leifeinar Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Ser at folk blir hissige på Powerbook forslaget Selv hadde jeg de eksakt samme kravene, nå sitter jeg med en 12" Powerbook med Microsoft Office 2004 og kjører i ny og ne virtuel pc om jeg skal bruke noen windows programmer. Men jeg skulle i hovedsaken ha en maskin som var stillegående, hadde lang batteritid og som klarte office. Spill var ikke så viktig for meg. Men hva med elitegroup sine ultraportable? Er de no bra? (vet bare at de er små) 5596305[/snapback] er fine maskiner powerbook, men er jo så tunge hvis man sammenligner med dell og min fantastiske toshiba som trådstarter hadde så dårlig tro på Lenke til kommentar
padda Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 er fine maskiner powerbook, men er jo så tunge hvis man sammenligner med dell og min fantastiske toshiba som trådstarter hadde så dårlig tro på 5596955[/snapback] Sikkert flott maskin toshibaen også, men kommer aldri til å klare å bestemme meg for én om jeg får nye alternativer hele tiden! Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Jeg brukte ganske bra med tid på å vurdere forskjellige alternativer før jeg kjøpte den bærbare jeg har nå. Tror det gikk rett under et halvt år fra jeg bestemte meg for at jeg skulle ha bærbar til jeg kjøpte den. Underveis så vurderte jeg en del forskjellige bærbare og fant ut hva de forskjellige hadde av fordeler og ulemper. Det er stort sett ingen som utmerker seg som en entydig "vinner". Men det er visse som har fordeler over andre på noen områder. Og ettersom mine behov var en maskin som var: - Lett, VELDIG lett. Den skal kunne passe i vesken min som jeg har med meg over alt. - God batteritid. Det skal være mulig å jobbe en hel dag på den uten å måtte lade den. - God ytelse i forhold til størrelsen. Jeg jobber til daglig med Photoshop, Illustrator og 3Dstudio Max. Ofte samtidig. - Støysvak, jeg sitter i forelesninger hvor det er greit at den ikke bråker noe. -nevnte jeg lett? ja, det er viktig at jeg kan ta den med uten at jeg må sleeeepe den etter meg. - Garanti. Dell har "3 års på stedet service, neste arbeidsdag". Jeg har ikke tenkt å sitte 1-2 uker uten bærbar så dette er ganske viktig for meg. Og Dell har en av de beste garantiordningene jeg vet om. Og jeg kjenner en del forskjellige garantiordninger Siden dette var kriteriene for min nye bærbare så falt til slutt valget på Dell Latitude X1. Den veier 1,14 kilo, er akkurat passe til at jeg kan dytte den ned i vesken min, den klarer å rendre 3D mer en fort nok til å være en bærbar, og skjermen har 1280x768 oppløsning så du har et ganske stor område å jobbe på til å være så liten. Så om du har ca samme krav som meg til bærbar så ville jeg gått for X1. Men det skal sies at hvis du ikke har noe imot å ha med deg en ekstra kilo så bør du vurdere Apple PowerBook 12". OSX ser bedre ut, er ikke plaget med virus (enda), og du får mange av de samme programmene til OSX. Og ja, du får spill til OSX også. Endret 13. februar 2006 av NoWiSee Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 En av de negative sidene med en PowerBook er vel det faktum at man omtrent ikke får spill til den da. Sånn til nå har jeg testa Myst spillene og UT2k4 (som funker glatt på denne). Enda en liten fordel med den ekstra vekten på PowerBooken er at den er laget i kraftig alluminium og at den har fullsize tastatur (dvs. knappene er like store som på vanlig PC tastatur, dvs. at det omtrent ikke er noen forskjell fra å skrive fort på den stasjonære eller den bærbare). Og så er jo også to-fingerscrollefunksjonen på PowerBooken en av verdens mest gjennomtenkte funksjoner. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Trådstarter: Har du sett på LG LW20 Express som fose nevnte tidligere? Det er en maskin med 12,1" WXGA-skjerm med innebygd DVD-brenner (kan tas ut for å spare litt vekt) og veier i følge spesifikasjonene 1,87 kg. Den skal visst komme i tre forskjellige farger (grå, blå, hvit). Riktignok mangler den innebygd bluetooth. Du får ta en titt her: http://www.dafiks.no/advanced_search_resul...p?keywords=LW20 Jeg ser etter en 12,1"-maskin selv, og denne har fristet meg i lang tid, men jeg har ikke klart å bestemme meg selv helt ennå. Det blir i så fall den billigste (til ca 14.7k NOK) med en ekstra 1GB RAM-brikke - ikke så altfor ille pris synes jeg. Dilemmaet er hvorvidt man i stedet skal vente på bølgen av Core Duo-maskiner kommer i butikkene. Lenke til kommentar
ekm Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Og for å gjøre valget enda vanskligere....hva med Thinkpad X41? Tror det er lurt å farte rundt i endel butikker og kjente for å se og kjenne på de forskjellige- brukte selv lang tid før jeg slo til på min X41. Lenke til kommentar
Christopher Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 (endret) Ja må det ikke være mye mer gunstig å vente på Core Duo og nye centrino? Det er jo helt ny teknologi og mye mer fremtidsrettet eller tar jeg helt feil her? Kanskje det er dumt å gå for helt ny teknologi? Tenkte mest på Asus W5F. Endret 14. februar 2006 av Christopher Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Har selv lest omtrent ALLE trådene på forumet her, som handler om laptop 12"-14" eller laptop generellt, da jeg selv var på jakt etter en. I går tok jeg avgjørelsen Det blir MSI Megabook s270 som du kan bestille fra komplett. Det som skiller denne fra s260, siden det ikke er nevnt i denne tråden, er at du får den med turion cpu som er !! Du bør absolutt se litt på den Lenke til kommentar
Christopher Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Jeg syntes den MSI Megabook s270 virker så plastikk, sikkert bråkete og billig laget. Og så stygg da Hva med batterilevetiden? Men spesifikasjonene er jo drit bra og samme med prisen. Noen objektive kommentarer til dette? Lenke til kommentar
Intercom Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Det som skiller denne fra s260, siden det ikke er nevnt i denne tråden, er at du får den med turion cpu som er !! 5602055[/snapback] Den gir noe bedre ytelse ja, men så holder den 100 minutter kortere enn centrinoen som sitter i S260'en. Er klar over at grafikkortet også er bedre enn i S260'en, så det blir jo en prioriteringssak. Skulle gjerne fått høre noen tilbakemeldinger på hvordan S270en klarer seg i 3d spill, noe jeg har lett forjeves etter i denne tråden. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Har selv en Dell X1 og kan anbefale den varmt. I praksis så ligger batteritiden på min maskin (med full lysstyrke og skriving/surfing) på 5 - 5.5 timer. Den er helt lydløs, grei ytelse (merker ingen forskjell fra min stasjonære utenom spill) og den veier lite. Hvis du takler 10.6" skjerm (har prøvd og det er ikke store forskjellen) så kan også Fujitsu Lifebook P7120 være et alternativ. Har bare prøvd den en liten stund, men den virket strålende, kjempegod skjerm, solid, har "alt"... Hvis jeg skulle kjøpt maskin i dag så ville nok denne vært mitt valg. Har bare sett bra anmeldelser av denne. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 (endret) Hva med en FlyBook? De er jo søte og små Kanskje litt dyre da http://www.flybook.biz/en/ Endret 14. februar 2006 av CaZpeR Lenke til kommentar
padda Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Først og fremst: Takk for all hjelp hittil. Det har vært mange gode forslag, men desverre så er det mange som forvirrer mer enn de hjelper.. Så derfor tenkte jeg å prøve å gjøre dette på en ny måte. Etter å ha lært en fin formel på skolen idag, skal jeg prøve den ut i livet her. Jeg har et par kriterier, som jeg har satt min viktighet på, i en skala fra 1 (minst) til 7 (mest), og så vil jeg gjerne at folk legger inn sine erfaringer med de maskinene de anbefaler, også på en skala fra 1 til 7. Så ser vi om det kan hjelpe noe mer. Mine kriterier, og viktigheten på dem: 7 Batteritid 7 Vekt 5 Pris 4 DVD-brenner 6 Skjerm kvalitet 4 Extra medfølgende batteri 1 Extra medfølgende diverse 6 RAM 6 CPU 5 Skjermkort 7 Design 2 Medfølgende OS Så, hvis dere henger med, tar jeg for meg Dell X1, sånn som jeg har forstått at den er. (Jeg har da aldri prøvd den, bare lest om den) Dell X1 BURNER 7 Batt 7 Vekt 6 Pris 7 DVD 3 Skjerm 1 X-batt 1 X-stash 4 RAM 3 CPU 2 SkjKort 4 Design 7 OS Ifølge kriteriene mine, vil denne maskinen da få 273 ut av 420 poeng, og så er poenget å finne om noen andre maskiner får mer poeng.. Noen som da har lyst å bidra med sine bidrag? Er spent på om dette her funker.. Endret 15. februar 2006 av padda Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Min Mening om PowerBook'en (dvs. en G4 12"): 7 Batt 7 Vekt 3 Pris 3 DVD 7 Skjerm (Skjermen er ytteligere blitt oppgradert siden da jeg kjøpte min) 1 X Batt 2 X Stash 4 RAM (jeg kosta på 1024 ekstra på min) 4 CPU 4 Skjermkort 7 Design 7 OS Lenke til kommentar
Maiev S. Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Støtter alle forslag om Macintosh, hvis du ikke er en übergamer er dette maskinen for deg. Utrolig lekker og lett å bruke. Jeg sitter selv med en 15.4" PowerBook G4 og jeg bruker den til alt av redigering/web-ting/surfing. PC'n går til gaming, film og MSN. Macintosh FTW Endret 15. februar 2006 av simen2k Lenke til kommentar
erikb Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Hei, sitter her med ASUS W5a Kjøpte den for et halvt år siden, og er meget fornøyd. Det følger med en god del, blant annet ekstra batteri, beskyttelsesveske, bæreveske og XP PRO. Vifta hører du aldri, ved mindre man tetter igjen luftinntaket. Den klarer photoshop og andre 2d-applikasjoner veldig bra, og videoredigering i premiere går som en drøm. Den klarer også en del nyere spill, som f. eks. Trackmania Nations, selv om den han integrert grafikkort. Skjermen har en perfekt oppløsning etter min mening, men har et lite problem når det gjelder vertikal innsynsvinkel. Dette er spesiellt merkbart når det vises svart i et mørkt rom. Batteritiden er helt grei, 3.5 timer på det store batteriet, og 2 på det lille. Man har da altså 5.5 timer batteritid til sammen. For å ta din liste: 5 Batteritid 6 Vekt (1,7 kg med det lille batteriet) 7 Pris (du får den for 13k hvis du leter litt, mye for pengene) 1 DVD-brenner (følger ikke med på min, men man kan få det) 5 Skjermkvalitet 7 Extra medfølgende batteri 7 Extra medfølgende diverse 4 RAM (512 medfølger, kan oppgraderes til 1 gig) 6 CPU (1,73 centrino) 4 Skjermkort (intigrert intel graphics) 7 Design (utrolig tøft, kanskje litt mac-inspirert (ikke negativt)) 7 Medfølgende OS (XP PRO) Lenke til kommentar
padda Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 Kjempesupert! Kom gjerne med flere anbefalinger! Noen som har testet LG LW20, eller har folk bare siklet på den? Lenke til kommentar
Zetec Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 På tirsdag slo gamla til og bestillte seg en ASUS U5A, helt ut av det blå. I dag står herligheten på bordet og hele slekta og alle i syklubben har vært innom og sett på vidunderet. Men det må jeg si, stiligere maskin har jeg faktisk ALDRI sett! Denne maskina var 100 ganger finere i virkeligheten enn på bildet. Ikke en lyd fra maskina, knivskarp skjerm og en finish alle produsenter av bærbare har noe å lære av! "Du tror det ikke før du får se det" har fakisk aldri hatt en riktigere betydning.. Lenke til kommentar
padda Skrevet 17. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2006 Hvordan er det med batteritiden på det vidunderet? Holder den lenge? Lenke til kommentar
Zetec Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Hu sier at hu klarte ca to og en halv time på den minste batteriet og 4 på det store ved vanlig surfing. Men det var etter én oppladning, vet ikke om det vil bli bedre etter hvert? 2 batterier medfulgte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå