padda Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Kjøpte for en liten stund siden min første bærbare datamaskin, en 15,4" fra shg. Var stort sett fornøyd med maskinen, men det var noen ting som ikke var som de skulle være, og derfor har jeg nå fått pengene igjen, og er på nytt på leting etter bærbar. Har denne gangen tenkt at jeg skal velge en 12" maskin, istedenfor en stor sak, men har som sagt veldig liten erfaring med bærbare generelt, og spesielt de minste. Har sett litt på noen forskjellige, har forstått det sånn at Dell sin X1 skal være veldig bra og støysvak, men har også hørt en del bra om Asus sine S5A/W5A-modeller, i tillegg til komplett sin S270-selvbygger PC. Er det noen her som har erfaringer med noen av disse maskinene, som kan gi meg noen tips? Kommer til å trenge maskinen ganske ASAP, så er ikke så veldig interressert i noe som kommer om så-og-så mange måneder. Krav: - Batteritiden er egentlig det viktigste. Den skal bli brukt på skolen, og der er det heller dårlig med stikk-kontakter. Så enten et veldig bra batteri, eller flere medfølgende. - Trådløst nettverk. - Lavt støynivå. Er det sånn at X1 er helt vifteløs? Er den da også helt stille? - Solid kabinett. Trenger å tåle en støyt. - God skjerm. - DVD-brenner - Fin å se på - Bluetooth er ikke et must, men den må ha ihvertfall et par USB-slotter. Kommer i hovedsak til å brukes til Office-programmer, litt photoshop, og en og annen film, men hvis det er mulig å få et ganske okei skjermkort som takler noen av de ikke altfor kraftigste spillene, så hadde det vært veldig greit. Er dette en utopi? Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 X1 har ganske dårlig skjerm... den er veldig følsom for lys og du må sitte nøyaktig 90grader rett på skjermen.. ellers er den meget bra... kjøp med ekstra batteri viss du har råd... veldig bra batteri tid med det største batteriet Lenke til kommentar
gEnEsis_AiX Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 men søren da! hehe, tenkte eg sko sei hei padda... tror den Komplett saken, s260 (korreksjon iht. oppgitt over) skulle være ganske grei... Lenke til kommentar
fose Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Dell X1 er vifteløs og i praksis lydløs. Men den har ikke innebygd optisk drev. Batteritiden er bra. Har selv LG LW20, med PM 1,86 , 1024 ram, 60GB harddisk, innebygd DVD-brenner (som kan tas ut for å spare vekt). Lang batteritid og et program (Battery Miser) som styrer strømforbruk og ytelse. Maskinen er vedlig stille ved normal bruk. Bruker man "silent" modus i Battery Miser, kan man knapt høre den. Er svært fornøyd med denne. Mangler Bluetooth, men det betyr ikke noe for meg. De andre du har nevnt er også bra. Ellers synes de som har Acer Travelmate 3002 og 3004 WTMI å være svært fornøyd. Lykke til! Lenke til kommentar
chris Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Dell X1 er vifteløs og i praksis lydløs. Men den har ikke innebygd optisk drev. Batteritiden er bra. 5572630[/snapback] Hva er optisk drev? Jeg har også sett litt på Dell X1, men lurer litt på hvordan tastene er, noen som har gjort noen erfaringer der? Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Hva som ville være perfekt for deg er en PowerBook 12"!! Den oppfyller alle kravene dine. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Dell X1 er vifteløs og i praksis lydløs. Men den har ikke innebygd optisk drev. Batteritiden er bra. 5572630[/snapback] Hva er optisk drev? Jeg har også sett litt på Dell X1, men lurer litt på hvordan tastene er, noen som har gjort noen erfaringer der? 5572919[/snapback] optisk drev er cd rom/dvd rom Lenke til kommentar
aslat Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Når du kjøper en X1 følger det med ekstern cd-brenner, dvd-brenner må du betale ekstra for. Tastaturet er stort til å være så lite og etter litt tilvending fungerer det bra (i det minste for meg). I tilleggt å å være bra å skrive på er det også praktisk talt lydløst. Jeg bruker selv X1 på en lesesal der det skal være svært stille og det går bra. Det stemmer at skjermen er følsom på vertikal innsynsvinkel, men det er ikke noe problem, siden skjermvinkelen jo er svært enkel å justere. Merk at X1 veier 1,14kg, noe som jo er svært lite. Lenke til kommentar
Intercom Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Hva som ville være perfekt for deg er en PowerBook 12"!! Den oppfyller alle kravene dine. 5572928[/snapback] Er så irriterende med mac-folk som hele tiden prøver å overtale folk til å kjøpe disse bærbare mac'ene. Alle laptopene han nevner i sin post er pcer, og skal han spille spill og bruke MS office vil jeg si det er helt idiotisk å gå for en Powerbook. Har selv en kompis som gikk i den fella, han ble overtalt til å kjøpe en Powerbook - to mnd solgte han den i ren frustrasjon og kjøpte en Notebook s260 fra komplett, noe han ikke har angret et sekund på. Lenke til kommentar
padda Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Hva som ville være perfekt for deg er en PowerBook 12"!! Den oppfyller alle kravene dine. 5572928[/snapback] Har noen venner som har Powerbook 12", og som er veldig fornøyd med den, men personlig kommer jeg nok aldri til å gå for en mac, selv om jeg skjønner at folk syns det er en bra maskin. Lenke til kommentar
padda Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Når du kjøper en X1 følger det med ekstern cd-brenner, dvd-brenner må du betale ekstra for. 5573202[/snapback] Sjekket Dell.no nå, og der står det at "ekstern 8X DVD+/-RW drive med dekodersoftware inklusive ekstern D-Bay Attachment [inkludert i prisen] " Så da kommer den vel med dvd-brenner, og ikke bare CD.. Edit: Dette er da Dell X1 BURNER Endret 9. februar 2006 av padda Lenke til kommentar
Panthera Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 (endret) . Endret 21. juni 2014 av Panthera Lenke til kommentar
padda Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 Eller ASUS sine/komplett sin selvbygger? Er interressert i folks erfaringer.. Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Kan iallefall anbefale X1. Som nevnt er den vertikale synsvinkelen litt følsom, men det er et mindre problem da den er widescreen og ganske lav. Støynivået er det samme som en ipod (samme harddisk- 1.8tommer). Med det største batteriet ligger den på 4-5 timer, kanskje en halvtime mer enn en vanilla centrinomaskin. 2D-ytelsen er ypperlig. Bruker den ofte med ekstern skjerm i 1920x1200, til både DVD-divx-film i fullskjerm, litt Photoshop og programmering. Syns den yter like bra til kontorbruk som min stasjonære A64 3500+-maskin. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 jeg kan anbefale toshiba protege r200 den er helt super, kjøpte den med extra batteri da holder den i over 8 timer. men den kommer også uten optisk drev. Lenke til kommentar
padda Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Har personlig ikke så mye til overs for Toshiba egentlig, vet ikke helt hvorfor, men tror nok valget står mellom Dell og Asus.. Heller litt mot Dell nå.. Lenke til kommentar
geokri Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 har du sett på fujitsu sin lifebook s? Skulle jeg kjøpt ny maskin nå hadde jeg absolutt gått for den, 14"skjerm med 1400x1050, innebygd brenner og 1.7kg, helt genial maskin Lenke til kommentar
Intercom Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 har du sett på fujitsu sin lifebook s? Skulle jeg kjøpt ny maskin nå hadde jeg absolutt gått for den, 14"skjerm med 1400x1050, innebygd brenner og 1.7kg, helt genial maskin 5594945[/snapback] Hvor har de denne? Dyr sak eller? Og hvordan er ytelsesnivået? Høres fin ut den, og 12" synesj eg blir litt for lite så 14" er perfekt Lenke til kommentar
padda Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 har du sett på fujitsu sin lifebook s? Skulle jeg kjøpt ny maskin nå hadde jeg absolutt gått for den, 14"skjerm med 1400x1050, innebygd brenner og 1.7kg, helt genial maskin 5594945[/snapback] Sikkert bra, men som du ser i første post, så er det bare 12" som er aktuelt for meg denne gangen.. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Ser at folk blir hissige på Powerbook forslaget Selv hadde jeg de eksakt samme kravene, nå sitter jeg med en 12" Powerbook med Microsoft Office 2004 og kjører i ny og ne virtuel pc om jeg skal bruke noen windows programmer. Men jeg skulle i hovedsaken ha en maskin som var stillegående, hadde lang batteritid og som klarte office. Spill var ikke så viktig for meg. Men hva med elitegroup sine ultraportable? Er de no bra? (vet bare at de er små) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå