Gå til innhold

Bærbar pc til 5-7000 kroner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dell har billige pc`er som er stille og kraftige (pm og 5400disk). PM varmer også lite.

Asus har billige bra pc`er på komplett.no og de er verdt å sjekke ut. Pass på billige intel og amd cpu`er....disse har dårlig speedstep og har stort effektforbrukt, det gjør at de blir vedlig varme.

Lenke til kommentar

Du vil ikke ha intel pga prinsipp. Da kan du jo egentlig glemme laptop. Intel eier der uansett. Amd er varme og effekt^2. Inte PM er det eneste som fungerer på laptop. Erfaring! Har en dell nå med PM og den har ikke over 45 grader og vifta går aldri.

Endret av darkz
Lenke til kommentar

Hvis du tenker på brennere er de som regel helt ok, selv om de ofte er litt tregere enn de beste for stasjonær. Merk at det ikke er dvd-brenner på den jeg linker til over, men det kan velges. Lønnsomt er det dog ikke. Hos Dell gjør du ofte gode kjøp om du finner en standard konfigurasjon som passer deg, men begynner du å legge til litt ekstra på avkryssingslista betaler du blodpris. For eksempel vil et bytte fra Celeron M til Pentium M fordyre min maskin med over 2000kr.... Forskjellen ligger i 2MB L2 cache mot 1MB, samt at Celeron`en ikke har speedstep - men den vil fremdeles være en svært strømgjerrig cpu - og noen skarve mhz ekstra.

Lenke til kommentar

Intel GMA 900 som er i de fleste billige dell laptoper, så har du 128 mb ram tatt fra minne til å spille med. Klokkefrekvensen på kortet er heller ikke stort , 200mhz.

Men du kan spille de fleste eldre spill. Har ikke testet cs.source, siden jeg mener dette spillet suger. Men cs 1.6 spiller det glatt. Max payne 2 og bf desert combat gåt bra og.

Spilte hl 2 men fps fra 15 til 30 er ikke like gøy selv om det til tilder gikk ok :)

Men vil på det sterkeste anbefale PM istendenfor Celeron. Det eneste "positive" med celeron er prisen. 1.6celeron mot 1.6 pm er som en fordobbling innen mange punkter. Selv testet dette en del.

Endret av darkz
Lenke til kommentar
1.6celeron mot 1.6 pm er som en fordobbling innen mange punkter. Selv testet dette en del.

5596662[/snapback]

Dette høres noe tvilsomt ut. Det er kun to vesentlige forskjeller på P-M og Celeron M, og kun den ene har betydning for ytelsen - nemlig det faktum at P-M har 2 MB L2 cache og Celeron kun 1 MB.

At Celeron mangler speedstep innvirker selvfølgelig ikke på ytelsen.

Tror jeg har noen benchmark-resultater liggende fra den forrige laptop`en min et sted. Denne hadde en Dothan 715 (1.5ghz), så jeg får jo sammenlignet direkte med Celeron`en på 1.5ghz som er på vei hit.

Regner med at du snakker om Celeron M vs Pentium M for bærbare og ikke P4/Celeron som i Williamnette og Northwood utgave var som dag og natt. Disse Cellyene var vel tidenes dårligste - men hører nå fortiden til og ikke i denne tråden.

Imøteser at du dokumenterer din påstand.

;)

Lenke til kommentar

Dro hardt i da jeg sa fordobling :!:

Men klart dette med cpu har innvirking på hva slags chipsett det testes med......Men testa min PM 1.6 2mb cache, opp mot en prescott 2.8 ghz og PM dro super pi og andre applikasjoner raskere. Syns dette var merkelig men det har vel med cahcen å gjøre.

Leste på intel eller ei anna side på forksjellene i arkrtektur på celeron og pm, kunne ikke finne noe anna info om at de manglet speedstep og cachen....men det må være andre faktorer siden de er så mye dårligere..... men uansett litt off-topic :D

Men spennede å få høre om åssen den celeronen funker. Hva slags dell er det?

Og til voüshvaggi fyrsten:

Det er ikke store problemet å sette inn ekstra rambrikker i laptoper.

Endret av darkz
Lenke til kommentar

For spesielt interesserte har jeg nå fått testet litt på den nye laptop`en. Brukte for enkelthets skyld Sisoft Sandra og CPUmark99.

Det viser seg at Celeron M 1.5ghz`en som står i her banker gørra ut av en P4 2.0ghz "Williamnette", den ligger litt over en Pentium M "Banias" 1.4ghz, et knappenålshode bak en P-M 1.6ghz "Dothan", og plasserer seg mellom XP1800 og XP2000 i ytelse på flyttallsoperasjoner så vidt jeg kan se. Så ytelsen er grei nok den, spesielt med tanke på at denne fjøla ikke skal brukes til tunge saker.

Ellers har den et veldig behagelig tastatur, er lydløs og kjører over 4 timer med wlan på 6-cellers batteri.

14.1" skjermen får trekk pga dårlig kontrast. Det blir dessuten tykke rammer rundt den når lokket er like stort for 15.1" utgaven. Men med tanke på prisen er dette en højdare. Om jeg selger skriveren som medfulgte sitter jeg med en lappis til drøye 5 lapper med bra egenskaper på mange områder, og det er jeg fornøyd med.

Lenke til kommentar
..dårlig speedstep og har stort effektforbrukt, det gjør at de blir vedlig varme.

5570766[/snapback]

Dette er forresten bare tøys. Sempron modellene for bærbar har et noe høyere effektforbruk enn Intel sitt motstykke i budsjettsegmentet, Celeron M, men ingen av disse blir "veldig varme".

Et eksempel for Celeron M kontra Pentium M er at på samme klokkehastighet har de omtrent samme effektforbruk under full load. Faktisk bruker Celeron`en litt mindre i og med at det er 1MB mindre L2Cache som skal mates med strøm.

Speedstep gjør at en P-M bruker 1.5-2 watt mindre effekt i idle tilstand enn en Celeron M.

;)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Syns da forskjell på 20 watt (PM) og 25 til 35 watt på semperon er litt jeg da .....ihvertfall da man snakker laptop.......de jeg kjenner med semperon sliter med temp over 50 grader idle, selv med pm har jeg 35. Men det er sant det du sier med at celeron m og pentium m er noe samme i ytelse, men den drar nok en del ifra på en del områder pga 2mb cache. Er garantert noe anna å, men sjekka litt i sissoft og andre programmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...