Snusi Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Tittelen sier det meste. Grunnen til at jeg spør om dette er i sammenheng med bevegelsene i Norge i dag. Jeg snakker da om disse tegningene. Mange høyreesktreme har slått på stortromma og lagd mye oppstyr rundt dette. Har noen her noen syn på om de i dag er en reell trussel? Er sansynlig at vi får et nytt drap? Hvilke grupper er det som er store? Alle inspill med stor takk Endret 8. februar 2006 av Snusi Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Høyre = økonomisk frihet. De som er mest ekstreme på dette er DLF, og ja det er de som er den sterkeste røsten for ytringsfrihet. DLF har forøvrig opprettet denne siden: http://www.forytringsfrihet.no (Hvis du snakker om ekstreme nasjonalistiske bevegelser eller nynazister så foreslår jeg at du faktisk kaller dem det.) Endret 8. februar 2006 av TLZ Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Som jeg ser det så er nok muslimer en større trussel, det er ingen store høyre ekstreme grupper i Norge for tiden såvidt jeg har skjønt, i sverige er det visst en helt annen sak.. Endret 8. februar 2006 av nahojdat Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Jeg har til gode å se noen DLF sympatisører drepe noen. Jeg tror du tenker på nynazister ellerno, noe som i mine øyne ikke passer å refere til som høyre-ekestreme da de gir blanke f i økonomi. Endret 8. februar 2006 av invictus Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Høyre = økonomisk frihet. De som er mest ekstreme på dette er DLF, og ja det er de som er den e sterkeste røsten for ytringsfrihet. DLF har forøvrig opprettet denne siden: http://www.forytringsfrihet.no (Hvis du snakker om ekstreme nasjonalistiske bevegelser eller nynazister så foreslår jeg at du bruker mer korrekte begreper.) 5571058[/snapback] Det er høyre ja. Høyreekstremisme er derimot noe annet. På venstre-høyre skalaen ville f.eks NSDAP komme ganske langt ut til høyre. DLF er mye rart ja. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Høyre = økonomisk frihet. De som er mest ekstreme på dette er DLF, og ja det er de som er den e sterkeste røsten for ytringsfrihet. DLF har forøvrig opprettet denne siden: http://www.forytringsfrihet.no (Hvis du snakker om ekstreme nasjonalistiske bevegelser eller nynazister så foreslår jeg at du bruker mer korrekte begreper.) 5571058[/snapback] Det er høyre ja. Høyreekstremisme er derimot noe annet. På venstre-høyre skalaen ville f.eks NSDAP komme ganske langt ut til høyre. 5571069[/snapback] Jeg er uenig. På en høyre-venstre skala vil NSDAP komme nærme midten, men på venstre side. De dere refererer til som høyre-ekstreme har uansett lite til felles med hitler og hans NSDAP. Hitler sto for mye mer enn masseslakt av jøder, mens de såkalte høyreekstreme vi ser i dag ofte ikke bryr seg om annet enn innvandring. Endret 8. februar 2006 av invictus Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Jeg vil ikke klassifisere DLF som høyreekstreme. Ikke-politiske grupper som Vigrid og Nasjonal Front (må ikke forveksles med det franske partiet) derimot. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Det er vel det som kalles "far right" på engelsk (?). Og under far right kommer en rekke partier som kaller seg nazister. Hmm. Da må det vel være det samme på norsk? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Såvidt jeg vet så er det ikke lenger lov med nazist/rasistpartier i Norge (Cybbe har sikkert kontroll på dette ). Hvit Valgallianse er jo en slager. Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Høyre ekstreme i Norge er en forsvinnende liten gruppe mennesker som roper lavere enn en mus på rohypnol. Gruppene som fremdeles puster i dag er: BOOTBOYS CLUB 22 GLEIPNE NORSK HEDENSK FRONT VIGRID NORGES NASJONALSOSIALISTISKE BEVEGELSE (TIDLIGERE ZORN 88) VARG (VERN AV RIKETS GRENSER) Odins Folk (Norsk Germansk Aksjonsfront) Sett bort fra Holmila episoden har disse fritidsklubbene aldri gjort noe alvorlig så vidt jeg vet. Edit: forsvinnende ikke forsvinende Endret 8. februar 2006 av Dr.Ittsekk Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Det er lov med hva man vil i Norge. HV eksisterer ikke lenger. Og Nasjonalalliansen er død. Men generelt sett så er det ganske stusselig på ytterste høyre fløy i Norge. Ikke noe å skryte av. Men hvem er det som arbeider mot disse grupperingene? Noen som vet? (Har lite peiling på dette området) Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Høyre ekstreme i Norge er en forsvinende liten gruppe mennesker som roper lavere enn en mus på rohypnol. 5571120[/snapback] ...og bra er det. Med medias vinkling på alt mulig så gir disse menneskene høyresiden av politikken et dårlig navn. Er det noe verden trenger så er det færre ekstremister uavhengig om de står for islam eller nynazisme. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Vil tro at grupper som SOS Rasisme, Rød Valgallianse og SU står i bresjen for å knuse høyreekstreme gjenger. En ting skal nazigutta faktisk ha, de har utrolig tøffe navn. Gleipne og Varg :!: Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Jeg vil påstå at ekstreme (venstre eller høyre, eller hva man skal kalle dem) kan oppfattes som en trussel mot mye. Likevel er det svært små grupperinger vi snakker om og det er vel kun terrorangrep og lignende som kan sies å være skadevirkninger av dette. Ellers er det inviduelle skjebner som blir påvirket av dette men jeg vil ikke si at høyreekstreme er en stor trussel mot andre enn seg selv Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Hmm. Virker ikke som om de er noen stor trussel nei. Og bra er det! Men i tilleg til de LarsP nevnte er det noen flere som arbeider mot høyreekstremistene? Lenke til kommentar
JPNord Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Virker ikke akkurat som disse gruppene er noen voldsom stor trussel, det eneste jeg har hørt var at Vigrid kanskje skulle brenne koraner i en demonstrasjon i Oslo? Stod en artikkel i VG at A-gjengen var klar til å ta dem dersom de gjorde det... Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Og du banne på at blitzerne og afa dukker opp dersom det skulle skje noe i sentrum De har det med lage bråk for å si det sånn. Lenke til kommentar
JPNord Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Og du banne på at blitzerne og afa dukker opp dersom det skulle skje noe i sentrum De har det med lage bråk for å si det sånn. 5571473[/snapback] Hehe, kanskje det Får håpe det holder seg rolig her i landet i hvertfall, nok bråk som det er i mange andre land.. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Er ikke nazister, nasjonalsosialister? Hvordan kan de da være på høyresiden? Lenke til kommentar
quakie Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 fritidsklubbene Hva Fritidsklubber?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå