Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[løst] Trådløst nettverk med router utenpå router

Anbefalte innlegg

Jeg har en Netopiarouter (4542) fra NGT og en Linksys WRT54g v5 trådløs router og skal forsøke å koble dette sammen.

Koblingen er som følger:

telefonkontakt->netopia->linksysrouter->pc/iptelefon + trådløs forbindelse.

Jeg har, etter å ha lest diverse forumtråder satt ethernet-kabel fra Netopia i en LAN-port på linksysen. DHCP er fremdeles aktivert i linksysen, men eneste måten jeg kan komme meg på nett på er å sette statisk ip-adresse på nettverkskort (og ip-telefon) slik at jeg får satt default gateway til 10.0.0.1 (som netopiaen heter) og ikke 10.0.0.4 (som jeg har døpt linksysen)

Nå er det ikke noe stort problem å ha en bærbar maskin med statisk ip, annet enn at når jeg skal på nett på skolen må jeg endre til å motta ip automatisk og omvendt når jeg kommer hjem.

Hvordan kan jeg sette default gateway til 10.0.0.1 i linksysrouteren?

Hvordan får jeg linksysen til å fungere som en switch, og bare slippe all trafikk rett igjennom?

Endret av CruellaDeVille
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den kan ha en hvilken som helst ledig IP i subnettet til Netopia routeren, men jeg vil anbefale å sette en fast IP slik at det vil være enkelt å administrere den senere.

Hvilken range er det Netopian gir ut?

Gir den feks. ut 10.0.0.1 til 10.0.0.100, gir du linksys routeren IP 10.0.0.101.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Den kan ha en hvilken som helst ledig IP i subnettet til Netopia routeren, men jeg vil anbefale å sette en fast IP slik at det vil være enkelt å administrere den senere.

Hvilken range er det Netopian gir ut?

Gir den feks. ut 10.0.0.1 til 10.0.0.100, gir du linksys routeren IP 10.0.0.101.

5572790[/snapback]

Problemet er i grunnen løst.

Først konfigurerte jeg Linksys-routeren til en adresse utenfor Netopiaens subnett (leste dette i en faq på linksys.com). Deretter deaktiverte jeg dhcp i linksysen. Til sist puttet jeg kabel i LAN-port (ikke WAN, som det beskrives i bruksanvisningen) og vips! var jeg trådløst på nett med Netopia-dhcp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...