CruellaDeVille Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Jeg har en Netopiarouter (4542) fra NGT og en Linksys WRT54g v5 trådløs router og skal forsøke å koble dette sammen. Koblingen er som følger: telefonkontakt->netopia->linksysrouter->pc/iptelefon + trådløs forbindelse. Jeg har, etter å ha lest diverse forumtråder satt ethernet-kabel fra Netopia i en LAN-port på linksysen. DHCP er fremdeles aktivert i linksysen, men eneste måten jeg kan komme meg på nett på er å sette statisk ip-adresse på nettverkskort (og ip-telefon) slik at jeg får satt default gateway til 10.0.0.1 (som netopiaen heter) og ikke 10.0.0.4 (som jeg har døpt linksysen) Nå er det ikke noe stort problem å ha en bærbar maskin med statisk ip, annet enn at når jeg skal på nett på skolen må jeg endre til å motta ip automatisk og omvendt når jeg kommer hjem. Hvordan kan jeg sette default gateway til 10.0.0.1 i linksysrouteren? Hvordan får jeg linksysen til å fungere som en switch, og bare slippe all trafikk rett igjennom? Endret 20. februar 2006 av CruellaDeVille Lenke til kommentar
covah Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Slå av DHCP-server funksjonaliteten i Linksys'en. La Netopia'en ta seg av det. Da skal PCene få Ip fra den istedet. Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Slå av DHCP-server funksjonaliteten i Linksys'en. La Netopia'en ta seg av det. Da skal PCene få Ip fra den istedet. 5571738[/snapback] Men skal linksysrouteren da heter 10.0.0.4 (på netopiaens ip-adresseliste) eller resette til fabrikkinnstillinger som er 192.168.1.1? Lenke til kommentar
covah Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Den kan ha en hvilken som helst ledig IP i subnettet til Netopia routeren, men jeg vil anbefale å sette en fast IP slik at det vil være enkelt å administrere den senere. Hvilken range er det Netopian gir ut? Gir den feks. ut 10.0.0.1 til 10.0.0.100, gir du linksys routeren IP 10.0.0.101. Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 Den kan ha en hvilken som helst ledig IP i subnettet til Netopia routeren, men jeg vil anbefale å sette en fast IP slik at det vil være enkelt å administrere den senere. Hvilken range er det Netopian gir ut? Gir den feks. ut 10.0.0.1 til 10.0.0.100, gir du linksys routeren IP 10.0.0.101. 5572790[/snapback] Problemet er i grunnen løst. Først konfigurerte jeg Linksys-routeren til en adresse utenfor Netopiaens subnett (leste dette i en faq på linksys.com). Deretter deaktiverte jeg dhcp i linksysen. Til sist puttet jeg kabel i LAN-port (ikke WAN, som det beskrives i bruksanvisningen) og vips! var jeg trådløst på nett med Netopia-dhcp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå