Hagforce Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Hei. Jeg kjører nå en linux server med fedora 4. Har også postfix, apache, mysql +++ div kjørende. Hvordan kan en ta backup av alt dette i en smekk, sånn at det blir lett å kjøre inn på en annen maskin dersom noe skulle skje (eller legge over backupen fra i går på samme maskin). Lenke til kommentar
Edorph Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Jeg har brukt Partimage til å klone endel maskiner på jobb. Funker kjempefint. http://freshmeat.net/articles/view/1375/ De eneste ulempene jeg fant var dårlig behandling av bad blocks og fragmenterte NTFS-partisjoner. Endret 8. februar 2006 av Edorph Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Takker for det tipset. Men hvordan er denne i bruk da. Det jeg tengte på var å kunne kjøre alt inn på en alternativ pc, med annen maskinvare og spesifikasjoner. Hvordan går det? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Er det noe slikt du er ute etter? http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=8...+backup+restore Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 Joa, men vil helst ha noe som en kan kjøre fast automatisk (hver kveld). Og som er lettvindt å kjøre opp igjen på en ny maskin. En annen sak Er det mulig å kopiere alle instillinger fra en maskin til en annen en gang om dagen, (har 2 servere) slik at jeg får feiltoleranse på denne måten? Tenker da på å sette en maskin som er nyinstallert inn og få den til å "kopiere" seg fra hovedmaskinen hver kveld etc... Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 (endret) dd if=/dev/diskendin of=/backup/backup.img Endret 9. februar 2006 av Svendheim Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 Men hør nå.... -Programm eller script som kjøres daglig i mot nettverks disk eller ekstern hdd. -Programm som "kloner" to maskiner hver natt. Slik at dersom en ryker kobler jeg inn den andre (eller er dette en dum strategi?). -Er ikke aktuelt å kjøre dette manuelt hver gang. Lenke til kommentar
Igniztion Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Men hør nå.... -Programm eller script som kjøres daglig i mot nettverks disk eller ekstern hdd. -Programm som "kloner" to maskiner hver natt. Slik at dersom en ryker kobler jeg inn den andre (eller er dette en dum strategi?). -Er ikke aktuelt å kjøre dette manuelt hver gang. 5576921[/snapback] Lag et script: #!/bin/bash dd -if=/dev/<disk du vil ta backup av> -of=<mount point til ekstern eller nettverk disken> skriv så crontab -e for å legge til en "Scheduled jobb" legg dette inn i crontab: * 3 * * * /path/til/scriptet/du/nettopp/lagde dette vil da kjøre kl 3 hver natt... Husk selvfølgelig å ha alle permissions i orden, sånn at den brukeren du legger dette i crontab for kan lese alle filer på if devicen og skrive til of devicen... Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Jepp! Mekk en cron-jobb, så går dette veien. Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 Takker takker! Jeg skal teste så snart jeg får tid. Kan dette brukes på noen måte får å klone "hoved serveren" til en "backup server" som da vil kunne ta over rollen til hoved serveren ved bare å bytte ip på den. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Har du vurdert RAID? Speile disker? Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 Kjører speiling ja, men vil ha feiltoleranse dersom noe annet ryker.... Er det noen andre forslag til hvordan jeg gjør dette. Lenke til kommentar
Igniztion Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Det er ikke verre enn å skrive et script som kopierer de data du ser som mest nødvendig, over til en backup server som har samme konfigurasjon som production serveren. Du nevner ikke hva slags server det er snakk om men om det var en DB server kan man f.eks hver 6. time speile DB'en over på backup serveren slik at denne er så og si oppdatert hele tida. Real time speiling er selvfølgelig også mulig, men dette vil kreve et mer avansert script og mye mer ressurser av serverne. Med fare for å virke for nysgjerrig, hva er det som er så kritisk at du må ha såpass heavy backupløsninger? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Kan man ikke bruke tar? Er vel mer velegnet enn dd i allefall... Eller kansje rsync er perfekt? Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Kan man ikke bruke tar? Er vel mer velegnet enn dd i allefall... Eller kansje rsync er perfekt? 5578385[/snapback] Disser du dd ell? Hehe... Ypperlig til å rulle ut egensnekra linuxterminaler. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Personlig er vel dd mest reservert i tilfelle diskkrasj eller diskblanking... Har delt ut et par cd'r med linux og "dd if=/dev/zero of=/dev/hda" til windowsbrukere med gjennstridige disker... (dvs. enklere enn å forklare hvordan man bruker partisjoneringsprogram - sett inn denne, tast denne kommandoen, vent litt, "ny" pc. Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Jepp.. Er på en måte det som er tanken her. Supert til å rulle ut terminaler med. Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2006 Ok, høres greit ut dette... Men hva om noen gjør en endring i mysql el lignende når backup kjører Går det bra, eller er det flere hensyn å ta. Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 Noen som vet om en må stenge sql etc før en kjører backup? Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Kloner den sektor for sektor eller tar den bare backup av selve filene så du kan brenne de ut for DVD eller CD ved diskhavari da denne jobben tar evigheter og backupen blir bare større og større. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå