Gå til innhold

200 gig harddisk, får bare brukt 120.

clw

Anbefalte innlegg

Som tråden sier har jeg problemer med min relativt nye s-ata disk. Da jeg kobla opp maskina første gangen fikk jeg problemer med å få tatt i bruk alle 200 gig, og jeg ble fortalt at det var en fil jeg kunne legge inn i windowsmappen for å få de 80 ekstra gigene tatt i bruk.

Noen som vet hvor jeg finner denne filen, eventuelt hvordan jeg kan få ordna problemstillingen? Jeg har nylig formatert og undersøkt om det gikk an å partisjonere på nytt, noe som ikke gikk. Jeg sitter på XP pro Norsk!

[email protected] om noen vet løsningen, jeg er ikke så altfor ofte innom her forstår du.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

glemte å si at jeg er elendig på software\hardware og biosarbeid :) Så hadde satt utrolig pris på det om noen kunne hjulpet meg mer detaljert og forklart hvordan jeg f.eks oppdaterer bios. Gjerne gi meg link til et program som er behjelpelig til fordeling av gigs på partisjoner osv :)

Lenke til kommentar

Sjekk:

Høyreklikk på "Min datamaskin" og velg "Behandle" (eller gå via kontrollpanelet: Administrative Verktøy -> Datamaskinsbehandling)

Der velger du Diskbehandling eller noe i den retningen og sjekker om det ligger upartisjonert plass på den S-ATA -disken. Mulig Windows ikke brukte alt når du installert, pga. du ikke hadde SP2 installert eller noe.

Lenke til kommentar

Tusen takk :p var ikke værre altså! Men et spørsmål, nå fikk jeg tatt i bruk 50 gig ekstra, noe som gjør at jeg har 170 gig tilgjengelig. Hva er opp med at 30 gig fortsatt er gjemt? :p

Setter pris på all hjelp

Lenke til kommentar
Tusen takk :p var ikke værre altså! Men et spørsmål, nå fikk jeg tatt i bruk 50 gig ekstra, noe som gjør at jeg har 170 gig tilgjengelig. Hva er opp med at 30 gig fortsatt er gjemt? :p

Setter pris på all hjelp

5570117[/snapback]

De er ikke "gjemt"... De er bare ikke der.

Når HDD produsenter oppgir antall gigabyte, regner de at 1 gigabyte er 1000 megabytes, og at 1 megabyte er 1000 kilobytes osv..

I den digitale verden er det ikke helt slik...

Her er 1 gigabyte 1024 megabytes, og en megabyte 1024 kilobytes osv..

Det betyr at du må gange 200 med 1000 3 ganger for å få bytes, og så må du dele det på 1024 3 ganger for å få "ekte" gigabytes.

Dersom du gjør dette, ser du sikkert at det fortsat ikke stemmer helt, og det skyldes rett og slett gamle synder, fra da "32kilobyte ram må være nok for alle" og harddisker kom merket med et ensifret eller kasnkje tosifret antall megabytes.

Det det hele koker ned til er rett og slett mekaniske begrensninger i hardwaren, og begrensninger i IDE grensesnittet.

Noe brukes også kun internt i disken, til for eksempel feilkorreksjon og indeksering.

Noe kan til og med skyldes på windows, som ikke helt klarer å bestemme seg for hvor mye en gigabyte egentlig er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...