tore- Skrevet 16. september 2002 Del Skrevet 16. september 2002 Har hatt den smarte ideen å gå over til raid0. Jeg har to wd 80 gigz SE, i raid0 som sagt, på et MSI Ultra Aru hk. Nå er jeg egentlig ganske lei, har planer om å gå over til linux (har kjørt det som server i et år) og den raid controlleren er dårlig støttet av kernelen. Anyway, er det noen måte å få alt over på en disk igjen. Jeg har ca. 70 gigz med data, ganske mye kan sikkert brennes ut men det tar tid og koster.... Kan selvsagt kjøpe en disk til som jeg kopierer alt over eller legger linux på og legger til støtte for den raid controlleren på den. Tips? Lenke til kommentar
^Sniper Skrevet 16. september 2002 Del Skrevet 16. september 2002 om jeg ikke skyt meg selv i foten og har kastet bort noen år på og bli "ingentingiør" så er Raid0 stripeset uten paritet og da trenger du minimum 3 disker for og sette opp ett Raid0(ditt tilfelle) eller ett raid 5 Så forklaringen kan være att du har en speilet enhet (raid1) Mirrored volum. Da kan du 1. Bryte speilet fra diskmanager! 2. fjerne ene disken fysisk! vet du ikke hva du har, bør du finne ut det først! men og fjerne ett raid og sitte igjen med dataen er jo enkelt det er jo litt av hensikten med ett raid + hastigheten med skriving til disken blir litt forbedret. Men software raid er jo ubruklig uansett, så hovudkort med raid er jo bortkastet spør du meg, har man ett stort behov for raid, kjøper man hardware raid. :smile: Lenke til kommentar
tore- Skrevet 17. september 2002 Forfatter Del Skrevet 17. september 2002 http://www.raid.com/04_01_00.html "RAID Level 0 requires a minimum of 2 drives to implement" Jeg har raid 0 Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Quote: ^Sniper skrev (2002-09-17 01:36):om jeg ikke skyt meg selv i foten og har kastet bort noen år på og bli "ingentingiør" så er Raid0 stripeset uten paritet og da trenger du minimum 3 disker for og sette opp ett Raid0(ditt tilfelle) eller ett raid 5 De årene er nok bortkastet :smile: For å kjøre raid0 trenger du to disker. For raid5 må du ha min. tre disker, men da har du også mulighet til å få tilbake dataen hvis du mister noe pga at ene disken ryker. Vet ikke om det er mulig å beholde dataen som ligger på et raid0 oppsett uten å flytte det fra raid diskene. Jeg hadde samme problemet, min løsning kommer i posten fra Komplett.no i form av en ny harddisk. Lenke til kommentar
alfern Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Du er nok nødt til å ta backup av data på diskene. Dersom du skal 'fjerne' raidet, vil all data på diskene gå tapt... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 ^Sniper: Du er helt på jordet! Ikke feilinformer og prat bull-shit med vilje! Sånn oppførsel kan føre til utestengelse fra forumet. Jeg ser to løsninger på problemet: 1. Brenn ut dataene. 100 plater koster rundt 250kr og det tar en lang kveld å brenne det ut med en 40x brenner) Det er også veldig fint å ha en sånn backup dersom en disk skulle ryke serere. (Jæv*i kjipt å miste den lenge oppsparte musikksamlinga si) 2. Kjøp en 80GB-disk (eller mer) og kopier dataene dit før du fjerner raid-oppsettet. 80GB koster ca 1000kr, så det blir jo en god del dyrere da. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Quote: Den 2002-09-17 01:36, skrev ^Sniper:om jeg ikke skyt meg selv i foten og har kastet bort noen år på og bli "ingentingiør" så er Raid0 stripeset uten paritet og da trenger du minimum 3 disker for og sette opp ett Raid0(ditt tilfelle) eller ett raid 5Så forklaringen kan være att du har en speilet enhet (raid1) Mirrored volum.Da kan du 1. Bryte speilet fra diskmanager!2. fjerne ene disken fysisk!vet du ikke hva du har, bør du finne ut det først!men og fjerne ett raid og sitte igjen med dataen er jo enkelt det er jo litt av hensikten med ett raid + hastigheten med skriving til disken blir litt forbedret.Men software raid er jo ubruklig uansett, så hovudkort med raid er jo bortkastet spør du meg, har man ett stort behov for raid, kjøper man hardware raid.:smile: Hva er det du snakker om ^sniper? Du prater jo bare tull! Meg i ræv.. at du er ingeniør. Du er nok ingenting annet enn en fjortiss som ikke har annet å gjøre enn å kodde med oss. Lenke til kommentar
^Sniper Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 *hehe* Har bandasjert foten og slått opp i boken. Sier unnskyld for den blemma! Lenke til kommentar
RansoM Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Har et lite spørsmål angående RAID jeg også. Tenkte jeg skulle ta det her, så slepper jeg å lage en eget emne. Jeg har fortiden en Segate Barracuda IV 80GB i min maskin. Den er partisjonert med 15gb og 65gb. Jeg skal nå ha en disk til, og kjøre RAID 0. At jeg må slette dataene på denne disken sier seg selv, men det jeg lurte på var om jeg må fjerne partisjoneringen også? Lenke til kommentar
RansoM Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Ok. Etter jeg har satt opp harddiskene i RAID 0, kan jeg da lage nye partisjoner? Og kan jeg gjøre dette med fdisk eller XP cden? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Quote: Den 2002-09-17 13:48, skrev RansoM:Ok. Etter jeg har satt opp harddiskene i RAID 0, kan jeg da lage nye partisjoner? Og kan jeg gjøre dette med fdisk eller XP cden? Du sporer av denne tråden. Start heller en engen tråd, så får du flere relevante svar. PS. Jeg kan jo røpe at Seagate barracuda IV ikke er de beste til å kjøre raid med. Det er en bug som hindrer ytelsen, søk i forumet. Ellers så vil raidet fungere normalt og du kan partisjonere med Win XP CD'n. Bare vær obs på at raid0 senker sikkerheten og kan minke ytelsen på kopiering mellom partisjoner (og et par andre områder) Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Quote: RansoM skrev (2002-09-17 13:48):Ok. Etter jeg har satt opp harddiskene i RAID 0, kan jeg da lage nye partisjoner? Og kan jeg gjøre dette med fdisk eller XP cden? Du kan bruke begge, Fdisk lager du kunn fat32 mens winxp cd'en kan du lage ntfs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå