Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kapaksinfo - hvor godt stemmer den?


Anbefalte innlegg

Har søkt opp adressen min på Kapaks og der får jeg følgende: Mulig produktklasse: ADSL 7232/640

 

Jeg har NGT 6500 linja, men får kun 4300. Har snakket med NGT og de sa dette var grunnet støy på linja mi (avstand til sentralen er kun 800 meter, så det er ikke det som er årsaken) De sa at de kjørte linja så høyt de kunne uten at støyen oversteg 10db eller noe slikt.. Opphastigheten er så høy som den skal være.

 

Har NGT eget utstyr fra sentralen og til blokka der jeg bor? Kan det være årsaken til at jeg får dette på Kapaks, og vil jeg kunne få så høy hastighet hvis jeg bytter til Telenor?

 

 

Håper noen kan gi svar på dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Merket en annen ting nå, sjekket to steder i samme oppgang og etasje der jeg bor og fikk da at en hadde linjelengde på 667 meter, mens den andre leiligheten hadde 1389 meter. er dette en feil eller kan det være at to naboleiligheter er koblet til to forskjellige sentraler?

 

Ellers er det eneste som ikke samsvarer følgende på de to:

Produkt på abonnementet: PSTN (667 m)

Produkt på abonnementet: ISDN grunntilknytning (1389 m)

I tillegg er linjenummer ulike (og selvfølgelig tlfnummer)

 

Alt annet er likt

 

Noen Kapaksproffer som kan hjelpe meg og forstå denne informasjonen?

Lenke til kommentar

Telenettet i norge er primært bygget for bruk av PSTN, siden det er en lovpålagt sak for linjeeier, altså telenor. Men siden det er begrensning på hvor mange kabler du klarer å trø gjennom et rør finnes det tre muligheter i det øyeblikk et kabel rør er fullt og du MÅ få en linje gjennom.

 

1) Grave opp røret og legge nytt.

2) Legge kabelen rundt en annen vei. PSTN har ved bybruk egentlig veldig få begrensninger ang lengde.

3) Sette elektronikk på linja som kan dele en telefonlinje (en fysisk toleders kabel) i to. (Teknisk sett er det en ISDN linje som blir satt opp, men med omformere slik at kunden fortsatt opplever det som vanlig PSTN)

 

men, så er det sånne ekle ting som logikk og penger i veien.

 

1) Dyrt og en haug med folk vil klage for brudd og bråk når det pågår.

3) Du kan ikke ha ADSL på denne linjen.

 

Og da står valg 2 igjen. Siden ADSL i spesifikk hastighet ikke er direkte lovpålagt kan da linjene legges opp slik som teleselskapet ønsker, eller har muligheten til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...