siberiantiger Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Hei! Jeg har tenkt å skaffe meg 2 stk. Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM som jeg skal sette opp i Mirror RAID for sikkerhetskopi av viktige data. Men jeg trenger et RAID kontroller kort som støtter SATA II og NCQ og er et PCI (ikke PCIe) for kortet skal inn i en eldre SFF (Small Form Factor) Compaq Celeron maskin som jeg benytter som "server" Så jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med alternativer til RAID kort som ihvertfall støtter RAID 0, 1, 5, 10 JBOD og som også støtter SATA II og NCQ og som har mulighet for tilkobling av ihvertfall 3 - 4 disker internt. Det skal ikke koste skjorta, altså begrensning på + - 1500,- I tillegg har jeg hørt at f.eks Promise sine RAID kort er software basert raid gjennom driveren i kortet, altså vil det gå tregt og ikke så sikkert som ekte hardware RAID: HAr hørt at Adaptec er et godt alternativ, men da koster det vel så mye? HighPoint er vel også bedre på det med software/hardware RAID.. Håper noen kan gi meg tips.. SNAREST ettersom dette blir en erstatnings løsning av dagens 1 stk. Maxtor Diamondmax 10 300GB IDE133 7200RPM 16MB cache disk som holder på å avgå med døden.. Bad blocks hele tiden.. Lenke til kommentar
sunbug Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Hei! Jeg har tenkt å skaffe meg 2 stk. Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM som jeg skal sette opp i Mirror RAID for sikkerhetskopi av viktige data. Men jeg trenger et RAID kontroller kort som støtter SATA II og NCQ og er et PCI (ikke PCIe) for kortet skal inn i en eldre SFF (Small Form Factor) Compaq Celeron maskin som jeg benytter som "server" Så jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med alternativer til RAID kort som ihvertfall støtter RAID 0, 1, 5, 10 JBOD og som også støtter SATA II og NCQ og som har mulighet for tilkobling av ihvertfall 3 - 4 disker internt. Det skal ikke koste skjorta, altså begrensning på + - 1500,- I tillegg har jeg hørt at f.eks Promise sine RAID kort er software basert raid gjennom driveren i kortet, altså vil det gå tregt og ikke så sikkert som ekte hardware RAID: HAr hørt at Adaptec er et godt alternativ, men da koster det vel så mye? HighPoint er vel også bedre på det med software/hardware RAID.. Håper noen kan gi meg tips.. SNAREST ettersom dette blir en erstatnings løsning av dagens 1 stk. Maxtor Diamondmax 10 300GB IDE133 7200RPM 16MB cache disk som holder på å avgå med døden.. Bad blocks hele tiden.. 5571765[/snapback] Hm. Hadde en lignende diskusjon med noen godt kompetente folk på irc for et par dager siden. Dem anbefalte linux softwareraid fremfor en blillig kontroller til slike småting. Selv er jeg fan av Adaptec og har gode erfaringer med det. Irc folkene snakket varmt om kontrollere fra LSI også. Lenke til kommentar
siberiantiger Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Hei! Jeg har tenkt å skaffe meg 2 stk. Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM som jeg skal sette opp i Mirror RAID for sikkerhetskopi av viktige data. Men jeg trenger et RAID kontroller kort som støtter SATA II og NCQ og er et PCI (ikke PCIe) for kortet skal inn i en eldre SFF (Small Form Factor) Compaq Celeron maskin som jeg benytter som "server" Så jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med alternativer til RAID kort som ihvertfall støtter RAID 0, 1, 5, 10 JBOD og som også støtter SATA II og NCQ og som har mulighet for tilkobling av ihvertfall 3 - 4 disker internt. Det skal ikke koste skjorta, altså begrensning på + - 1500,- I tillegg har jeg hørt at f.eks Promise sine RAID kort er software basert raid gjennom driveren i kortet, altså vil det gå tregt og ikke så sikkert som ekte hardware RAID: HAr hørt at Adaptec er et godt alternativ, men da koster det vel så mye? HighPoint er vel også bedre på det med software/hardware RAID.. Håper noen kan gi meg tips.. SNAREST ettersom dette blir en erstatnings løsning av dagens 1 stk. Maxtor Diamondmax 10 300GB IDE133 7200RPM 16MB cache disk som holder på å avgå med døden.. Bad blocks hele tiden.. 5571765[/snapback] Hm. Hadde en lignende diskusjon med noen godt kompetente folk på irc for et par dager siden. Dem anbefalte linux softwareraid fremfor en blillig kontroller til slike småting. Selv er jeg fan av Adaptec og har gode erfaringer med det. Irc folkene snakket varmt om kontrollere fra LSI også. 5571800[/snapback] Slike småting? Eh... Så du sier at Linux alene kan håndtere dette automatisk? Hvilke ulemper har dette? Vil det ikke gå veldig utover prosessor ytelsen på maskinen? Det er en treg maskin fra før. Støtter alle Linux distroer software raid like godt? Ellers takk for svar. Jeg vurderer uansett å gå over til Linux så snart jeg får diskene på plass. Usikkert hvilken distro jeg velger, men Mandriva, Ubuntu er alternativer jeg har sett på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå