Gå til innhold

Xbox og widescreen et undelig mysterium

robiwan

Anbefalte innlegg

Før jeg begynner må jeg si at jeg er helt grønn når det gjelder TV og sånt. Men jeg har hvertfall en moddet xbox(med duox 2 mener jeg å huske) og en widescreen TV(Thomson).

Problemet er at jeg ikke får widescreen på xboxen, eller det vil si jeg tror det skjer innemellom.

Først og fremst, TVen har en knapp til å velge mellom de forskjellige formatene(4/3, zoom 14/9, zoom 16/9, zoom 16/9 teksting, cinerama, 16/9). Hvilket av disse skal TVen stå på hos xboxen? Er 16/9 slik at han tvinger bildet til å være widescreen?

Jeg kjører Avalaunch på xboxen, og jeg har gått i instillingen der og satt den til widescreen, men jeg kan også letterbox, hva er forskjellen?

Jeg har kjørt en stund med widescreen active i avalaunch og på noe jeg tror har vært i 4/3 (av de formatene nevnt ovenfor) og når jeg starter opp noen spill strekker skjermen seg ut og blir 16/9. Og dette har funkert noe sporadisk, i f.eks fifa 06 så ble pluteslig en kamp i 4/3. Så nå er jeg rimelig fortvilet.

Min uendelig liste med spørsmål:

-Er det slik at TVen har en toveis komunikaskjon med xboxen gjennom scarten slik at den(TVen) vet om det er 4/3 eller widescreen?

-hva er forskjellen på widescreen og letterbox i avalaunch?

- Kan dårlig lodding føre til at dette problmet oppstår, tenker da på moddingen av xboxen...

-Samtlige Roms er vel i 4/3? Hvertfall NES?

-hvis alt er stilt inn riktig kjører avalaunch i 16/9?

-Har lagt merke til at når jeg kjører xboxen min uten modchip(starter den med eject-knappen) så får jeg tilbakemelding om at jeg må lever din til support, kan det tyde på feil lodding, eller rett og slett at det bare ikke ligger noe på den orginale romen. Får den fine animasjonnen før den feilmeldingen dukker opp da... Xboxen har hvert med på endel fly og bilturer så det kan jo hende at ledningene/loddingen har blitt litt skralle, men igjen skal dette ha invirkninger på format?

Har tusen spørsmål til som jeg ikke kommer på, men takk til dere som har giddi og lest så langt og blir veldig glad hvis noen klarer å hjelpe med meg å løse mitt lille mysterium :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hans orginale dash funker ikke.

"Har lagt merke til at når jeg kjører xboxen min uten modchip(starter den med eject-knappen) så får jeg tilbakemelding om at jeg må lever din til support,"

5570344[/snapback]

Dette er på grunn av at du kanskje har låst opp hardisken eller eller bytta med en større harddisk uten og låse denne har ingen ting og si med litt røf behandling... men det orginale dashet skal funke med modchipen selv om du har bytta harddisk eller låstopp den orginale.. bare bruk xboxmediacenter og åpne fila c:\xboxdash.xbe hvis du ikke har sletta denne..

Og et par andre svar.. Xbox'en komunisere ikke med tven så den kan ikke vite om du har normal eller wildscreen tv.. og dårlig lodding har ingen ting med dette og gjøre.. du får jo kjørt avalanch så da funker chippen helt fint

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Det stemmer det Handl3vogn sier at jeg har satt i større harddisk og ikke låst denne. Men jeg skjønte ikke helt hva du mente med å bruke XBMC til å åpne xboxdash.xbe? Er slik at dette er programmet som kjører den orginale dash'en(trro jeg skjønte svaret når jeg skrev spørsmålet :) )?

nahojdat: Innstillingene for klokke, ligger de under instillinger på avalaunch da?

Oj, gleder meg til jeg kommer hjem og for testet dette!

Lenke til kommentar

Har nå gått inn i xboxdash.xbe og satt innstillingen til widescreen. Og da funket alt fint igjen, men jeg har funnet kilden til problemene mine. Npr jeg restarter xboxen ved å trykke inn L + R + BLACK + BACK start maskinen opp i 4/3. Hvis jeg hardbooter den så blir den i widescreen igjen. Noen som veit åssen jeg skal få den til å reboote i widescreen?

Lenke til kommentar
Takker for alle svar. Det stemmer det Handl3vogn sier at jeg har satt i større harddisk og ikke låst denne. Men jeg skjønte ikke helt hva du mente med å bruke XBMC til å åpne xboxdash.xbe? Er slik at dette er programmet som kjører den orginale dash'en(trro jeg skjønte svaret når jeg skrev spørsmålet :) )?

nahojdat: Innstillingene for klokke, ligger de under instillinger på avalaunch da?

Oj, gleder meg til jeg kommer hjem og for testet dette!

5570865[/snapback]

Det jeg mente var at i Xbmc har du en filbehandler som lar deg utforske hardiskene for og starte xbe filer.. så om du ikke har noen form for snartvei eller noe til Xboxdash.xbe i avalanch så kan du bruke filbehandlinga i xbmc til og starte xboxdash.xbe:)

Lenke til kommentar
Har nå gått inn i xboxdash.xbe og satt innstillingen til widescreen. Og da funket alt fint igjen, men jeg har funnet kilden til problemene mine. Npr jeg restarter xboxen ved å trykke inn L + R + BLACK + BACK start maskinen opp i 4/3. Hvis jeg hardbooter den så blir den i widescreen igjen. Noen som veit åssen jeg skal få den til å reboote i widescreen?

5575011[/snapback]

Regner med du bruke x2 bios siden du ikke har avox og r+l trigger + start + back restarte xbox'en.. evox har mulighet til dette i dashbordet noe som ikke avalanch har så da har du dette i bios.. prøv og oppgradere biosen på chipen til nyeste x2 eller evox m8+ så trur jeg at dette ordner seg

Lenke til kommentar

Med forbehold om at jeg ikke kjenner til biosen din, virker det rart at avalauch ikke starter i widescreen etter en varm-boot. Jeg ville ha dobbeltsjekket at du har riktige innstillinger i settings-menyen i avalauch.

For øvrig vil jeg benytte anledningen til å anbefale alle som har tilgang til et HD-ready TV/projector om investere kr. 290 i komponentkabel til xboxen, sette xboxen til NTSC og så til 720p. Forskjellen er sinnsyk. Selv på vanlig oppløsning var forskjellen stor, men det kan noe med kvaliteten på den gamle kabelen fra Joytech.

Lenke til kommentar

Støtter den der :)

Og forresten, hvis en kjører SCART kan faktisk et TV bli bedt om å settes i Widescreen 16:9 modus fra f.eks. satelitt, DVD spiller etc. Dette er en del av SCART standarden, og vil gå utenom TVet.

Mer info - http://www.selkirkshire.demon.co.uk/analoguesat/scart.html

EDIT: Og ja, jeg har erfart dette selv i praksis flere ganger :thumbup:

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...