Zappza Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Hei! Jeg skal konfirmere meg i år og skal kjøpe bærbar pc for pengene. Jeg er så heldig at jeg har en far som har en bedrift, og jeg skal bestille pcen gjennom denne (moms fradrag) så prisen er uten moms. Den må kunne kjøpes gjennom webshop eventuelt en butikk i nærheten av Tromsø. Jeg har vært og sett litt på forskjellige merker og har funnet noen som passer meg bra. IBM Z60M, Netshop og Apple MacBook ser ganske fristende ut. Jeg har svært gode erfaringer med IBM ThinkPad fra skolen og har en følelse av at IBM=Kvalitet. Men jeg trenger litt råd med tanke på hvilken av disse (eventulelt andre som dere kommer med) jeg skal velge. Har laget en liste over hvilke egenskaper som er viktig for meg: - God batteritid - Mulighet for enkelt åW skifte batteri - Høy oppløsning - Støysvak - Klar skjerm - DVD-Brenner - 1 gb+ ram - 1.6ghz+ CPU - 80gb+ HDD - Trådløst nettverk - TV-out - Widescreen skjerm - IrDA/Bluetooth Grafikkkort er ikke viktig. Det var det, håper for hjelp! Takk for alle svar Endret 7. februar 2006 av Zappza Lenke til kommentar
Skink_123 Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Jeg hadde helt klart kjøpt en bærbar med Core duo nå. Også ville jeg kansje ikke svidd av alle penga ;D Lenke til kommentar
DFLW Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Hva skal du bruke den til? Lenke til kommentar
the white lotus Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Jeg har nettopp kjoept Acer TravelMate 8202 fra advance.no og den kostet meg 19001 inkl mva og frakt! Blir beskrevet som det naermeste perfekt man kan komme paa dinside.no og skal vaere noe av det raskeste du kan faa for tiden (riktignok 8204, men forskjellene er ikke saa store!). Uansett. Det er en kjempe data med dual core som yter utrolig bra i alle tester jeg har lest baade i norge og i det store utland! Den er vaerdt aa ta en titt paa! Haaper dette hjalp! Edit: Saa naa at du faar den uten momsen og da kan du jo klare Acer TravelMate 8402 ogsaa tror den blir 18700 eller noe! Det er serioest den beste dataen jeg har sett paa lenge og som sagt saa er den saa naerme perfekt som man kan komme! Endret 8. februar 2006 av the white lotus Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Hei! Jeg er helt enig med The White Lotus her. Gå for Acer TravelMate 8202WLMi du. Acer er som kjent en av de beste til å bygge laptoper! (Kanskje de er best?) TravelMate serien er noe å skryte av egentlig. Design, ytelse, kompakt og ikke minst brukervennlige til alt. Neste generasjon prosessprer er bygd, som du sikkert vet, med dobble kjerner. Altså en dualcore prosessor. Det som er fint med slike prosessorer er at man kan velge hvilke 2 kjerner som skal gjøre hva, dvs at du kan gå inn på Oppgave Behandler (Task Manager) i Windows og velge spesifikt hva èn av kjernene skal jobbe primært med. F. eks. en kjerne på et spill og den andre fritt rundt ellers som Windows bruker. Har selv en Acer TravelMate 8103WLMi (forrige generasjon modell) og kvalitet og ytelse her er upåklagelig. Selv om den begynner å bli gammel, blir ikke ytelsen så gammel. Fikk nesten 6000 poeng i 3DMark03. Har fortsatt 512mb RAM, skal oppgradere. Uansett. Du leita etter en god og klar skjerm, ikke sant? På 8202WLMi er det bygget på en WSXGA LCD-skjerm som har en maks oppløsning på 1650*1050. Dette er da en Widescreen skjerm vel og merke. Samme skjerm sitter i min (8103WLMi), og for å si det sånn, så er det noe av det beste jeg har sett . Helt klar skjerm, fine og fyldige farger (ikke for sterke), og baklys er det lite av når jeg ser film i mørke scener. Responstiden aner jeg ikke hva er, litt rart at de ikke gir opplysning om dette. Så. Med en 1024mb RAM, DualCore-prosessor og alt fra trådløs nettverkskort til Bluetooth/IrDa så er dette den mest kompakte bærbaren i markede. Den har ATI Mobility Radeon X1600 og vil nok gjøre jobben sin i spill. Om du vil eller ikke vil så må du nokk ta til takke med å få med dette skjermkortet, hehe. Husker ikke hvor jeg hadde lest om Mobility Radeon X1600 i skrivende stund, men den scoret veldig høyt på spill etter det jeg leste. Skal se om jeg finner det innlegget her et sted... Den har ikke innebygd TV-kort og er ikke robust mot alt som Whitebox sin toppmodell til 30.000,-. Men hvem skal til Nordpolen for å drive med PC ute i kulda, eller stå ute i pøsende reignvær for å betale en regning? Ingen, egentlig. Det er bare James Bond som gjør dette :thumbup Hadde jeg hatt de 18.000,- NOK jeg brukte på min Acer i sommer, så sant skal sies at jeg hadde ikke nølt et sekund med å punge med 2000,- ekstra for å kjøpe denne. Si ifra hva du går for. Endret 8. februar 2006 av onyX Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) the white lotus, onyX: Jo, Aceren så veldig bra ut den, men hvordan er batteritiden? DFLW: Den skal brukes til alt bortsett fra spilling, web surfing, video konvertering, media center osv... Den skal brukes mye på båt, hytta så jeg trenger bra batteri eventuelt muligheter til å bytte batteri lett onyX: Det gjør ikke noe om den ikke har TV tuner kommer ikke til å bruke det. Jepp, vet at neste generasjon er dobbel kjerner. Så at IBM skal komme med en ny modell med Dual-Core og innebygget 3G Endret 8. februar 2006 av Zappza Lenke til kommentar
the white lotus Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Batterilevetiden ble maalt til ca 3 timer i batterymark hos dinside.no (tror jeg). Ved vanlig arbeid kan du legge til 1 time, men vet at acer har veldig gode stroemstyre egenskaper saa du kan tilpasse stroemsparingen veldig enkelt! Har ogsaa lest at de lager ekstra batterier (tror det var 6 cellers, men er ikke helt sikker!). Hvor lang levetid trenger du? Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 De nye 6 Cellers batteriene varer maks opptil 8 timer! Utrolig bra egentlig. Men da må du så klart kjøpe dette i tillegg. Hvis du skal ha en bærbar til 19.000,- så kommer du ikke unna det gode skjermkortet. Eller så får du bare gå ned til 8100-seriene. Kanskje den jeg har. Eller Acer TravelMate 8101WLMi, lillebroren. Også kan du kjøpe 2*512mb Ram i tillegg, kommer oppi 800,- +/- Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Så på IBMs valg (ikke 19k da) at batteri tid er oppgitt til 4 timer, dette tror jeg skal være nok. Det var et 6 cellers batteri. Ser at Acer oppgir 9 cellers batteri på 8204WLMi. Så nettopp på IBM og Acer 8200-series. Virka som at det eneste som er bedre på modellen til Acer er skjermkort og CPU. Hvis jeg kan spare 5 tusen på og velge IBM så velger jeg det. Men som sagt Dual-Core er veeeldig fristende. Kanskje jeg bare skal nevne at det at den skal koste så tett opp til 19 000, ikke er så viktig Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Hmm, etter og ha lest testen på "prisguiden.no" hadde på en IBM ThinkPad z60m (den jeg skal kjøpe ) så havner jeg på den jeg. Skal som sagt ikke spille i det hele tatt, det har jeg min stasjonære til. Skal altså kjøpe: - Lenova IBM Thinkpad z60m (2529FKG) - 9 cellers batteri Er veldig fornøyd med prisen jeg får på denne 12 989 kr u/mva og 14 545 kr til sammen Gøy med bedrift Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå