curtiis Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Synes nå egentlig ikke serlig synd i de som sitter å tigger, alle som vil kan jo gå på sosialen å få det de trenger sponset av det norske folk er de. Og vil du komme deg opp å framm må du av og til ha litt hjelp, men å sitte på gata å tigge fører ingen vei. Du bare hjelper de lenger og lenger ned, bedre å støtte opp om folk som bryr seg med de og hjelper de med mat. Har tenkt litt på det med penger og å gi, men vil nå heller gi mat, noen klær eller noe som varm drikke på en kald dag. Penger kan man heller støtte suppekjøkken folkene med, da veit du nå det kommer til mere nyttige formål. Ja ja, er vel litt forvent har penger til det jeg vil ha, men har nå gjort en innsats for de og fler ska det bli må ha litt mer i madrassen Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Og de trenger pengene. Ofte sitter de med allt de har i en plastpose ved siden av seg, allt de vil ha er penger til neste skudd. Det sier litt om hvor viktig dette er for dem. De kaster ikke bort pengene du gir dem på det. 5571489[/snapback] HÆ!? Så siden pengene går til dop, og de er avhengig så kaster de ikke pengene vekk? Pengene jeg gir til en eventuell narkoman er verken forebyggende eller konstruktiv. Så dere som ser ned på dem, kødder med dem gjør narr av dem osv... stakkars sjeler.. Nå skal ikke du være så jævla skinnhellig som har en avatar fra gamle Sovjet. De blir ikke nykter av pengemangel. Men du mener de blir mer nykter av og gi dem en hundrings i hånda? Skjønner ikke hvordan du kan være så naiv og tro at penger i hånda på disse menneskene går til noe annet enn dop. Jeg støtter Bymisjonen og frelsesarmeen, i tillegg betaler jeg skatt. Noe mer fortjener ikke disse menneskene. Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 HÆ!? Så siden pengene går til dop, og de er avhengig så kaster de ikke pengene vekk? Pengene jeg gir til en eventuell narkoman er verken forebyggende eller konstruktiv. Jeg mente at de bruker de på dop. men at de bruker det på dop ikke er å kaste det bort. For de må ha det! er ikke som å være sulten, man må ikke ha mat. men annerledes med dop. Nå skal ikke du være så jævla skinnhellig som har en avatar fra gamle Sovjet. Jeg sier og mener akkurat det jeg vil! Men du mener de blir mer nykter av og gi dem en hundrings i hånda? Skjønner ikke hvordan du kan være så naiv og tro at penger i hånda på disse menneskene går til noe annet enn dop. Jeg sier jo det, det går til dop! Og det er dop de vil ha! Men folk som tror at de bare blir værre siden du gir dem penger til dop tar feil.. Ingen som blir nykter ved å ikke ha råd til dop. Du bare hjelper de lenger og lenger ned, bedre å støtte opp om folk som bryr seg med de og hjelper de med mat. Selvfølgelig. Men se nå på dem, de prioriterer, hvorfor proriterer de? Fordi dop er viktigere enn allt annet til sammen. kan ikke samenlignes en gang.. De gir opp familie er sultne mister allt untatt sin plastikk pose.. Nettopp fordi dopen er hva de trenger. Ja de hater den, ja de vil ha mat familien sin og alt. Men de kan ikke, de er i en evig jakt på dop om de vil eller ikke. menneske kan klare seg lenge uten mat, men en narkoman kan ikke klare seg lenge uten dop Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Og de trenger pengene. Ofte sitter de med allt de har i en plastpose ved siden av seg, allt de vil ha er penger til neste skudd. Det sier litt om hvor viktig dette er for dem. De kaster ikke bort pengene du gir dem på det. 5571489[/snapback] HÆ!? Så siden pengene går til dop, og de er avhengig så kaster de ikke pengene vekk? Pengene jeg gir til en eventuell narkoman er verken forebyggende eller konstruktiv. Så dere som ser ned på dem, kødder med dem gjør narr av dem osv... stakkars sjeler.. Nå skal ikke du være så jævla skinnhellig som har en avatar fra gamle Sovjet. De blir ikke nykter av pengemangel. Men du mener de blir mer nykter av og gi dem en hundrings i hånda? Skjønner ikke hvordan du kan være så naiv og tro at penger i hånda på disse menneskene går til noe annet enn dop. Jeg støtter Bymisjonen og frelsesarmeen, i tillegg betaler jeg skatt. Noe mer fortjener ikke disse menneskene. 5571598[/snapback] Tror ikke Bogan mente at han ikke trudde spenna gikk til dop, men mer det at hvis alle velger å ikke gi, så blir ikke de narkomane nyktre av det, de blir bare mer desperate Lenke til kommentar
Bone Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Jepp.. de kan få penger.. Så lenge de formidler dem på riktig måte.. Men, jeg mener fortsatt at den beste løsningen for de halvtomsete narkomanene som surrer rundt her i Oslo by er en overdose.. Tror strengt tatt de ville ha hatt det bedre også.. 5570958[/snapback] hvor gammal er du egentlig? 5571218[/snapback] Står i profil.. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Ingen som blir nykter ved å ikke ha råd til dop Logikk? i think not. De pengene jeg gir en narkoman bidrar null og niks til å få han/hun nykter. Det bidrar kun til at han tigger mer penger. Å om han ikke får penger til dop, så kan ikke jeg si at jeg føler medfølelse med dem. Det er muligens det som skiller meg og deg. Jeg har nok hatt altfor mange dårlige erfaringer med disse menneskene til å synes synd på dem. Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Gå på sak, ikke person, og hold deg on-topic, ellers kan det bli advarsel ~Moderator Endret 9. februar 2006 av Alastor Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 jeg gir ikke til tiggere og har aldri gjort det. Lenke til kommentar
applemania Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Gjorde det før, men ikke nå lenger nå som vi har fersket så mange fakes. En venninne og jeg ga penger til en mann som så skikkelig, skikkelig fattig ut. Senere på dagen så vi han med helt vanlige klær ... tror nok jeg trenger pengene mer enn han, ja. Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Ingen som blir nykter ved å ikke ha råd til dop Logikk? i think not. De pengene jeg gir en narkoman bidrar null og niks til å få han/hun nykter. Det bidrar kun til at han tigger mer penger. Å om han ikke får penger til dop, så kan ikke jeg si at jeg føler medfølelse med dem. Det er muligens det som skiller meg og deg. Jeg har nok hatt altfor mange dårlige erfaringer med disse menneskene til å synes synd på dem. 5571684[/snapback] Ved å gi/ikke gi har ikke en dritt å si om de blir nykter eller ikke. Er ikke det det er snakk om i det hele tatt! La ikke erfaringer slå alle under en kam. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Står i profil.. 5571679[/snapback] 27 år og med de holdningene? minner meg mer om holdninger som ignorante fjortisser kan ha 5571703[/snapback] Hva er det som er så "galt" med å ikke ha noen spesiell sympati med de narkomane!? Tror du ikke at disse menneskene ville ha fått det bedre hvis de hadde fått dø? Det tror jeg.. Tror faktisk at når du raser rundt i Karl Johan, time ut, time inn, dag inn, dag ut langs fortauskanten og tigger etter penger, at det strengt tatt er værre enn å få endelig hvile ut! Det er jo ikke akkurat slik at de samler opp så de får kjøpt leilighet! De kommer ingen vei.. De spiser og doper seg! That's it! Hvilket liv er det?? Nei.. jeg tror disse menneskene har hatt det bedre hvis de har fått dødd! Jeg tror at døden er et "bedre liv" for dem enn slik de har det nå.. ..det er jo foreksempel slik man sier når nære venner, eller slekninger, eller andre som døde altfor tidlig enn det som "normalt" er (av diverse grunner); "Må huske at han/hun har det bedre nå. Nå får han/hun endelig fred!" .. Sikker på alle kjenner til den setnigen jeg nettopp beskrev her; ..og hvis det (tullpratet, sier du?) gjelder for det livet til den personen, -som sikkert på veldig mange måter levde et "oppegående liv", så gjelder den i hvert fall på en narkoman, som ikke har et "normalt" liv ved siden av.. Så, enten mener dere at disse som "brått blir revet bort" har det bedre nå, ellers så står dere å lyver rett opp i ansiktet til de sørgende.. Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Har jeg penger/mynter for hånden så gir jeg litt, tenker null på hva han/hun skal bruke pengene til, men hvis jeg på den måten kan gjøre denne personens hverdag bare en smule bedre så mener jeg det er verdt det. Det koster nok en god del stolthet å tigge og jeg tror ikke det er så mange som gjør dette fordi de har så jæ**ig lyst til det, men fordi de må det, for å komme seg gjennom dagen. Selv om unntak dessverre finnes her også. Har jeg ikke penger så ser jeg dem i øynene og sier, "nei, beklager, jeg har ingen småpenger" elns. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Står i profil.. 5571679[/snapback] 27 år og med de holdningene? minner meg mer om holdninger som ignorante fjortisser kan ha 5571703[/snapback] Hva er det som er så "galt" med å ikke ha noen spesiell sympati med de narkomane!? Tror du ikke at disse menneskene ville ha fått det bedre hvis de hadde fått dø? Det tror jeg.. Tror faktisk at når du raser rundt i Karl Johan, time ut, time inn, dag inn, dag ut langs fortauskanten og tigger etter penger, at det strengt tatt er værre enn å få endelig hvile ut! Det er jo ikke akkurat slik at de samler opp så de får kjøpt leilighet! De kommer ingen vei.. De spiser og doper seg! That's it! Hvilket liv er det?? Nei.. jeg tror disse menneskene har hatt det bedre hvis de har fått dødd! Jeg tror at døden er et "bedre liv" for dem enn slik de har det nå.. ..det er jo foreksempel slik man sier når nære venner, eller slekninger, eller andre som døde altfor tidlig enn det som "normalt" er (av diverse grunner); "Må huske at han/hun har det bedre nå. Nå får han/hun endelig fred!" .. Sikker på alle kjenner til den setnigen jeg nettopp beskrev her; ..og hvis det (tullpratet, sier du?) gjelder for det livet til den personen, -som sikkert på veldig mange måter levde et "oppegående liv", så gjelder den i hvert fall på en narkoman, som ikke har et "normalt" liv ved siden av.. Så, enten mener dere at disse som "brått blir revet bort" har det bedre nå, ellers så står dere å lyver rett opp i ansiktet til de sørgende.. 5571788[/snapback] Hadde de hatt et ønske om å dø, så hadde de fint klart å ta selvmord slik som alle andre mennesker Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Det er ganske fantastisk hvordan visse mennesker her avslører seg som ubrukelige forumdeltakere siden de ikke er lydhøre for andre meninger enn deres egne... For min del varierer dette veldig. Jeg prøver som regel ikke å gi penger til tiggere, siden jeg synes det er grunnleggende feil. Hver krone de får av meg er en krone de ikke trenger å skaffe selv. Jeg kan ikke forstå annet enn at det blir en sovepute for dem, og hvis de ikke får penger nok skjer en av to ting: De dør, eller de skjerper seg og overlever. Det er en vinn/vinn situasjon. Et gammelt vestlandsuttrykk: "Det kjeme 'kje på vagel alt så pifta" eller med andre ord: Det er ikke alt som er liv laga. Det hender jeg gir penger, men da er det fordi jeg synes tiggeren virker kul, eller som en stille aksjon mot veldedighetshorene som får betalt for å tigge på vegne av diverse organisasjoner og har dårlig samvittighet som salgsteknikk. Dessuten føler jeg meg som en skitten hore når jeg gir vekk penger til veldedighet; jeg skal da faen ikke være nødt til å sprike med lommeboka i den gode samvittighets navn? Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Hadde de hatt et ønske om å dø, så hadde de fint klart å ta selvmord slik som alle andre mennesker 5571857[/snapback] nettopp! Det er en kraftig dose med H så er det over...du sovner bare inn, men de fleste narkomane vil ikke dø, de vil komme seg i jobb, og ut av rus hælvette! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Hadde de hatt et ønske om å dø, så hadde de fint klart å ta selvmord slik som alle andre mennesker 5571857[/snapback] Det er et ganske langt steg fra å ønske døden til å være i stand til å ta sitt eget liv... Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Poenget er, at det blir tåpelig å si "det hadde vært bedre om de fikk dø". Slikt kan man rett og slett ikke uttale seg om på andres vegne uten å vite noe om personens tanker og følelser i heletatt. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Det er ganske fantastisk hvordan visse mennesker her avslører seg som ubrukelige forumdeltakere siden de ikke er lydhøre for andre meninger enn deres egne... 5571861[/snapback] Hvem? Meg? Hadde de hatt et ønske om å dø, så hadde de fint klart å ta selvmord slik som alle andre mennesker 5571857[/snapback] Det er et ganske langt steg fra å ønske døden til å være i stand til å ta sitt eget liv... 5571873[/snapback] Nettopp! Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Hva er det som er så "galt" med å ikke ha noen spesiell sympati med de narkomane!? Helt greit at du ikke vil gi penger til tiggere eller narkomane, men med du har en utrolig prektig holdning ovenfor de som er svakere stilt. Du kjenner ikke historien bak noen som tigger eller er narkoman og hvorfor de gjør det, og om de ønsker å dø eller ikke eller om det er det beste for dem. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Hva er det som er så "galt" med å ikke ha noen spesiell sympati med de narkomane!? Helt greit at du ikke vil gi penger til tiggere eller narkomane, men med du har en utrolig prektig holdning ovenfor de som er svakere stilt. Du kjenner ikke historien bak noen som tigger eller er narkoman og hvorfor de gjør det, og om de ønsker å dø eller ikke eller om det er det beste for dem. 5571950[/snapback] Jeg tror de har det bedre som død.. Det er hva jeg tror! Ingenting galt i det? Hvis jeg tror det, må jeg vel få lov til å si det? Nei, jeg kjenner ikke historien, og ikke bryr jeg meg heller.. Er det galt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå