Gå til innhold

KX7-333r, hwraid og linux

-morten

Anbefalte innlegg

Har en maskin med 3 disker. En har linux på seg og er koblet på vanlig IDE slot. De to andre skal kjøre RAID1 (mirroring), og hovedkortet (KX7-333R) har en innebygd RAID kontroller (HighPoint 370/372). Raid arrayet skal bare være datadisk.

Har gått inn i RAID config menyen i BIOS, og satt opp et array kalt raid1, som kjører RAID1 med de to diskene.

Ettersom det var hardware raid trodde jeg at det var alt som skulle til, og at jeg nå kunne mounte arrayet som ett eller annet. ...men det var det visst ikke...

Jeg kan nemlig mounte begge diskene som /dev/hde og hdg, så jeg tolker det som at raid slotene fungerer som to ekstra IDE sloter... Noe mirroring ser jeg heller ikke noe til.. (naturlig nok..)

Så derfor lurer jeg på om det er noe jeg må gjøre i Linux for å få det til å virke. Har RedHat7.3, og kjerne 2.4 står det flere steder at har innebygd støtte for hardware raid (hvertfall drivere). Har også forstått det som at arrayet skal mountes som en scsi disk eller noe i den dur, men hva vil det riktige navnet bli? /dev/sda? (Har prøvd det også sånn som den er nå.)

Og ja, jeg har prøvd både Google, linuxdoc.org og tomshardware allerede :razz:

Takker for all hjelp.. :smile:

[ Denne Melding var redigert av: -morten på 2002-09-16 22:05 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat samme problemet har jeg og, Raidet to 1GB disker (!) for og lære meg og "raide" (får snart to 80giggere). Windowns klarte og lese arrayet mitt uten problemer men linux "finner" det ikke, som du får jeg også til og mounte diskene sepparat fx. hdg og hdh, men finner ingen i /dev/ataraid/* eller annet. Så noen må svare på spørsmålet ditt! (dernest hjelpe meg òg :wink: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...