Zethyr Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) "Høyreekstreme" utgjør nok ingen reell trussel i dag, men meningene deres kan fort utvikle seg til å bli en trussel. Merk: Anførselstegn for å vise at jeg mener dem som PK-mafiaen og div. organisasjoner kaller for høyreekstreme. Altså rasister, nazister, nynazister, o.l. Høyreekstreme utgjør ingen trussel, og jeg tror heller ikke at de kommer til å gjøre det i den tid jeg lever. Merk: Fravær av anførselstegn for å vise at jeg her mener dem som faktisk følger en ideologi som ligger mot høyre. DLF er nok mest ekstreme her. Endret 8. februar 2006 av Zethyr Lenke til kommentar
Toxon Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 «Høyreekstremisme» er svært misvisende. Bruk heller «nazisme», eller min favoritt, «nasjonalsosialisme». Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Den største høyreekstremisten/trusselen utgjøres av Ola Dunk og annet white-trash's meninger. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 "Høyreekstreme" utgjør nok ingen reell trussel i dag, men meningene deres kan fort utvikle seg til å bli en trussel.Merk: Anførselstegn for å vise at jeg mener dem som PK-mafiaen og div. organisasjoner kaller for høyreekstreme. Altså rasister, nazister, nynazister, o.l. Høyreekstreme utgjør ingen trussel, og jeg tror heller ikke at de kommer til å gjøre det i den tid jeg lever. Merk: Fravær av anførselstegn for å vise at jeg her mener dem som faktisk følger en ideologi som ligger mot høyre. DLF er nok mest ekstreme her. 5572212[/snapback] Snodig. Hvorfor jeg lese jeg da opptil flere steder at nazister og rasister betegnes som høyreekstremister? Eks.: på antirasistisk senters hjemmesider, magasinet monitors hjemmesider. Leste akkurat en bok av Jahn Otto Johansen som het "Den brune fare" med undertittelen "Høyreekstremisme og rasisme i nye Europa". Har og lest bøker av Helene Lööw, som er Sveriges fremste forsker på nazistiske miljøer, hvor hun beskriver akkurat rasistiske/nazistiske grupper som høyreesktreme. Så hva som er så pk eller feil med akkurat å kalle nazister/rasister for høyreekstreme, skjønner jeg virkelig ikke. Men for all del.. Kjør på: enlighten me! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Høyre-venstre aksen er ikke en rein økonomisk akse og er ikke dekkende for å beskrive et partis politikk. Nazismen er historisk blitt plassert på ytterste høyre. Trolig fordi NSDAP forbøy kommunistiske partier og fengsla kommunistiske ledere og så på kommunistene som sin største trussel. Også fascistene i Italia kjempet mot kommunistene og arbeiderbevegelsen. Fascisme og nazisme er to sider av samme alen. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Høyre-venstre aksen er ikke en rein økonomisk akse og er ikke dekkende for å beskrive et partis politikk. Nazismen er historisk blitt plassert på ytterste høyre. Trolig fordi NSDAP forbøy kommunistiske partier og fengsla kommunistiske ledere og så på kommunistene som sin største trussel. Også fascistene i Italia kjempet mot kommunistene og arbeiderbevegelsen. Fascisme og nazisme er to sider av samme alen. 5572481[/snapback] Jeg mener det er riktig å kalle fascister/nazister/rasister for høyreesktreme, som en fellesbetegnelse. Da mener jeg som fellesbetegnelse, ikke noe spesifikt. Selv foretrekker jeg 'gærninger', da det er oftere mer dekkende for disse folka. Lenke til kommentar
