d4d Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Trenger noen tips til hva jeg skal feste båtbøya i. Den skal holde en båt på 375 kg + motor. Det er litt strøm i vannet. Tenkte på å slenge ut en stor betongklump, men da tar jeg vel ryggen. ( Det er ikke is på vannet om vinteren.) Forslag ? Hilsen D4D Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Du kan finne ein beholder i passe størrelse, ta den med ned til brygga (om du har), fylle den med sement, fest nokre flyteelement (alt som flyter) til den så den klarer å halde loddet oppe. Dra heile sulamitten ut med båten og senk den der du vil, husk å feste kjettingen før du lar den gå Har brukt denne metoden fleire ganger med hell. Endret 8. februar 2006 av zeph Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Vi tok en gammel støpejernsmotor (veit den ruster, men den ligger i 10-15 år) av typen tung rekkesekser.. Var 2 på bære den til brygga å slapp den ned på grunna, så holdt jeg den mens fatter kjørte båten dit vi skulle ha den, å da var det bare å slippe Alt blir mye lettere under vann, så få det utpå Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Et alternativ er selvfølgelig å lempe 5-6 ting som hver veier 80-90 kilo istedet for en på 500 da... Bare pass på at de har et eller annet hull som du kan tre samme kjetting som den første er festet i igjennom. Endret 8. februar 2006 av Doogle Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 (endret) Bruker en girboks (heter det ikke det da?) både til 17 fot/40hk og Scand 30 fot. Hver for seg selvfølgelig. Fungerer topp, selv når det står vind "7" på værkartet. Endret 9. februar 2006 av Gilbert Lenke til kommentar
d4d Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2006 Takk for tips. Da ser det ut til å bli en tur på høggern, der har de sikkert mye fint og så kan jeg dra det ut med noe som flyter. Lurt. Lenke til kommentar
Ole87 Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Hei! Lagde moring for ca 5 år siden. Det jeg gjorde var å kappe et oljefat i to. Så stakk jeg to spett gjennom, i kryss. Så festet jeg en syrefast kjetting (syrefast ruster ikke i saltvann) i spettene oppi tønna, og så fylte jeg den med sement. Moringen flytta jeg ut til stedet den skulle ligge med båten min. Den ble heist på med en kran og plassert på kanten av båten, så det bare var å vippe den uti. Fungerte kjempefint, og kommer til å ligge der lenge. Bare pass på å beregne kjettinglengden til høyvann/lavvann forskjellen. Lenke til kommentar
d4d Skrevet 14. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2006 Ja om kjettingen er for kort så har du plutselig fått en kraftig bøye Lenke til kommentar
jULF Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Hei, du burde aldri, aldri finne på og bruke syrefast sjakkel, for den kan skru seg opp av seg selv. Og det er vel ikke ønskelig. Utover det så vil jeg anbefale og få en proff til å legge ut moringen, for og gjøre det selv koster mer enn det smaker. Lenke til kommentar
d4d Skrevet 10. april 2006 Forfatter Del Skrevet 10. april 2006 Men hva er det en proff ville ha lagt ut da ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå