Black Star Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Kkristi: Har ikke lagt skjul på at jeg jobber for en konkurrerende butikk. Min "svartmaling" er også basert på hva jeg har hørt fra andre, noe jeg flere ganger har poengtert... men kanskje ikke ofte nok? Har vel heller ikke svartmalt Japan Photo direkte så veldig mye (har kommet med spekulasjon og ytret mistanker mye mer enn jeg har kommet med bombastiske påstander), har vel rakket ned på EU modeller i større grad enn det. At Japan Photo ofte blir dratt frem som eksempel, er at de faktisk kjøper modeller fra utlandet i tillegg til Norge. Hvor du handler, er så klart ditt valg. Vil bare si at det jeg sier her på forumet, ikke er synet til butikken jeg jobber i. Det er rett og slett mitt personlige syn. Lenke til kommentar
JPstoney Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Hei Afseth, thanks for your reply. I might have overreacted a bit, but as kkristi said, I´ve also seen more of theese anti Japan Photo threads before, especially when it came to "bad pictures with bad paper and bad chemistry" and other things. So i could not hold myself back anymore... Three of our shops (Byporten, Fred Olsen, Akersgatan) are within some meters range from your location, so it is natural, that a lot of "our" customers change to you and a lot of "your" customers change to us for various reasons. That´s what you call competition and that is what makes work fun. Nobody owns customers and we all fight for getting them back next time. I did not intend to disclosure your "identity", it was done long time ago. If you search the forum, you can find several threads where people have mentionned that you work in Fotohuset. But you are right, you have never made active advertising for it, sorry for that. So if it is okay for you, then we go on compeeting on the sales floor and not in the forum ;-) Have a nice evening Stephan Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Stephan: Takk for bra tilbakemelding. Beklager nok en gang at jeg har hatt feil oppfatning av Japan Photo gjennom informasjon jeg har fått fra andre tydeligvis upålitelige kilder. Det man ikke har opplevd selv, bør man kanskje ikke uttale seg for sterkt om. Fint at det finnes konkurrenter på markedet. Hadde vært kjedelig om "min" butikk eller Japan Photo var enerådende på markedet... spennende med konkurranse. Konkurranse på pris overlater jeg til sjefen riktignok Japan Photo tror jeg han ser som en verdig konkurrent, og har ingen grunn til å tro at deres kundebehandling mot kunder er annet enn bra. Derfor håper jeg stridsøksen begraves for godt, og når det gjelder meg skal jeg ikke uttale meg om andre butikker i fremtiden om jeg ikke selv har opplevd det, eller sett dokumentasjon på det jeg påstår. Skal også være forsiktig med akkurat det. Når det nå sikkert er flere som vet hvor jeg jobber, vil jeg bare nok en gang si at det ikke er butikken sitt syn, men mitt eget personlige, som er blitt ytret. Hva butikken i seg selv, eller andre ansatte tenker om Japan Photo vet jeg ikke, og det er uansett ikke relevant. At jeg har "driti" meg ut håper jeg derfor ikke går ut over andre enn meg selv. Lenke til kommentar
BMP Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 At jeg har "driti" meg ut håper jeg derfor ikke går ut over andre enn meg selv. 5580319[/snapback] Dette har du på ingen måte grunn til å si! Forumet her er til for å ytre menigner om alt og du er ikke den eneste som har kommentert forskjellige ting her på forumet selv om denne tråden er ang. JP. Stå på Afseth for du har vanvittig mye å lære oss førstereisgutter her på forumet selv om vi ikke alltid trenger å være enig. Men du verden for en kjedelig verden vi hadde hatt da. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Grunnen til at jeg mener jeg har "driti" meg ut, er at jeg har hatt feil oppfatning og feil informasjon om Japan Photo, basert på andre tydeligvis lite pålitelige kilder. Noe har kunder sagt, har også hørt informasjon fra ansatte på JP, men noen personers mening har nok farget meg mer enn den burde gjort. At jeg ikke har ytret alt jeg tror som fakta, men som spekulasjon, gjør ikke saken så mye bedre. Mener fortsatt at EU modeller har sine ulemper, men at Japan Photo har fått mye feil kritikk fra min side, beklager jeg. Stephan vet mye mer om JP enn meg, naturlig nok, så informasjonen han kommer med er den mest riktige. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Grunnen til at jeg mener jeg har "driti" meg ut, er at jeg har hatt feil oppfatning og feil informasjon om Japan Photo, basert på andre tydeligvis lite pålitelige kilder. Noe har kunder sagt, har også hørt informasjon fra ansatte på JP, men noen personers mening har nok farget meg mer enn den burde gjort. At jeg ikke har ytret alt jeg tror som fakta, men som spekulasjon, gjør ikke saken så mye bedre. Mener fortsatt at EU modeller har sine ulemper, men at Japan Photo har fått mye feil kritikk fra min side, beklager jeg. Stephan vet mye mer om JP enn meg, naturlig nok, så informasjonen han kommer med er den mest riktige. 5580610[/snapback] Men Japan Photo er veldig "useriøse" når det gjelder "gråimport". Kjøpte Sony W1 der da jeg ikke fant andre forretninger som hadde det. Det var Polsk adresselapp til Sony Polen på esken og polsk bruksanvisning. Noe annen bruksanvisning hadde de ikke. Men de skulle skaffe det om 14 dager. Da fikk jeg en kopiert sak som satt i en spiralperm og på engelsk. I følge norsk lov plikter de å levere på et språk som jeg forstår, og det er mange uttrykk i en engelsk bruksanvisning jeg ikke forstår. Siden jeg fant svensk bruksanvisning på internett beholdt jeg kameraet, men jeg burde hevet kjøpet. Men siden har jeg kvittet meg med kameraet og kjøpt et bedre et der Afseth jobber. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 (endret) Jeg forstår at noen reagerer på å få bruksanvisning på engelsk, tross alt har ikke alle de samme språkevnene/kunnskapene. For meg ville det ikke være noe problem, siden mitt familiespråk er engelsk, men jeg skulle også overlevd med en tysk bruksanvisning. Likevel bør slik leveres på norsk i Norge. Det jeg ikke forstår, er at gråimporten fra Polen vs England skulle være noe problem. Det betyr jo ikke at kamera ble laget av streikebrytere på verftet i Gdansk på åttitallet. Hvorfor skal man stole mer på Canon GB enn Canon Polen. Hvis ikke en nasjonal importør er seriøs, så tar jo Canon fra dem agenturet. Polen er som Norge og GB underlagt EU-regler. At prisene av og til er høyere hos Japan Foto enn hos andre, er slike ting som skjer. Ingen norske butikker, hverken tradisjonelle eller de på nett, er billigst på absolutt alle produkter. Tror vi bør la denne diskusjonen ligge nå. Det er helt legitimt å spørre hvilken butikk som har billigst 350D-kit et annet sted på forumet, men å krangle om bestemte butikker i de tekniske forumene er ikke riktig. Personlig foretrekker jeg å handle hos en faghandler der jeg kjenner de bak disken, hvis det er mulig. Hvis ikke oppsøker jeg de som er billigst, og bryr meg lite om det er Japan Foto eller Elkjøp. Personlig har jeg handlet på Foto Knutsen, Fotohuset, Japan Foto, Fotovideo, Elite og Daae Foto. Har vært fornøyd med alle de butikkene. Mest gøy er det å handle brukt hos Antonio Stasi i Bergen Endret 10. februar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
BMP Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Men siden har jeg kvittet meg med kameraet og kjøpt et bedre et der Afseth jobber. 5582122[/snapback] HAHA! Genial kommentar midt oppi det hele! Jeg har også hatt problemer med JP ang levering. De lovte at jeg skulle få varen innen 23. desember, men både 23. og 24. kom uten at de tok kontakt med meg og da var jeg rimelig "pissed off" Enda han i butikke lovte å ringe meg uansett. Det jeg skrev i forrige innlegg mente jeg litt på generelt grunnlag. Vi har vel alle uttalt oss om ting vi ikke har erfart men lest om, tenker da litt på ekstrutstyrstråden min der en spesiell selger på ebay ikke ble anbefalt og nå er vi to som har kjøpt hos han. Jeg mener at Afseth ble en liten "hoggestabbe" selv om denne tråden er ang. JP, men er vi ikke alle ganske like på dette området egentlig. Vi er forbrukere som ønsker mest mulig til minst mulig pris og med mest mulig service!! Lenke til kommentar
Msport Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Synes Afseth har vært god til å ikke reklamere for butikken han jobber i på dette forumet. Har satt veldig pris på hans råd og vink her inne på forumet. Takk for det! Men, en ting reagerer jeg på! Og det er at JPstoney skyter hardt med kritikk om at Afseth reklamerer for sin butikk. Tittet igjennom innleggen til JPstoney og fant i hvertfall 6 innlegg med direkte reklame for Japan Foto med varer som er på lager og at det er billigere der. Det synes jeg er feil i forhold til de reglene som er ved dette forumet. Nå er ikke jeg noen moderator på dette forumet, men jeg vil bare påpeke dette siden det blir så klart nevnt i denne tråden om reklame for sin arbeidsplass ikke er bra, at jeg ønsker å nevne det jeg fant. av "grums" For min del? Jeg har handlet både på Fotohuset og Japan Foto. Fotohuset har jeg handlet Nikon D50 og Nikon SB600. Japan Foto Nikon 50mm F1.8 og Tamron 70-300mm. Fotohuset fikk jeg nok et inntrykk av mer "faglig" veiledning enn Japan Foto. Ekspeditøren på Japan Foto var hyggelig han, men ikke de samme kunnskapene tror jeg. Eu-modell eller ikke? Kamerhus skal helt klart for min del komme gjennom impotøren i Norge. Føles mye tryggere for min del. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 At Afseth ble "hoggestabbe" her, er jo ganske naturlig i og med at han kom med feil info ang. en konkurrent. Dette er beklaget, så dermed burde det ikke være mer å si om den saken. Når det gjelder innlegget til Msport, synes jeg han bommer totalt når han påstår at JPstoney reklamerer for Japan Foto i sitt innlegg. Hele innlegget er jo en oppklarende tekst i forhold til tidligere "rykter" og påstander. Til sist ang. reklamering og Afseth. Tror ikke jeg har lest noe direkte i så måte. Men det er vel heller ikke noen hemmelighet at Afseth jobber i fotobutikk (det skriver han selv) og navnet på denne butikken (innlegg fra andre, ikke Afseth). Når han da i noen innlegg informerer at prisen på en bestemt vare kan være billigere i en fysisk butikk enn det den er på nettet (som svar på spørsmål fra en annen forumdeltaker), kan det være nærliggende å tro at denne fysike butikken kan være den Afseth jobber for.Dette er vel ikke direkte reklame, men hadde jeg vært i markedet for å kjøpe dette, ville jeg helt klart sjekket pris i butikken Afseth jobber for. Og det er ihvertfall det reklame ønsker at vi skal gjøre. Lenke til kommentar
Msport Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 (endret) Når det gjelder innlegget til Msport, synes jeg han bommer totalt når han påstår at JPstoney reklamerer for Japan Foto i sitt innlegg. Hele innlegget er jo en oppklarende tekst i forhold til tidligere "rykter" og påstander. 5582589[/snapback] Under profilen til JPstoney finnes det et arkiv over gammle innlegg. Sjekk dem. Kanskje jeg ga litt uklar melding der. Men jeg snakker ikke om de som er i denne tråden, men eldere som feks er postet 07/12-05 19:03. Hvis ikke det er direkte reklame, hva er det da? Jeg bare slenger ut spørmsålet... Mener jeg har full dekkning for mitt inlegg. Edit: JPtoney sitt innegg var selsagt oppklarnde med en del som man har gjort seg opp tanker om, blant annet Japan Photos økonomi. Endret 10. februar 2006 av Msport Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Re. Msport. Jeg svarte kun vedr. innlegget i tråden her, så kanskje vi begge har rett. Har ikke sjekket noe annet. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Men siden har jeg kvittet meg med kameraet og kjøpt et bedre et der Afseth jobber. 5582122[/snapback] HAHA! Genial kommentar midt oppi det hele! 5582191[/snapback] Men årsaken til at jeg kvittet meg med kameraet var ikke at det var kjøpt hos Japan Photo. Jeg vet at det er samme kamera uansett hvor jeg kjøper det. Årsaken var at jeg i lengden ikke var fornøyd med det. Men det var jo artig at du fikk noe og le av. Lenke til kommentar
nomorebs Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Direkte reklame har ikke afseth drevet med. Men indirekte reklame har det blitt mye av, (det er jo ikke vanskelig å skjønne hvor han jobber) siden det har vært mye snakk om "butikken jeg jobber i"... og hvor gode prisene og servicen er i forhold til konkurrentene. Lenke til kommentar
nomorebs Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Vi har vel alle uttalt oss om ting vi ikke har erfart men lest om, tenker da litt på ekstrutstyrstråden min der en spesiell selger på ebay ikke ble anbefalt og nå er vi to som har kjøpt hos han. Om det er meg du sikter til, og mener jeg kun har lest om men ikke erfart: Jeg kan fortelle deg at jeg har erfart denne selgeren, uten positivt resultat. Det hele endte med at jeg måtte innrapportere selger til Ebay pga. ikke levert vare. Folk er stort sett istand til å tenke selv. Derfor tenkte jeg at en generell advarsel var på sin plass når det gjaldt denne selgeren, hvor jeg skrev at mange hadde en negativ erfaring. Tallenes tale er jo ikke akkurat i selgers favør, hvor 1 av 20 kunder er misfornøyde. (hadde det vært 1 av 100 så hadde det kanskje ikke betydd allverden) Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 .. birk88... nå heiv du bensin på bålet.. hehe og nå begynner moroa igjen Slik jeg ser det, er det ingen større risiko ved å kjøpe en såkalt EU-modell kontra en norsk modell. Kameraet er selvfølgelig helt identisk enten du kjøper det ene eller det andre. Når det gjelder Canon og bruksanvisning, så følger det ikke med en trykket bruksanvisning på svensk eller dansk på EU-modellene - men du får en CD med engelsk bruksanvisning i PDF-format. De fleste som har fulgt med på skolen greier fint å lese en engelsk bruksanvisning. Når det gjelder garanti/reklamasjonsrett, så er forhandler bundet av norsk forbrukerkjøpslov. Her stiller du med andre ord like sterkt enten du kjøper en EU-modell eller en norsk modell. Dersom en forhandler som selger norske modeller går konkurs, så kan man hvis man er heldig, forholde seg til den norske importøren. Her er det viktig å huske på at importør ikke overtar forhandlers forpliktelser mht. reklamasjonsrett - det er selger som står ansvarlig. Importøren har etter det jeg vet ingen andre forpliktelser annet enn å hjelpe deg i produsentens garantiperiode på produktet. Om forhandler går konkurs om 1 år, og om garantiperioden er 1 år, så er det ikke stort man kan gjøre dersom man skulle ha behov for det. Fotobutikker går visstnok ofte konkurs om dagen - det er med andre ord tydelig at det er en risiko å ta hensyn til ved kjøp. Slik jeg ser det, er det viktigste/sikreste å velge en forhandler som man med stor sikkerhet vet vil være i markedet om et par års tid. 5576295[/snapback] Må bare skrive noe her; I henhodl til fkjl så kan du faktisk ta springende regress, så langt at produsenten står ansvarlig. Hvilket betyr; at dersom Japan Photo går konk, og jeg ikke finner importøren, så vil Nikon måtte svare for min reklamasjon. Ved springende regress står alle likt, altså har kjøper sine rettigheter i behold og andre parten sine rettigheter og plikter. Lenke til kommentar
JPstoney Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 MSport is 100% right, when I started to read in this forum, I underestimated how serious the akam site is and could not resist to advertise a little bit. However, with calling myself "JP" in front of my nickname, I thought people would guess I have something to do with Japan Photo. And I never said anything against competitors. But again, that was wrong and I deeply regret it. I haven´t done it for quite some time and I have not the slightest intention to do it again Just one word about the fact, that there´s relatively many complaints about JP concerning reclamations: Unfortunetely, it is quite natural, that if we sell arround 30.000 cameras per year we also receive more reclamations then any single owned photoshop that sell some hundreds. Even if 99% of our customers are happy, it means that 300 customers per year have bad experience with us. This is nothing we are proud of, we are trying hard to avoid it, but unfortunetely, that is mathematics. Let´s take this thread very positive, Afseth will devenitely take care of not spreading arround wrong roumors about others and I will rather cut my fingers off then making hidden hints again about our prices and availability of stock, so the forum will be more "clean" again. And isn´t that why all of us surf in the forum, to get clean information and help to specific topics? Good night Stephan Lenke til kommentar
BMP Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Om det er meg du sikter til, og mener jeg kun har lest om men ikke erfart: Jeg kan fortelle deg at jeg har erfart denne selgeren, uten positivt resultat. Det hele endte med at jeg måtte innrapportere selger til Ebay pga. ikke levert vare. Folk er stort sett istand til å tenke selv. Derfor tenkte jeg at en generell advarsel var på sin plass når det gjaldt denne selgeren, hvor jeg skrev at mange hadde en negativ erfaring. Tallenes tale er jo ikke akkurat i selgers favør, hvor 1 av 20 kunder er misfornøyde. (hadde det vært 1 av 100 så hadde det kanskje ikke betydd allverden) 5584405[/snapback] Hei! Beklager men jeg har ikke sett gjennom tråden for å finne ut hvem det var som skrev hva for noe og mente ikke å "ta noen" eller såre, men det jeg vil si er at vi er ganske like alle sammen, vi kan godt være uenig i ting som blir sagt og være uenig om hva som er best eller hvilke bilder som er finest. Men det er vel ingen grunn til å "ryke i tottene" på hverandre for å henge ut en syndebukk! Jeg bor i stavanger og har i over ett år lurt på hvor afseth jobber uten å finne det ut. Jeg er ikke kjent i Oslo derfor var det vanskelig for meg å "gjette" seg frem til det. Har heller ikke lest alle 8551 innleggene hans heller og synes rett og slett det var utidig av JPsjefen å henge han ut selv om mange av dere visste det. Neste gang jeg er i Oslo skal jeg innom å handle der Afseth jobber! (må bare spørre kona om litt peng! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Var ikke klar over at så mange visste hvor jeg jobbet. Noen har nok klart å sirkle det inn ved at det er i Oslo sentrum, og på en eller annen måte snappet opp navnet mitt når de tilfeldigvis har vært i butikken. Nå er imidlertid "hemmeligheten" ikke hemmelig i det hele tatt lenger. Jeg kommer derfor ikke til å komme med verken direkte eller indirekte reklame for "min" butikk. Det skal også sies at jeg ved flere anledninger har kritisert andre butikkers priser, når andre enn "min" butikk har hatt bedre priser enn de. Skriver da også sjelden hvor, da jeg ikke ønsker å fremheve noen butikker mer enn andre. Blant annet reagerer jeg på noen av Japan Photos priser på EU modeller i denne tråden, og informerer om at enkelte andre butikker selger norske modeller billigere... bortsett fra et tilfelle, gjelder ikke dette der jeg jobber. Så om jeg informerer om at man får et gitt kamera billigere andre steder enn en gitt butikk, så betyr ikke det automatisk at det gjelder Foto-Huset. Takker for all kritikk og støtte i denne tråden. Alt er like verdifullt så lenge det er kontruktivt, og det har det vært i denne tråden. Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Er det noen som vet forskjellen på "Norsk modell" og EU modell? 5571898[/snapback] Jeg har kjøpt Eu-modell, her følger bilder av innholdet i esken og gjennomgått kontroll-liste: Brukermanual kun på engelsk og kun på CD, med "COPY" i grått diagonalt på hver side, se kontroll-listen over. Jeg ville gjerne hatt en orginalutgave i papir uten "COPY" på hver side. Fra butikken fikk jeg høre at det kun var med CD. Arcsoft Photostudio-CD mangler. Dette kunne lastes ned fra Canons sider på nettet fikk jeg høre. Jeg fant riktignok programmet på nettet, men da i tidsbegrenset versjon. Jeg kjøpte EU-modell av to grunner, prisen og at det fulgte med KIT-objektiv med USM. Måtte snakke meg til USM-objektivet, da det var feil i annonsen ifølge en ansatt i butikken. Har likevel i ettertid sett at samme kjede har hatt annonse med USM-objektivet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå