EDIT: leste feil. Endret 8. februar 2006 av JoachimR Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Sikker? Ja. Fra toll.no: Direktoratet understreker at det ved vurderingen av om en vare er fritatt etter bestemmelsen eller ikke, så er det vareverdien som skal legges til grunn, og ikke tollverdien. Dersom en vare har en verdi på f.eks. 190 kroner, er den således fritatt etter bestemmelsen uavhengig portokostnader ol. Men dersom varens verdi f.eks. er 210 kroner, så skal merverdiavgift, toll, og eventuelle særavgifter beregnes på grunnlag av varens tollverdi, dvs. varens verdi med tillegg av bl.a. frakt og porto. Bestemmelsen har vært praktisert slik siden endringen av forskrift 12 § 5 første ledd nr. 2 av 1. mars 1999. Endringen som trer i kraft fra 1. mars 2001 innebærer således ikke en endring av beregningsgrunnlaget for fritak for småsendinger under 200 kroner. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Hvilke varer er egentlig tollbelagt? Jeg vet at klær er tollbelagt. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Er foto utstyr tollbelagt? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Er foto utstyr tollbelagt? 5573742[/snapback] Jeg TROR ikke det. Hadde en sak med en iPod her... Tror den bare ble belagt med moms, og vil tro kameraer og ipod går under samme kode, små-elektrisk eller noe? EDIT: Ipoden ble belagt med 25 % "avgift", ergo momsen. Denne lå i klassen "elektriske deler". Vil tro et kamera går ut på det samme? EDIT2: Og momsen ble bare lagt på varens verdi. Men dette var en forsendelse mellom to bekjente. Endret 8. februar 2006 av JoachimR Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Sikker? Ja. Fra toll.no: Direktoratet understreker at det ved vurderingen av om en vare er fritatt etter bestemmelsen eller ikke, så er det vareverdien som skal legges til grunn, og ikke tollverdien. Dersom en vare har en verdi på f.eks. 190 kroner, er den således fritatt etter bestemmelsen uavhengig portokostnader ol. Men dersom varens verdi f.eks. er 210 kroner, så skal merverdiavgift, toll, og eventuelle særavgifter beregnes på grunnlag av varens tollverdi, dvs. varens verdi med tillegg av bl.a. frakt og porto. Bestemmelsen har vært praktisert slik siden endringen av forskrift 12 § 5 første ledd nr. 2 av 1. mars 1999. Endringen som trer i kraft fra 1. mars 2001 innebærer således ikke en endring av beregningsgrunnlaget for fritak for småsendinger under 200 kroner. 5572924[/snapback] Daså. Mente det var uten frakt jeg, men jeg tok vist feil Lenke til kommentar
Lydfreak Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Man betaler alltid moms av frakt i utlandet, men noen ganger er frakten inkludert i varens pris. Da marker man det ikke sånn... Det er som er tollbelagt i Norge, er stort sett varer som vi produserer selv. Altså en beskyttelsestoll, slik at norsk produsenter skal få det litt lettere på eget marked... På elektroutstyr betaler man kun moms... Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 På elektroutstyr betaler man kun moms... 5587215[/snapback] Så jeg slipper toll? Dette høres veldig rart ut, men hvis det er sant så går det vel greit å kjøpe fra USA? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 På elektroutstyr betaler man kun moms... 5587215[/snapback] Så jeg slipper toll? Dette høres veldig rart ut, men hvis det er sant så går det vel greit å kjøpe fra USA? 5592985[/snapback] Når noe skal fortolles legger man på norske avgifter Så jo, det blir nok lagt på "toll". Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Tja, .mva er jo ikke akkurat toll da. Toll er en ekstra avgift i tillegg til .mva som kommer på enkelte utvalgte produkter. Lenke til kommentar
Lydfreak Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Når noe skal fortolles legger man på norske avgifter Så jo, det blir nok lagt på "toll". 5593011[/snapback] Det blir ikke lagt på noe toll nei! Man betaler kun moms på slike varer. Toll er en avgift som kommer til på enkelte varer, helst for å beskytte egen produksjon i Norge. Det er greit at det heter at man fortoller varene, men det er temmelig lite varer som man må betale toll på lengre. Det er stort sett kun moms... Så jeg slipper toll? Dette høres veldig rart ut, men hvis det er sant så går det vel greit å kjøpe fra USA? 5592985[/snapback] Det går helt greit å bestille ting fra USA ja. Men enkelte butikker tar ganske høy pris på frakten. Husk at man betaler moms på frakt som foregår i utlandet også. Og skulle du bestille f.eks. klær fra USA, så tilkommer det 10,7 % toll på varene også. Skulle du kjøpe varer som er belagt med toll, så må du også huske på at du må betale moms på tollavgiften. Så et relativt uskyldig beløp, kan fort bli mye større en man hadde tenkt... Endret 12. februar 2006 av Lydfreak Lenke til kommentar
danielsn Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Men er det ikke sånn at man får igjen moms-satsen i usa også da? Mener å huske det var noe sånt. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Men er det ikke sånn at man får igjen moms-satsen i usa også da?Mener å huske det var noe sånt. 5608180[/snapback] I US oppgis sjeldent eller aldri priser med tax. Taxen varierer dessuten fra stat til stat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå