Gå til innhold

Mørke bilder med speilrefleks!

Anbefalte innlegg

hei!

jeg har nettopp kjøp meg et konica minolta 5d speilreflekskamera. Etter å ha sett på bildene er jeg utrolig skuffet! Bildene er svært mørke. Bruker automatinnstilling, og da må vel kameraet instille seg på forskjellige lysforhold. Kansje bildesensoren ikke oppfatter at det er mørkt?

kunne like godt brukt mitt billige digitalkamera som tar lyse og skarpe bilder:p

håper på svar, så jeg kan ta lyse bilder!:p :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg gør følgende med 350D

Blænde er åbningen som slipper lyset ind til sensoren. Jo lavere tal, jo større blænde og mere lysstærk optik (f.eks. f/2,8 eller f/1,8)

På teleoptik i den "billige" ende f.eks. Canon 28 -105 mm f/3,5-4,5 ser man ofte, at blændetællet stiger, jo mere der zoomes. Deraf 3,5-4,5 (brændvidden forøges, og dermed skal der større hul til for at få samme blænde = der skal mere lys til samme billede) Vil man have fast blænde i hele zoomområdet f.eks. Tamrons 28-75 f/ 2,8 så koster det væsentligt mere.

De fleste objektiver er skarpest nedblændet 1 -2 blænde under den største blænde og derunder (mindste tal = største åbning).

Vælg blændeprioritet (AV), største blænde (laveste blændetal f.eks. f2,8), fokuser på en bogreol, et hegn eller lignende i en vinkel på 45 grader og tag billedet. Prøv nu at gå ned på blænde 20 eller deromkring (mest lyskrævende blænde) og gør det samme. Du vil nu se at der er flere ting foran/ bag fokuspunktet, der er skarpt, samt at din lukketid bliver meget langsommere. Det er hurtigt gjort, og så har du en ide om hvad blænden gør.

når du ser resultaterne fra det kan du formentlig over- eller under kompensere for lyset (+/-) det er svært at give andet svar, når man ikke har set billederne.

hvis det f.eks er mørke motiver på lys baggrund, så plejer jeg at overeksponere med ½-1 blænde - det kan være det der har snydt dit kamera

Lenke til kommentar

- vis oss eksempler på slike mørke bilder, så vi kan finne årsaken

- oppstår problemet under alle lysforhold, eller bare i spesielle situasjoner?

- har du kommet borti knappene for å stille inn eksponeringskompensasjon? (kan vanligvis brukes også i Auto, tror jeg)

I starten kan du venne deg til å bruke P/program mode i stedet for Auto; det fungerer nesten helt likt med Auto bortsett fra at du kan gjøre noen påvirkninger selv. Deretter kan du prøve deg med lukkerprioritet og blenderprioritet, for å lære deg å styre slikt..

Lenke til kommentar
Etter å ha sett på bildene er jeg utrolig skuffet! Bildene er svært mørke.
Velkommen til en verden av muligheter.! Det er mye sannsynlig (uten at jeg kjenner merket/modellen) at det generelt undereksponerer noe for å beskytte høylys, noe som også satte en støkker i meg når jeg kjøpte et Pentax *ist DS. Egentlig er jeg etter hvert glad for at det gjør det, for "blåste/brente" høylys kan du aldri få detaljer ut av. Det kan du derimot få i rikt monn fra skyggene.

Etter at det gikk opp for meg hvor fleksibelt RAW-formatet/konverteringen er ang. dette problemet, gjør det meg ingenting lenger. Og JPG-formatet benytter jeg utelukkende når jeg kjapt og gale trenger å få noe over på PC'n.

På sett og vis handler det litt om å bli kjent med kameraet og linsen din også. Så du vil etter hvert få bedre og mer konsistente resultater. Og for all del, ikke sammenlign et speilrefleks med "lavpris" kompaktkameraer som ihjelbehandler JPG-filene før du får dem ut. Det blir aldri en rettferdig sammenligning..

Med RAW kan du redde deg inn i metervis på bilder som er "ødelagte" av f.eks. undereksponering. - Prøv deg på det stuntet med en ihjelkomprimert og gjennombehandlet JPG som starter med samme utgangspunkt..

Lenke til kommentar
hei!

jeg har nettopp kjøp meg et konica minolta 5d speilreflekskamera. Etter å ha sett på bildene er jeg utrolig skuffet! Bildene er svært mørke. Bruker automatinnstilling, og da må vel kameraet instille seg på forskjellige lysforhold. Kansje bildesensoren ikke oppfatter at det er mørkt?

kunne like godt brukt mitt billige digitalkamera som tar lyse og skarpe bilder:p

håper på svar, så jeg kan ta lyse bilder!:p  :!:

5570160[/snapback]

Dette er helt vanlig ved slr, sjekk også denne tråden

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134
hei!

håper på svar, så jeg kan ta lyse bilder!:p  :!:

5570160[/snapback]

Prøv disse innstillingene på kameraet:

Color mode settes til Normal+

Skarphet: +1

Kontrast: +1

Eksponeringskompensasjon: +0,3

Dette er beskrevet nærmere i

The Konica Minolta 5D / 7D Digital Cameras

“The Friendly Manual with the Professional Insights”

Version 1.3

ISBN 1-4116-4936-2

Published By

Gary L. Friedman

Copyright © 2005 Gary L. Friedman.

Lenke til kommentar

Bildet er undereksponert. Med så mye himmel må du enten overstyre kameraets måling (overeksponere et hakk eller to), eventuelt måle lyset fra forgrunnen og holde på den innstillingen når du flytter utsnittet for å ta bildet. Jeg går her ut i fra at bildet er tatt på dagtid siden du synes det er altfor mørkt.

Full auto vil sjelden håndtere motiver som dette særlig bra - generelt forsvinner jo veldig mye av de mulighetene du har med et digitalt speilrefleks hvis du ikke tar litt kontroll.

Generell regel: Motiver som er veldig lyse bør du overeksponere, motiver som er veldig mørke bør undereksponeres. Med digitalt er jo dette enkelt siden du ser resultatet med en gang og kan gjøre de nødvendige innstillinger der og da.

Lysmålingen i et kamera tar jo utgangspunkt i et 'gjennomsnittsmotiv' - det kan jo ikke vite hva i bildet som er viktig for deg. Jeg tror forøvrig at ditt billlige kompaktkamera ville ha bommet like grovt på den situasjon du gjengir her.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Det er ikke så lett å få gode resultater, når man tar steget opp til mer avanserte verktøy. Da må man ofte lære faget fra bunnen av for å få det skikkelig til. Les noen bøker (evt kompendier på nettet). Lær om eksponering og komposisjon. Høres kjedelig ut, men dette blir gøy :grin: Koster jo ingenting å prøve og feile med digitalkamera.

Lenke til kommentar

Autolevels (eller en manuell levels-justering, for de som liker sånt)?

Det er ofte litt dårlig kontrast i bilder rett ut av dslr, så autolevels er påkrevd.

Det er en av egenskapene ved sensorer med Bayerfilter. Så vidt jeg kan huske har det noe med litt konservative algoritmer for "demosaicing" av råfilene å gjøre, men dette er bare fra hukommelsen, så ikke ta det for fullgod fisk.

Edit: Det er kanskje unødvendig å nevne det, men autolevels i etterkant på jpeg gir "huller" i fargene (man får et histogram som ser ut som en kam). I og med at råfiler inneholder betydelig mer informasjon, kan levels-justeringen gjøres med mindre kvalitetstap.

post-65389-1139438364_thumb.jpg

Endret av Anew
Lenke til kommentar

hvis du gør som jeg har skrevet i første indlæg, så tag et billede og kig på resultatet - så kan du + eller - kompensere alt efter om det er for mørkt eller lyst. så lærer du både kameraet og dets indstilliger at kende .... og i løbet af kort tid kan du hurtigt se på et motiv om de er et der skal over eller underbelyses.

Lenke til kommentar
Det er ofte litt dårlig kontrast i bilder rett ut av dslr, så autolevels er påkrevd.

Det er en av egenskapene ved sensorer med Bayerfilter. Så vidt jeg kan huske har det noe med litt konservative algoritmer for "demosaicing" av råfilene å gjøre, men dette er bare fra hukommelsen, så ikke ta det for fullgod fisk.

5575598[/snapback]

Bayerfilteret og AA-filteret gir lavere skarphet ut av kamera, men de påvirker ikke kontrasten. Nivåkurvene i signalbehandlingen lages slik for å gi et best mulig kompromiss mellom kontrast og bevaring av billedinformasjon i høylys og skygger, med vekt på at en skal ha et best mulig utgangspunkt for etterbehandling. Det lar seg ikke gjøre å la kameraet finne ut hva som er best for hvert enkelt scene, dette er din egen jobb i Photoshop, Paint Shop Pro eller annen billedbehandlingsprogramvare. Å forvente at alle bilder skal komme optimale rett ut av kamera går ikke an, og en bør så fort som mulig forsøke å lære seg de vanligste verktøyene og å forstå hvordan de virker.

Autolevels fungerer f.eks grovt sett ved å strekke ut lysnivåene i histogrammet slik at bildet utnytter toneverdier helt fra 0 (sort) til 255 (hvitt). Dette vil gjøre flate/livløse bilder mer interessante ved første øyekast, men vil også være feil for endel bilder. Hvis bildet ikke skal inneholde et helt hvitt felt, for eksempel hvis store deler av bildet er grå himmel, vil dette gi et for ekstremt og litt unaturlig resultat. Og omvendt.

Alle verktøyene vi bruker er kun matematiske algoritmer som lar oss spesifisere noen variabler. Ingen av dem er spesielt magiske, men ved klok og RIKTIG bruk vil en kunne få meget gode bilder ut, selv ut av flate jpeg-filer fra dSLR-kamera på autoinnstillinger! :)

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar

Selv om man kan se sit billede på LCD-skærmen, umiddelbart efter at det er taget, så er det ofte svært - på den lille skærm og med skiftende baggrundsbelysning - at vurdere om det er korrekt eksponeret.

Jeg kan kraftigt anbefale at man slår histogramvisning til. Det giver et meget mere præcist billede. De fleste kameraer kan indstilles til forskellige kombinationer af billedvisning, histogram, advarsler mod udbrændte højlys, mv. - man kan så vælge det, der passer ens temperament bedst.

Er man i tvivl om hvordan histogrammer skal forstås, så søg lidt på nettet - der findes masser af udmærkede forklaringer rundt omkring. Det lønner sig at bruge lidt tid på det.

MVH Lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...