Gå til innhold

Gir dere penger til tiggere?

Ligaya

Anbefalte innlegg

Problemet her, Bone, er ikke at du ikke vil hjelpe. Ærlig talt, det har vi fått med oss fra dag én, og det er ditt valg. Det er helt OK å si at du ikke gidder å hjelpe fordi du ikke gidder - men når du begynner å gå inn diskusjonen hvor du forsvarer det hele med disse (for meg, og sikkert også andre) absurde tingene, så blir det noe annet.

Det gjør meg faktisk litt opprørt å se at du har en så bastant mening om ting, uten at du har prøvd å sette deg inn i situasjonen. Etterpå så presterer du i tillegg å si at du ikke gidder å bry deg med å sette deg inn i andres situasjoner, fordi du har din bestemte mening om det fra før av, og gidder ikke bry deg. Det henger bare ikke i hop. I hvert fall ikke for meg.

Du forenkler alt så til de grader. Alle har et valg, sier du. Mulig jeg tar feil, men jeg tviler på at du har gjennomgått noe særlig vanskelig i livet. Personer som har blitt misbrukt gjennom hele barndommen, voldtatt og slått. Jeg forstår kjempegodt at de søker/flykter til rusen. Før du har opplevd dette, så vær så vennlig å ikke si at alle har et valg. I teorien så har de det, men egentlig så var det samfunnets jobb å plukke de opp og hjelpe dem før de havnet utpå. Når de nå har havnet der de er i dag, så fortjener de fremdeles hjelp selv om de selv tok et lite feilsteg et sted i livet.

Alle som ikke har gjort noe for å skade andre, fortjener hjelp. Om du ikke gidder å hjelpe dem, so be it.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dem jeg gir penger til er musikerne. Spesielt de som har slike fine trekkspill og spiller fete russiske låter. Da er jeg bare nødt til å slenge noen mynter da. Som oftest gir jeg mellom fem og ti kroner til dem. Gjerne 20 noen ganger også.

Snorre :)

5585700[/snapback]

De som spiller musikk kan altids selge instrumentet, så de lider ingen nød.

Lenke til kommentar
Problemet her, Bone, er ikke at du ikke vil hjelpe. Ærlig talt, det har vi fått med oss fra dag én, og det er ditt valg. Det er helt OK å si at du ikke gidder å hjelpe fordi du ikke gidder - men når du begynner å gå inn diskusjonen hvor du forsvarer det hele med disse (for meg, og sikkert også andre) absurde tingene, så blir det noe annet.

Bare for å få det helt oppklart før vi går videre.. Er det at jeg tror at diverse mennesker har hatt det bedre som død, som er disse "absurde tingene" du snakker om?

Det gjør meg faktisk litt opprørt å se at du har en så bastant mening om ting, uten at du har prøvd å sette deg inn i situasjonen. Etterpå så presterer du i tillegg å si at du ikke gidder å bry deg med å sette deg inn i andres situasjoner, fordi du har din bestemte mening om det fra før av, og gidder ikke bry deg. Det henger bare ikke i hop. I hvert fall ikke for meg.

Har jeg noen mindre bastant mening enn deg? Du står jo på ditt, og jeg på mitt.. Jeg kan ikke se at den ene, eller den andre av oss er mindre bastante enn den andre! Er det noen som i løpet av denne diskusjonen har gått fra det ene synspunktet til det andre? Nei, det tviler jeg på.. Og dermed er vi jo alle like bastante.. Hva vet forresten du om jeg har satt meg inn i situasjonen, eller ikke? Kanskje det er akkurat det jeg har gjort, og derfor kommet frem til den meningen jeg sitter med i dag, ..som DU finner absurd..

Jeg har jo selvfølgelig tenkt over det jeg snakker om her, ellers ville det jo ha vært tåpelig av meg å komme med alle disse kommentarene..

Men, hvorfor skal jeg forresten sette meg inn i hver manns situasjon? Hvis jeg ikke har interesse av å hjelpe narkomane, hvorfor skal jeg da sette meg enda(!) med inn i situasjonen demmers?

Du forenkler alt så til de grader. Alle har et valg, sier du. Mulig jeg tar feil, men jeg tviler på at du har gjennomgått noe særlig vanskelig i livet. Personer som har blitt misbrukt gjennom hele barndommen, voldtatt og slått. Jeg forstår kjempegodt at de søker/flykter til rusen. Før du har opplevd dette, så vær så vennlig å ikke si at alle har et valg.

Pressiserte i forrige post at selv om at alle valg ikke var like enkle, at noen valg var vanskeligere enn andre, så står de fortsatt foran et valg..

Men, før de tok sitt første valg om å prøve ut narkotika, hvordan kunne de da vite at "narkotika var et sted å flykte til"? Jeg mener.. De visste jo ikke at narkotika kunne hjelpe da de ikke hadde prøvd det før, og hva er da vitsen med å prøve?

I teorien så har de det, men egentlig så var det samfunnets jobb å plukke de opp og hjelpe dem før de havnet utpå. Når de nå har havnet der de er i dag, så fortjener de fremdeles hjelp selv om de selv tok et lite feilsteg et sted i livet.

Har fremdeles ikke sagt at de ikke fortjener hjelp.. Jeg har sagt at jeg tviler sterkt på at det er noe vits i!! Tror at de aller fleste av de narkomane som vi snakker om mangler livsvilje og viljestyrke.. Tror at de bare "er her" og lar tiden flyte for å komme til neste dag, som igjen er en kamp for å komme til neste dag igjen..

Det livet høres for meg ut som ikke er noe Godt! Det høres forferdelig ut.. Og slik som de som ligger på sykesengen og sliter med en kjempesykdom, og livet er bare et lite smertehelvete, da synes jeg også DE ville ha hatt det bedre som død! At de slipper smerten.. Slik som narkomane, som sliter og sliter.. Jeg mener oppriktig at et slikt liv er ikke vits i å tyne ut.. Da har det vært bedre å slappe av og få hvile..

Alle som ikke har gjort noe for å skade andre, fortjener hjelp. Om du ikke gidder å hjelpe dem, so be it.

Takk!

Jeg er 110% enig i alt Bone har skrevet ang dette, har liksom ikke trengt skrive noe for han har skrevet akkurat det jeg mener, bare tenkte nevne at jeg støtter det synet og da ikke gir penger til tiggere

:wow::dontgetit::blink::omg:

:w00t:

Lenke til kommentar

Det varierer egentlig. Som regel gjør jeg det ikke. Men, det hender at jeg gir noen små kroner. Det kommer igrunnen helt ann på personen. Er det en frekk en, som kommer bort og sier "æy, få nokke penger då" så gir jeg ikke. Men, er de litt høfflig så kan det hende jeg gir.

Lenke til kommentar
Det varierer egentlig. Som regel gjør jeg det ikke. Men, det hender at jeg gir noen små kroner. Det kommer igrunnen helt ann på personen. Er det en frekk en, som kommer bort og sier "æy, få nokke penger då" så gir jeg ikke. Men, er de litt høfflig så kan det hende jeg gir.

5621541[/snapback]

Jeg gir ikke til tiggere som går og plager folk. Jeg har kun gitt til de som sitter der med en kopp. Liker ikke pågående personer.

Lenke til kommentar

Er det noe som irriterer meg, så er det folk som sitter og spiller trekkspill, uten at de kan spille trekkspill. De sitter bare og gliser og klamrer uten å få til noen skikkelig melodi engang. Joa, de får til noen utrolig korte snutter som de kan repetere, men mer er det ikke. De står der og spiller på noe de ikke kan spille, og venter på at pengene skal klirre. ... Da får jeg bare så lyst til å gå å spy oppi koppen deres! :blærk: :sparmeg:

edit: skrivefeil

Endret av Vu-caN
Lenke til kommentar

Det burde egentlig vært en Poll i denne tråden..

"Gir du penger til tiggere?"

- Nei, ikke faen/fanden! De bør klare seg selv!

- Nei, har ikke råd..

- Av og til, hvis jeg er i ekstra godt humør..

- Av og til, så sant jeg har småpenger!

- Ja, jeg prøver å bidra litt!

- Ja, selvfølgelig! Så ofte jeg bare kan!

..eller noe sånn?

Lenke til kommentar
Det burde egentlig vært en Poll i denne tråden..

"Gir du penger til tiggere?"

- Nei, ikke faen/fanden! De bør klare seg selv!

- Nei, har ikke råd..

- Av og til, hvis jeg er i ekstra godt humør..

- Av og til, så sant jeg har småpenger!

- Ja, jeg prøver å bidra litt!

- Ja, selvfølgelig! Så ofte jeg bare kan!

..eller noe sånn?

5630699[/snapback]

Støttes... Få tak i en moderator.

Lenke til kommentar

Men, hvorfor skal jeg forresten sette meg inn i hver manns situasjon? Hvis jeg ikke har interesse av å hjelpe narkomane, hvorfor skal jeg da sette meg enda(!) med inn i situasjonen demmers?

Du forenkler alt så til de grader. Alle har et valg, sier du. Mulig jeg tar feil, men jeg tviler på at du har gjennomgått noe særlig vanskelig i livet. Personer som har blitt misbrukt gjennom hele barndommen, voldtatt og slått. Jeg forstår kjempegodt at de søker/flykter til rusen. Før du har opplevd dette, så vær så vennlig å ikke si at alle har et valg.

Pressiserte i forrige post at selv om at alle valg ikke var like enkle, at noen valg var vanskeligere enn andre, så står de fortsatt foran et valg..

Bare sånn kort innpå, de fleste som begynner/prøver narkotika er de rike små gjerrige dritt folk som lever av pappas kreditt kort, som ikke har noe vondt i livet sitt.

Lenke til kommentar
Bare sånn kort innpå, de fleste som begynner/prøver narkotika er de rike små gjerrige dritt folk som lever av pappas kreditt kort, som ikke har noe vondt i livet sitt.

5630863[/snapback]

Jeg tror faktisk du traff spikeren på hodet der. Nå som du sier det, så har de fleste uteliggere ganske utslitte pannebånd.

Lenke til kommentar

En gang jeg satt på Oslo S og venta på bussen heim så kom det en fyr tipper rundt 18 som spurte om 20 kr til bussen hjem til hakkadal. Har møtt på samme fyren 3 ganger der inne og hver gang har han mista lommeboka og trenger 20 kroner for å komme hjem til hakkadal. Gir ikke penger til tiggere.

Lenke til kommentar
En gang jeg satt på Oslo S og venta på bussen heim så kom det en fyr tipper rundt 18 som spurte om 20 kr til bussen hjem til hakkadal. Har møtt på samme fyren 3 ganger der inne og hver gang har han mista lommeboka og trenger 20 kroner for å komme hjem til hakkadal. Gir ikke penger til tiggere.

5631219[/snapback]

Han regner vel ikke med at han hadde fått noe penger om han sa han mangla 20kr til et "skudd" da.

Har forøvrig opplevd å bli spurt om en femtilapp til et brød :!:

"Dyrt brød" tenkte jeg da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...