abrj Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Er mer redd for islamekstremister en for høyreekstreme i dagens samfunn… Er større fare for at noen fundamentalistiske islamister skulle finne på noe faenskap i Norge, framfor noen forkvakla skamklipte guttunger som flyr i grønne jakker og vifter med armene. Nå hører det til sannheten at det er ekstremister både innenfor kristendommen, jødedommen, islam og mange av de andre store religionene, men den største faren er nok ekstremistene innen islam. Jeg må få si at de islamistiske trossamfunn i Norge har taklet situasjonen forbausende bra i denne tegneseriesaken, all ære til de for det. Og nei, jeg er ikke redd for høyreekstreme. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Ja, uansett hvor man finner folk finner man gærninger. Noen som alltid skal dra'n litt lenger enn aller andre men sånn vil det alltid være, trur eg. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Høyre-venstre aksen er ikke en rein økonomisk akse og er ikke dekkende for å beskrive et partis politikk. Nazismen er historisk blitt plassert på ytterste høyre. Trolig fordi NSDAP forbøy kommunistiske partier og fengsla kommunistiske ledere og så på kommunistene som sin største trussel. Også fascistene i Italia kjempet mot kommunistene og arbeiderbevegelsen. Fascisme og nazisme er to sider av samme alen. 5572481[/snapback] Selv ikke i en todimensjonal graf vil de dere kaller høyreekstreme befinne seg på høyresiden. Nazismen er nærmere AP enn enkelte av de som befinner seg på høyresiden i norsk politikk. Den tradisjonelle høyre-venstresiden er for meg at venstresiden er for statlig kontroll mens høyresiden er for individuell frihet og markedsliberalisme. På den skalaen befinner NSDAP seg godt på venstresiden, selv om de ikke er like ekstreme som kommunistene. Lenke til kommentar
Toxon Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Nazisme (nasjonalsosialisme) og sosialisme er to ting av samme sak. At nasjonalsosialismen er høyreekstrem, er grunnleggende feil og en misvisende sosialistiske doktrine vi får servert gjennom media og i skolen. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Men når den orignales nasjonalsosialismen er antisemittisk og bygd på at alle mennesker er forkjellige og at verden er rasehierarki, og attpåtil bygger sin utifra disse prinsippene, da er den vel høyreekstrem (da jeg bruker dette ordet på lik linje med alle seriøse forskere i Norge (og resten av verden)). Alle kan jo selvfølgelig ha sine versjoner av begrepene, men det blir vanskelig å kommunisere da. Da er det bedre å bruke dem slik som alle andre bruker dem. Eller skal det være så vanskelig. Og hvis man skal diskutere slik uttrykk seriøst, kan det ikke gjøres på et så lavt plan som vi gjør det på nå. Det krever dypere kjennskap til deres historie osv... Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Nazisme (nasjonalsosialisme) og sosialisme er to ting av samme sak. At nasjonalsosialismen er høyreekstrem, er grunnleggende feil og en misvisende sosialistiske doktrine vi får servert gjennom media og i skolen. 5572643[/snapback] Alle "sosialistene" jeg kjenner respekterer alle mennesker slik som de er inne i seg, i motsetning til alle nazistene jeg vet om, som ikke gjør det. Er ikke det en elementær forskjell i syn på menneskene, så vet ikke jeg. Lenke til kommentar
Toxon Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Nazisme (nasjonalsosialisme) og sosialisme er to ting av samme sak. At nasjonalsosialismen er høyreekstrem, er grunnleggende feil og en misvisende sosialistiske doktrine vi får servert gjennom media og i skolen. 5572643[/snapback] Alle "sosialistene" jeg kjenner respekterer alle mennesker slik som de er inne i seg, i motsetning til alle nazistene jeg vet om, som ikke gjør det. Er ikke det en elementær forskjell i syn på menneskene, så vet ikke jeg. 5572762[/snapback] Det er den lille forskjellen som skiller sosialistene fra nasjonalsosialistene. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Nazisme (nasjonalsosialisme) og sosialisme er to ting av samme sak. At nasjonalsosialismen er høyreekstrem, er grunnleggende feil og en misvisende sosialistiske doktrine vi får servert gjennom media og i skolen. 5572643[/snapback] Alle "sosialistene" jeg kjenner respekterer alle mennesker slik som de er inne i seg, i motsetning til alle nazistene jeg vet om, som ikke gjør det. Er ikke det en elementær forskjell i syn på menneskene, så vet ikke jeg. 5572762[/snapback] Flere sosialister jeg kjenner til mener kristne mennesker er mindre intelligente, tapere og mindreverdige. Det har tilogmed gått så langt som å si at man må fjerne troen med tvang. Det er ikke å respektere alle mennesker. Så så veldig stor forskjell vil jeg påstå at det IKKE er. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Det er vel ikke nødvendig å ta diskusjonen om hva høyreekstremisme er her. Det har blitt diskutert utførlig flere ganger tidligere, blant annet i denne tråden: Er nazismen høyreekstrem? Endret 8. februar 2006 av PelsJakob Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Det er vel ikke nødvendig å ta diskusjonen om hva høyreekstremisme er her. Det har blitt diskutert utførlig flere ganger tidligere, blant annet i denne tråden: Er nazismen høyreekstrem? 5572855[/snapback] Det er også unødvendig å sette partier som DLF i dårlig lys ved benytte ord som PK-mafia i samme avsnitt som man skryter av at det er et bra parti. Om noen kaller dette partiet høyreekstremt tror jeg vedkommende har misforstått, enten det er uttalt med forakt eller stolthet. Dvs. det er inntrykket det gir meg selv om det finnes en eller anne forklaring på at det stemmer. Si heller liberalt eller liberalistisk. Man blir ikke ekstrem fordi man er til høyre for Høyre. EDIT: Ser ut som om innlegget ble misforstått. Diskusjonen videreføres ikke her. Endret 8. februar 2006 av Feynman Lenke til kommentar
Toxon Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Det er vel ikke nødvendig å ta diskusjonen om hva høyreekstremisme er her. Det har blitt diskutert utførlig flere ganger tidligere, blant annet i denne tråden: Er nazismen høyreekstrem? 5572855[/snapback] Det er også unødvendig å sette partier som DLF i dårlig lys ved benytte ord som PK-mafia i samme avsnitt som man skryter av at det er et bra parti. Om noen kaller dette partiet høyreekstremt tror jeg vedkommende har misforstått, enten det er uttalt med forakt eller stolthet. 5573053[/snapback] DLF er høyreekstremistisk i den forstand at det er svært lang til høyre på en politisk venstre/høyre-akse, men partiet er ikke nasjonalsosialistisk. Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Er ikke nazister, nasjonalsosialister? Hvordan kan de da være på høyresiden? 5572177[/snapback] nasjonalsosialister var det navnet nazistene satte på seg selv, dette for å skaffe seg økt oppslutning fra befolkningen. nazistene hadde faktisk programmfestet enkelte "sosialistiske" saker, men disse ble aldri gjennomført. nasjonalsosialisme kan dermed ikke sammenlignes med sosialisme slik vi kjenner den i dag, eller slik den fremsto på 30 tallet. det er vanskelig å sette ekstreme grupper slik som nazistene inn i dagens politiske bilde. dette fordi de er så veldig ekstreme og de tar elementer fra forskjellige retninger. At "høyrefolk" misliker at nazismen blir stemplet som en høyreretning kan jeg godt skjønne, like godt som at "venstrefolk" ikke akkurat digger å kobles med Pol Pot og andre. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Er ikke nazister, nasjonalsosialister? Hvordan kan de da være på høyresiden? 5572177[/snapback] nazistene hadde faktisk programmfestet enkelte "sosialistiske" saker, men disse ble aldri gjennomført. 5573400[/snapback] Dersom man setter opp tre kategorier: "Nasjonalistisk", "Sosialistisk" og "Sosiale reformer" slik vi ble presset til å gjøre i historietimene, kan man fint se at fordelingen mellom nasjonalisme og sosialisme er ganske jevn. Dette vil ikke ta mer enn 10 min, i.o.m. at NSDAP hadde et meget kort partiprogram, og at dette forholdt seg uberørt siden Hitler fikk kontrollen over partiet. mods: jeg ser gjerne at dere flytter over en del innlegg til relevant tråd (eller en ny), for diskusjonen har virkelig sporet av i det siste. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 Den er egentlig ferdig diskutert. Så bare steng den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå