Gå til innhold

Sikkerhets kode som må skrives inn!

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vet ikke om dette har noe med PHP og gjøre men:

Jeg har sett på hotmail.com sin side at når man skal registrer seg MSN må man skrive inn sånn "kontrollkode" eller "sikkerhetskode" elle hva det heter.

Men det jeg lurer på er hvordan de får til at de blir en helt tilfeldig kode inni der!?

Og hvordan den koden blir "synkroniser" med feltet der man skal skrive den inn. Altså da mener jeg fex hvis koden er 45fa4f og da må jo feltet vite hva koden er når det blir en ny kode for hver gang man oppdaterer sida.

Noen som har kunskaper om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jupp. Tankegangen bak det:

- Generer kode (rand og mt_rand fungerer bra til dette)

- Generer en lang streng som skal identifisere koden over. Merk at det ikke kan være noen sammenheng, derfor må den genereres for seg.

- Sett inn kode og streng i db

- Gi bruker form med en hidden input som inneholder strengen som ble generert i tillegg til et bilde. Bildet vil være et script som går inn og henter ut raden med strengen og deretter "skriver ut" koden.

- Når bruker trykker submit henter du ut raden med strengen fra hidden-feltet og sjekker inntastet kode mot koden i raden.

Hmm ... var en eller annet tråd om det her et eller annet sted, og der ble det linket til reell kode :hmm:

Edit: Joda, fant den :)

http://www.zend.com/zend/tut/tutorial-mehm...=1&anc=0&view=1

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...