FJERNET111 Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Se Le Marche de l'empereur. Dyr som samarbeider og hjelper hverandre for å overleve. Kom ikke her og påstå at ingen dyr samarbeider eller hjelper hverandre. Kom ikke her med arroganse og kynisme og kall det realisme. 5578608[/snapback] Hvem har sagt at ingen dyr samarbeider? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Se Le Marche de l'empereur. Dyr som samarbeider og hjelper hverandre for å overleve. Kom ikke her og påstå at ingen dyr samarbeider eller hjelper hverandre. Kom ikke her med arroganse og kynisme og kall det realisme. 5578608[/snapback] Hvem har sagt at ingen dyr samarbeider? 5578646[/snapback] Egoisme er det grunnleggende i alt organisk liv, uten det hadde det ikke vært noe igjen av oss. Hver eneste handling et levende vesen foretar seg i løpet av livet er utelukkende motivert av egennytte. Det er helt naturlig å bry seg om det viktigste: seg og sine. Følelsen av ansvar overfor folk i andre enden av verden er kunstig og påtvunget av media. Det finnes av naturen ingen rettferdighet, ingen rettigheter, de sterke vinner og de svake dør. Rein biologi, og det er ingen grunn til å innbille seg at vi mennesker er hevet over dette systemet på noen måte, på tross av fåfengte forsøk som hittil ikke har tjent til annet enn å svekke evolusjonen. 5578399[/snapback] ^-This asshole-^ Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 (endret) *snip*^-This asshole-^ 5578659[/snapback] Da har du misforstått meg. Jeg har ikke utelukket at mennesker og dyr samarbeider, men jeg mener at selv om de gjør det, er det utelukkende motivert av egoisme. Vi har jo alt å tjene på å samarbeide. EDIT: Takk for komplimentet forresten, selv om det kanskje ikke var direkte saklig Endret 9. februar 2006 av Isbilen Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Egoisme er ikke ensbetydende med å leve aleine. Det alle organismer vil er å overleve og hvis å samarbeide eller hjelpe andre øker din sjangse for å overleve så gjør man det. Det samme gjelder så og si nesten uten unntak for mennesker også. Det man gjør gjør man for å prøve å forbedre sin egen livssituasjon. De færreste gjør bevisst noe som fører til at man får det dårligere. Litt "enkelt" sagt, men jeg vil påstå at mennesker i bunn og grunn er egoistiske, men dette er ingen motsetning til en kollektivistisk tankegang og behov for et samfunn blir ikke noe "mindre" bare fordi dette er tilfellet. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Det blir å sette det litt vel på spissen. "svake" mennesker kan tilføre enormt til samfunnet med tanke på nye oppfinnelser osv, og blir feil å si at om alle de svake dør, så får vi en bedre evolusjon, skjønner at du setter ting på spissen, måtte bare si det. 5578587[/snapback] Hva som er svakt og sterkt til en gitt tid avhenger selvfølgelig av situasjonen. Lenke til kommentar
Lollapalooza Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Det er klart du skammer deg, du har sannsynligvis som alle andre blitt opplært til å ikke være åpen for andre menneskesyn enn det politisk korrekte. 5578624[/snapback] Hva i alle? Jeg har blitt opplært til å være åpen for alles syn, og å være objektiv, og det er jeg, men når slike destruktive syn som ikke har noe rot i virkeligheten kommer frem. Da blir jeg opprørt. Hvordan hadde du greid deg hvis ikke andre mennesker hadde tenkt på deg, brydd seg om deg? Det er rimelig uskarpt å tenke seg at alle og enhver skal klare seg selv, og hvis de ikke klarer det, så kjett det, da kan man like godt være død. Hver eneste handling et levende vesen foretar seg i løpet av livet er utelukkende motivert av egennytte. En mor kan ofre livet sitt for å redde et barn, egoisme? Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 En mor kan ofre livet sitt for å redde et barn, egoisme? 5578760[/snapback] Videreføring av gener, oppretholde artens eksistens. En innlagt funksjon fra naturens side slik at foreldre skal ta vare på sitt sårbare avkom. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 (endret) Hva i alle? Jeg har blitt opplært til å være åpen for alles syn, og å være objektiv, og det er jeg, men når slike destruktive syn som ikke har noe rot i virkeligheten kommer frem. Da blir jeg opprørt. Hvordan hadde du greid deg hvis ikke andre mennesker hadde tenkt på deg, brydd seg om deg? Det er rimelig uskarpt å tenke seg at alle og enhver skal klare seg selv, og hvis de ikke klarer det, så kjett det, da kan man like godt være død. 5578760[/snapback] Jeg snakker ikke om at vi ikke skal tenke på hverandre og klare oss selv, det gjør vi jo. Poenget er at vi gjør det fordi vi må, fordi det tjener oss, altså ut av egoisme. Synet mitt er ikke destruktivt, jeg synes det er til de grader konstruktivt. En mor kan ofre livet sitt for å redde et barn, egoisme? 5578760[/snapback] Som SBS sa, han kom meg i forkjøpet: Vårt overordnede mål med livet er å bringe genene våre videre, så ja, egoisme. Endret 9. februar 2006 av Isbilen Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Jeg har et bra liv. Fikk sponset utdanning af foreldre, skaffa meg skikkelig jobb. tjente mye penger, kjøpte meg fin leilighet, lever et bra liv. Og allikavel føler jeg ingen trang til å gi fra meg noe mer enn de 27% jeg betaler i skatt. Fy skammen hvor arrogant jeg er når jeg går forbi uteliggere og narkomane uten å ense de engang. For å være helt ærlig bryr jeg meg ikke mye, jeg gir ikke faen liksom, men jeg bryr meg ikke mye. Jeg er kapitalist og liker det Jeg skal ikke ha dårlig samvittighet for at jeg har det bra og andre ikke har det og at jeg ikke gjør noe for de... Det er kanskje å ta litt hardt i men vi har et prinsipp som heter Darwinisme, og store deler av det prinsippet føler jeg passer bra i denne diskusjonen. Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 De som driter i alle andre, er som regel de som roper høyest når de selv trenger hjelp. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 (endret) Seffølgelig gir jeg til de som har mindre enn meg selv, det skulle bare mangle! Jeg har aldri gått forbi en tigger uten og gitt han noe, jeg ville hatt dårlig samvittighet i mange dager etter på. Det er kanskje å ta litt hardt i men vi har et prinsipp som heter Darwinisme, og store deler av det prinsippet føler jeg passer bra i denne diskusjonen. Jeg er en som har stor tro på Darwinisme, men kan jeg banke de som tar dama jeg har lyst på? bare for jeg er fysisk sterke enn han? mener du at det er rett? Jeg mener at i utgangs punktet var Darwinisme det som ekstisterete, som blant dyr i dag. men samfunnet har komt så utrolig mye lengre, og den som greier seg på skolen får jo en bedre jobb en de som ikke greier seg. Endret 9. februar 2006 av mR_cRaZy Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 De som driter i alle andre, er som regel de som roper høyest når de selv trenger hjelp. 5579246[/snapback] Min erfaring er at de som roper høyest som regel er i en slik situasjon at de ikke har anledning til å tenke på andre enn seg selv. Folk som skriker finner man i alle samfunnslag. Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Min erfaring er at de som roper høyest som regel er i en slik situasjon at de ikke har anledning til å tenke på andre enn seg selv. Folk som skriker finner man i alle samfunnslag. Når folk som hele tiden tenker på seg selv, havner i en situasjon hvor de faktisk er nødt til å tenke på seg selv, så skriker de høyere enn absolutt alle andre. Det er min erfaring, jeg kjenner folk jeg skammer meg over til tider. Lenke til kommentar
Løve Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Jeg gir penger til tiggere noen ganger, men det er nok en bedre idee å gi dem en kopp kaffe eller en burger enn penger... Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Er helt enig. Skal heller gjøre dette neste gang, for da er jeg sikker på at pengene mine ikke blir brukt til tvilsom virksomhet. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 ga faktisk vekk en 10er i dag til ei som drev å tigga om noen småpenger en tier er ikke mye i mine øyner... men kansje det betydde mye for henne Lenke til kommentar
Løve Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Usj, blir kvalm av visse mennesker her som er altfor ignorante og grådige... narkomane er jo mennekser på skråplanet som trenger hjelp. Det går ann å hjelpe på andre måter enn å gi dem enn tier som kan gå til tvilsomme ting. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Vel, en dag er det kanskje deg selv som må tigge... Ikke nødvendigvis på gata, men i en annen ydmyk sammenheng... U never know. 5570512[/snapback] Men, jeg gjør det ikke for narkotika.. Og gjør jeg det for narkotika, da kan jeg bare ha det så godt.. EDIT: De som VIRKELIG VIL klare seg, og jobbe for å klare seg, vil klare seg uten å tigge! Så nei, tiggere har jeg ingen sympati for.. Alle kan ikke forvente direktørstillinger når de går arbeidsledig og er søkere hos Aetat.. Han man ikke klart å ta vare på seg selv, så må man ta til takke med det man får der.. If there's a will, there's a way.. 5570549[/snapback] Ble litt provosert av dette innlegget ett par sider tilbake. Tiggere er ofte narkomane. Og det å få seg jobb som narkoman er ikke lett vil jeg tro. Dessuten er narkomane hele tiden på jakt etter et nytt skudd. Jobb vil være umulig for enkelte. Derfor tigger de. Jeg gir ikke penger til tiggere. Men det er litt trist med folk som sitter i et tynt ullpledd på Karl Johan i minusgradene. Lenke til kommentar
agony Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Jeg gir ikke penger til tiggere. Men det er litt trist med folk som sitter i et tynt ullpledd på Karl Johan i minusgradene. 5580203[/snapback] Kjøp han en kopp kafe og en burger/pølse, så blir han nok fornøyd. Dette er noe flere av oss som ikke liker å gi penger har gjort. Mener selv det er et godt tiltak, da får de i allefall i seg litt mat og varme (om det er kaldt, kjøp kald drikke på sommer? ) Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Kjøp han en kopp kafe og en burger/pølse, så blir han nok fornøyd.Dette er noe flere av oss som ikke liker å gi penger har gjort. Mener selv det er et godt tiltak, da får de i allefall i seg litt mat og varme (om det er kaldt, kjøp kald drikke på sommer? ) 5580325[/snapback] Skal gjøre dette neste gang jeg syns synd på noen på gata. Bor i Alta, og her er det heldigvis ingen tiggere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå