Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Import av ny Corolla fra Danmark

tommysk

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

jeg vurderer å kjøpe en ny corolla, 1,4 diesel fra S.D. Kjærsgaard Automobiler A/S i Danmark

Se her: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...9&pos=2&tot=921

Har aldri kjøpt bil ifra utlandet før, men dette høres veldig billig, bra og enkelt ut. Er det noen som har erfaringer med dette?

Er det så enkelt som det høres ut, eller er det masse fallgruver å gå i??

Takk for alle tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

tilbudet fra Toyota i Oslo med alt inkluderter på 260 000. (5 dørs, sol, diesel

Tilsvarende nøkkelferdig fra Danmark er 225 000.

Dvs 35 000 å spare, og det er da litt.

Noen som har efaringer med å kjøpe nybil fra Danmark?

Lenke til kommentar
Har sjekket en del på prisen og er rimelig sikker på at dette er et bra kjøp prismessig. Men er ute etter noen som kan fortelle meg litt om eventuelle andre fallgruber.

5572803[/snapback]

Du bør jo sjekke hvordan det blir med reklamasjon og garanti.

Lenke til kommentar
Har sjekket en del på prisen og er rimelig sikker på at dette er et bra kjøp prismessig. Men er ute etter noen som kan fortelle meg litt om eventuelle andre fallgruber.

5572803[/snapback]

Du bør jo sjekke hvordan det blir med reklamasjon og garanti.

5572822[/snapback]

Garantien gjelder hos autorisert Toyota forhandler. Ingenting å si om du kjøper bilen i Danmark. Kan være servicen hos forhandleren i Norge er litt mer "gretten" :)

Lenke til kommentar
Man sparer litt på å importere, men husk at det finnes småting på bilen som er annerledes.

Bl.a. så er det et mye dårligere varmeapparat i de danske utgavene.

5573726[/snapback]

Er du sikker på dette? :hmm:

Var da rimelig sikker på at det standarden på varmeapparater var jevn innenfor Skandinavia?

Lenke til kommentar
Man sparer litt på å importere, men husk at det finnes småting på bilen som er annerledes.

5573726[/snapback]

Var da rimelig sikker på at det standarden på varmeapparater var jevn innenfor Skandinavia?

5573963[/snapback]

Er ikke det i såfall bare å skifte termostat? Eller gjelder det kun gamle biler?

Lenke til kommentar

5573726[/snapback]

5573963[/snapback]

Det var iallefall slik for et par år siden. En kollega på jobben importerte en Avensis fra Danmark.

Svigers jobber på Toyota, og han kunne bekrefte at det var slik. Jeg kan høre med ham om det er slik ennå.

Lenke til kommentar

Interessert å vite mer om det er "varmeproblemer" med Toyotaer fra Danmark.

Ser at den jeg tenker å importere er utstyr med noe de kaller "Eberspächer oliefyr" til sikring af hurtig varme i kupeen på vintertid.

Er dette et fint ord på en dårlig varmeløsning, eller er det et ekstratiltak de har satt inn for å levere en løsning som er tipasset norske vintre?

En varm bil er selvfølgelig en forutsetning, har allerede forkastet å bruktimportere en tilsvarende bil fra tyskland pga at de som oftest er uten setevarme...

Lenke til kommentar

Den varmefunksjonen der er vel at bilen bruker drivstoff til å varme seg opp om morgenen, i stedet for å være tilkoblet med strøm (motor- og kupevarmer).

Synes Danmarks-dealen høres veldig flott ut jeg. Hvis prisen er ferdig med skilt på i Norge, er det ingen andre utgifter å tenke på enn årsavgiften (ellers hadde du ikke fått skiltene).

Eneste jeg kan komme på måtte være om garantien er lik (reklamasjon skal vel uansett være den samme?)

Lenke til kommentar

Garantien skal være lik. Tre års toyotagaranti gjelder i Norge, norske toyotaforhandlere er forpliktet til å ta imot alle biler som kommer inn under denne grantien. En kompis hadde "hørt om en historie" om en som hadde importert en to år gammel bilø som det viste seg å være problemer med. Norsk fohandler nektet å ta den inn, men etter å ha klaget sentralt fikk merkeverkstedet påpakning om å ta inn bilen...

Ellers har jeg finregnet pris. Alt i alt med alt ekstrautstyr, bilen ferdig på veien så koster bilen kjøpt i Danmark 33 000 mindre enn kjøpt i Norge (etter gårsdagens valutakurs). Med dagens bruktbilpriser på tilsvarende bil innebærer dette at jeg kan selge bilen om ett år for samme prisen jeg betaler for den som ny i dag....

Men har oppdaget en liten "bug". Banken vil ikke overføre penger til dansk konto. Må sjekke opp om fimaet har norsk konto, hvis ikke må jeg alliere meg med en tredjeperson som mellommann.

Men dette ordner seg, har ikke funnet noen fallgruver, bestiller bilen i løpet av uka! Dere finner den igjen på finn.no som bruktbil om ettår!

Takk for alle tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det lønner seg å importere NYE biler fra Danmark. Grunnen er at Danmark har høyere bilavgifter enn oss.

Pga dette, subsidierer bilfabrikantene bilene inn til Danmark. Ergo har danske biler en lav grunnpris. Siden man betaler norske avgifter med grunnlag i grunnprisen, blir den billigere enn å kjøpe den i Norge.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Ser det er flere som lurer på hvordan det har gått med bilkjøpet så her er en tilbakemelding, har også fått noen private meldinger som her utkvitteres:

Ja, jeg har spart 35 000 ved å kjøpe bil i Danmark. I tilleg fulgte det med aluminiumsfelger og ebersprecher oljefyr til en samlet omtrentlig verdi på 15 000.

Nei, det er ingen forskjeller på norske biler og danske. Toyota produserer ikke biler tilpasset det norske markedet (ikke stort nok marked) men for et samlet nordisk marked. Så det er både lyktespylere og rompevarme i bilen, det er akkurat det samme utstyret som om bilen skulle vært kjøpt i Norge. Varmeapperatet har jeg ikke noe å utsette på, og oljefyren fungerer glimrende. Bilen har totalt sett veldig bra varmekapasitet!

Og Nei, det var ikke vanskelig å importere fra dette firmaet. Bunn seriøst er mitt inntrykk og har spesialisert seg på å importere til Norge. Masse forundersøkelser for å bli trygg, noen få eposter til firmaet. Etter 4 mnd. bestillingstid fikk jeg bilen på kaia, så gjennom tollen og så på biltilsynet for skilt. I alt tok dette omtrent tre timer...

Og så det viktigste, nei, jeg har ikke fått problemer med service i ettertid! Har nå vært igjennom en del servicer, og alt har vært normalt. Har vært på flere ulike verksteder og ingen har bemerket at det er en dansk bil. Samme pris, samme kundeservice!

Og ja dette har vært uproblematisk, overraskende uproblematisk. Men før du gjør det samme, gjør grundige kalkulasjoner på pris, og sørg for at du har tillit til forhandleren. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...