voyler Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Finner ingen bruker erfaringer her for denne maskinen, så tenkte jeg skulle legge inn mine erfaringer: Maskinen er liten. Den veier 1.28 kilo uten batteri, men rundt 1.6 kilo med batteri. Den har samme størrelse som et A4 ark. Designet er veldig bra, maskinen har et tiltalende ytre og er solid bygget. Levetiden til batteriet er oppgitt til 4 timer. Min erfaring tilsier rundt 3 timer, og mindre ved "kraftig" bruk. Min maskin har en 1.6 GHz prosessor (intel sonoma) og kom med 512mb rambrikke, som nå er utvidet til 1,5 gb. Maskinen har 2 minnespor og er bygget rundt centrino platformen, det vil si blant annet trådløst nettverkskort. I tillegg til 2 stk USB 2 porter er det firewire, kablet ethernet, minnekortleser, ekstern VGA, innebygget mikrofon (ikke særlig god) men mulighet for ekstern mikrofon samt lydutgang og PCMCIA-tilkobling. Maskinen har også kensington lås og kommer med windows xp (home edition) innstallert. Harddisken er på 60 gigabyte og er rimelig rask. Skjermen er en av maskinens sterkere sider. Den er lyssterk (200 nits) og har bredbilde-format. Oppløsningen er på 1280x800 og fordeler seg på 12 tommer. De innebyggede høyttalerne er ikke mye å skryte av. Tastaturet er solid og stillegående, men tastene er litt mindre enn på et vanlig tastatur. Store fingre vil kanskje miste litt av sin treffsikkerhet. Og så til det viktigste for meg - er den stillegående? Ja. Den er nærmest lydløs, men først etter at jeg satte prosessoren til å kjøre 600MHz ved 0.7 volt ved batteridrift. Viften slår fortsatt inn, men sjelden. Temperaturen til prosessoren ligger mellom 34 og 38 grader, høyere om jeg kjører opp hastigheten til prosessoren. Ellers kan jeg nå høre harddisken knatre innimellom (det er mulig å skru av eller endre måten windows bruker pagefila på, dette kan redusere bruken av harddisken, samt gjøre maskinen raskere). Maskinen ble kjøpt for 4 mnd siden og kommer med 2 års garanti. Maskinen kostet rundt 8000 kroner, og ble kjøpt i Nederland. Kanskje unødvendig å si det, men maskinen anbefales Tilføyelse: Maskinen har IKKE innebygget optisk enhet, men kommer med ekstern dvd-spiller/cd-brenner. For meg er ikke det noe problem, tvert imot synes jeg det er en fordel. Endret 8. februar 2006 av voyler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå