Gå til innhold

ATI AGP Radeon 9700 PRO eller GF4 Ti4600

GoBu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg får 13000 3dmark. Ti4200 128MB DDR.

P4 2Ghz

Ut ifra madonion sin online service får de med R9700 600 mer 3dmark enn meg i standardtesten... oooh, I am shaking ;P

Men jeg skjønner at forskjellen blir større når du slår på mye annet stasj som aa og texture sharpening osv osv :wink:

Jeg bryr meg ikke så mye. Ti4600 ytelse holder godt.

[ Denne Melding var redigert av: kjello2 på 2002-09-16 21:01 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-16 20:48, skrev Dr.X:

Alle sier at det liksom knuser alt, men nesten ingen kommer med virkelig oppmerksomsvekkende resultater! Jeg tror nesten ingen har lakt ut 3Dmark resultater her... Hmm.. Tror ikke det gjelder mer en 2000 3dMark poen max.

3DMark2k1 er veldig CPU bound, derfor ser vi ikke store forbedringen. Men med FSAA og AF er forskjellen mye større. Andre benchmark viser større forskjell, men det er uansett med AF og FSAA R9700Pro viser muskler og er da opptil 3x raskere enn GF4Ti4600.

Lenke til kommentar

Det ingen til nå har presisert er at ATI Radeon 9700 bruker AGP 8X, som til nå kun et fåtals HK støtter. Selvsagt utnytter ikke kortet de 1,06GB/s med båndbredde som en AGP 8X slot har mer en en AGP 4X slot, som for øvrig har 1,06GB/s med båndbredde. Men bare det at de har krysset grensen og trenger mer en 1,06 sier jo sitt!!

Så at dette kortet gruser nVidia sine kort er jeg ikke det minste tvil om.

Støtter jo også DirectX 9, når det omsider kommer!

Men for all del, GeForce5 er i ovnen og kommer nok til å gjøre et Counter-atack på ATI's Radeon. Men til nå, vist du har penger til det, og et HK som støtter AGP 8X, så kjøp ATI Radeon 9700 :grin:

For så vidt ganske godt fornøyd med det "lille" MSI kortet mitt jeg. Kommer seg godt opp i teten med de store gutta det også, i test gikk det forbi mangen TI4400 kort og det er jo litt stuslig for TI4400 eigere!!

Lenke til kommentar

[edit: jeg skrev visst dette innlegget samtidig som minimum payne skrev sitt! :grin:[/edit]

Bare husk på at de første kortene som kom ut fra ATi(sannsynligvis alle de som ligger ute i norske webshopper nå) har store problemer med å kjøre 8x AGP på de fleste av de hovedkortene som er kommet ut som støtter 8x AGP.

Dette er noe ATi nå har erkjent, og vil fikse i den neste revisjonen av kortet.

Det som skjer, er at hovedkortet rett og slett ikke booter/poster ved 8x AGP med 9700 innstallert.

Dette gjelder hovedkort chipsettene:

SiS648, KT400 og P4X400

I noen tilfeller vil det fungere å sette ned AGP hastigheten, men da er man jo 'like langt'. Det vil si; kortet er vel en god del raskere enn GF4 Ti4600 allikevel, men hvis du har kjøpt et 8x AGP hovedkort, så vil du vel gjerne også kjøre på 8x.

Men som sagt så skal det visst fikses/er det fikset på den nye revisjonen av kortet(9700).

Jeg har dette fra et annet messageboard jeg er mye på, men har ingen linker til ATi. De skal visstnok ha gitt ut en pressemelding i anledningen, så det skulle vel være mulig å finne et sted.

[ Denne Melding var redigert av: John P. på 2002-09-16 21:59 ]

Lenke til kommentar

Hvis noen følger med på rage3d så ser det ut til at det er en bug i det nye Via chipsetet.Ved å sette ned minne hastigheten får flere det til å fungere.

Fra Hardocp.

Not All Roses with 9700:

We mentioned last week that we were having issues getting our 9700 Pro to operate on our Asus A7V8X. Seems as though we are not alone as Nick Palmer pointed out this official ATi page.

In certain cases, after installing the RADEON 9700 PRO 128MB in an AGP 8x capable motherboard, the system will not post, or boot up.

This is one of the things that comes with being first to market with new technology and you guys need to be aware of it. The Asus KT400 is the only board we have found so far that it does not work with.

Our buddies over at Asus had their two cents to add as well.

The problem is caused by a combination of power supply and motherboard +5V voltage ramp curves creating a situation where certain process corners in the ASIC will intermittently return an incorrect value for the ASIC ID after a cold boot.

Fix:

* Short-term solution is diligent screening prior to shipping.

* Long-term there are 2 options:

1. A modification to the motherboard BIOS (system BIOS) to create an extra read of the ASIC ID, the return value of which is ignored. The second read of the ASIC ID will then return the correct value

2. A board modification to monitor the read of the ASIC ID using programmable logic which will generate a NAK command back to the Northbridge controller while allowing the Radeon 9700 Pro to act as if the read command were executed successfully in order to cause the Northbridge to reissue the read command.

* Expected availability of HW fix: early September 2002.

[ Denne Melding var redigert av: Robin B på 2002-09-16 23:11 ]

Lenke til kommentar

Ja, jeg mener å ha hørt noe av det samme rundt ATI og AGP 8X, men sånn er det nå med alle ting, mangen barnesykdommer etter fødselen, men så kommer det seg ut over oppveksten!

Tenker ATI kommer seg ved neste versjon av kortet.

Men for at folk ikke skal bæsje på leggen og ingen tidligere hadde nevnt AGP 8X, så tenkte jeg å bare nett informere om saken.

Er jo ikke alle her inne på forumet som har helt peiling; og så leser de at ATI Radeon 9700 er kongekort, og så sitter de med en AMD K6-2 350MHz, og tror at det kortet skal nok forandre tilværelsen og gjøre at de kan få inn f.eks. GTAIII (som har en tendens til å kreve noe vanvittig).

Men nok om det! Greit å få med alle faktorer når man først snakker om en sak!

Lenke til kommentar

Det virker som en del her tror at man må ha HK som støtter AGP 8X for å kjøpe 9700, men det stemmer jo ikke. Det skal fungere helt fint på AGP 4x. Om det funker på AGP 2x og tidligere, er jeg ikke sikker på, men de som har det har jo ikke akkurat bruk for kortet. En annen ting er det at det er ikke vits i å kjøre på 8x foreløpig, rett og slett fordi ingen programmer eller spill som er laget til nå bruker så mye kapasitet. En annen ting å legge merke til er at AGPen uansett ikke kan være raskere enn det vanlige minnet på maskina.

For de som har hatt problemer med AGP 8xen, kan det skyldes at de brikkesetta som støtter standarden ikke nødvendigvis følger den offisielle spesifikasjonen, for den ble, som dere kanskje kjender til, offentliggjort i forrige uke. Feilen kan jo så klart ligge på grafikkortet også, men det er sannsynligvis fordi spesifikasjonen ikke var helt ferdig. Det er også grunnen til at Intel så langt ikke har kommet med brikkesett som støtter det.

Jeg kommer til å kjøpe meg 3D Prophet 9700 Pro og et hovedkort som ikke støtter AGP 8x nå, for det er uansett et par år til man vil ha noe nytte av å kjøre på AGP 8x. Hvis du da lurer på hvorfor jeg vil ha kortet, så er det mange andre gode grunner for å velge det, blant annet fordi det er ATI.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-16 20:23, skrev GoBu:

hva skal jeg kjøpe??

Vent heller med å kjøpe skjermkort, til at spillprodusentene våkner opp og lager spill som utnytter dagens skjermkortPower og DirectX! er vel bare 3-4 spill som er kommet/under utvikling, som bruker 'noe' av dagens skjermkortfasiliteter. Jeg har selv geforce3 og klarer meg sikkert fint leeenge, er jeg redd for :/ Den dagen det står "sorry, your gfx card is too slow for this game" da tror jeg at jeg kjøper nytt skjermkort :smile:

Lenke til kommentar

Beklager å måtte si det men AGP 8x er rett og slett bare en PR-gimmick... Da tallene mine med en klype salt, men såvidt jeg husker så gir 8x AGP 2GByte/s overføring, mens ATI sitt nye kort har 16 eller 20GByte/s i intern minnebåndbredde... Se litt på de tallene....Det er rimelig naturlig at det ikke er så veldig mye data som går over AGP porten, faktisk tipper jeg at i 80% av tilfellene ville det holdt med AGP 2x faktisk. Men poenget er at at å legge til AGP 8x funksjonalitet ikke koster noe særlig og det ser veldig bra ut på papiret så derfor støtter nye kort det... Det at kortet ikke booter derimot er jo litt kjedelig :smile: Så kjør det på et 4x hk og vær fornøyd med at du får full utnyttelse av kortet ditt :smile: (Prøv evt selv å tving AGP farten ned i 2x på et Ti4600 å se om det gir noe forskjell i ytelse, jeg tipper det er noen få %)

Cobos

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-16 20:48, skrev Dr.X:

Alle sier at det liksom knuser alt, men nesten ingen kommer med virkelig oppmerksomsvekkende resultater! Jeg tror nesten ingen har lakt ut 3Dmark resultater her... Hmm.. Tror ikke det gjelder mer en 2000 3dMark poen max.

Har du ikke fått med deg at det er når dx9 kommer og når du begynner og bruke antialiasing og anistropic filtering at radeon 9700pro begynner og vise kreftene sine. Har lest en del tester og med aa aktivert så får det over dobbelt så mye som ti4600, og for ikke og snakke om god tv-ut og god 2d.

3dmark default tester er ikke alt her i verden, jeg er storfornøyd med mitt radeon 9700pro, har testet ti4600 i min pc og radeonkortet er bare så mye råere bilde på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...