WebKnight Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Har søkt opp adressen min på Kapaks og der får jeg følgende: Mulig produktklasse: ADSL 7232/640 Jeg har NGT 6500 linja, men får kun 4300. Har snakket med NGT og de sa dette var grunnet støy på linja mi (avstand til sentralen er kun 800 meter, så det er ikke det som er årsaken) De sa at de kjørte linja så høyt de kunne uten at støyen oversteg 10db eller noe slikt.. Opphastigheten er så høy som den skal være. Har NGT eget utstyr fra sentralen og til blokka der jeg bor? Kan det være årsaken til at jeg får dette på Kapaks, og vil jeg kunne få så høy hastighet hvis jeg bytter til Telenor? Håper noen kan gi svar på dette! Lenke til kommentar
meitemark Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Skade på ledning, andre ledninger i nærheten av linja, hvilken kvalitet på utstyr som er brukt i koplingsbokser... det er mange faktorer som spiller inn på støy på linja, ikke bare påstått linjelengde (den kan variere litt, min har feks sunket med 800 meter på 2 år) Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 Merket en annen ting nå, sjekket to steder i samme oppgang og etasje der jeg bor og fikk da at en hadde linjelengde på 667 meter, mens den andre leiligheten hadde 1389 meter. er dette en feil eller kan det være at to naboleiligheter er koblet til to forskjellige sentraler? Ellers er det eneste som ikke samsvarer følgende på de to: Produkt på abonnementet: PSTN (667 m) Produkt på abonnementet: ISDN grunntilknytning (1389 m) I tillegg er linjenummer ulike (og selvfølgelig tlfnummer) Alt annet er likt Noen Kapaksproffer som kan hjelpe meg og forstå denne informasjonen? Lenke til kommentar
skrotnisse Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 dere kan helt klart være koblet til to forskjellige sentraler Lenke til kommentar
meitemark Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Telenettet i norge er primært bygget for bruk av PSTN, siden det er en lovpålagt sak for linjeeier, altså telenor. Men siden det er begrensning på hvor mange kabler du klarer å trø gjennom et rør finnes det tre muligheter i det øyeblikk et kabel rør er fullt og du MÅ få en linje gjennom. 1) Grave opp røret og legge nytt. 2) Legge kabelen rundt en annen vei. PSTN har ved bybruk egentlig veldig få begrensninger ang lengde. 3) Sette elektronikk på linja som kan dele en telefonlinje (en fysisk toleders kabel) i to. (Teknisk sett er det en ISDN linje som blir satt opp, men med omformere slik at kunden fortsatt opplever det som vanlig PSTN) men, så er det sånne ekle ting som logikk og penger i veien. 1) Dyrt og en haug med folk vil klage for brudd og bråk når det pågår. 3) Du kan ikke ha ADSL på denne linjen. Og da står valg 2 igjen. Siden ADSL i spesifikk hastighet ikke er direkte lovpålagt kan da linjene legges opp slik som teleselskapet ønsker, eller har muligheten til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå