agony Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Vel, enkelte tigger fordi de får endle ekstra penger pga det, var dokumentar om det på tv2 et par år tilbake. De tjente ganske ok, + sosialen liksom, og det de fikk via tigging er svart. Var et klipp av 2 stk som egentlig hadde det "greit", gikk på sosialen, og tigget noen timer hve rdag for å ha ekstra penger. Så de folka som er kun ute etter penger vil nok ikke like det at folk gir de mat og drikke. Men de som virkelig trenger det, vil jeg tro setter pris på en pølsemeny elle rwhatever, i stedet for et par kroner i mynt. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 (endret) Bone: Du har ingen som helst mulighet til å vite hvorfor narkomane har blitt narkomane. Alt er ikke så enkelt som du skal ha det til. Du sier du støtter kreft og aids-saker. Hva med alle røykerne som har seg selv å takke for kreften? Hva med alle de som har hatt et utagerende sexliv og fått aids? Hvem har de å takke? 5581933[/snapback] Når det gjelder kreft; Røykere har seg selv og takke. De som har vært "passive røykere" (inkludert meg selv) kan ikke noe for det. Jeg regner med at jeg kommer til å dø av kreft, en eller annen gang; Blir overrasket hvis ikke! Men, det er ikke bare røyk som fremkaller kreft, også; Stråling, diverse røykutslipp (ikke sigaretter), osv, osv.. Du kan sikkert listen selv. Mine besteforeldre har dødd av kreft, andre slektninger.. Å gi til kreft-saker er en inverstering i min fremtid, kan du si; samt mine.. Angående HIV og AIDS, så er det først og fremst et virus som er meget stygt, og jeg har alltid hatt noe i mot det.. En av de tingene jeg er veldig redd for å få, men jeg er ikke i "fare-gruppen", for å si det slik! Man trenger allikevel ikke å leve et utagerende sexliv for å få HIV, det er nok med en feil person! Men, det er riktig; alle kunne ha beskyttet seg bedre, så slikt sett har man seg selv å takke. På en annen side, så kan jo HIV ligge passivt i kropper over lengere tid, før det bryter ut! La oss si at to har funnet hverandre, er sammen en god stund, og de beskyttet seg i den første perioden.. Etterhvert som forholdet ble sterkere så går kanskje damen på piller, og kondomen kastes, siden de begge er renslige og stoler på hverandre, megge uvitende om at den ene av dem er smittet.. Og SÅ skjer det da; At den andre personen også blir smittet.. Har kvinnen/mannen vært uansvarlig? Har hun/han seg selv og takke!? Mulig!, men mener selv at de har gjort det "de kunne".. Man kan aldri vite.. Kan jo også si det på en annen måte; Jeg har, som sagt, alltid, av en eller annen gunn, hatt noe i mot HIV og AIDS, så, som en slik egoist jeg er, så vil jeg bli kvitt det jeg ikke liker.. Kanskje det bør være grunn nok til at jeg støtter de som kjemper mot dette viruset.. Men, det er riktig som du sier.. Jeg kan ikke vite grunnen til at de begynte med narkotika.. Jeg kjenner ingen narkomane, eller folk som driver med dop, annet enn alkohol. Men, det er grunn nok til at jeg ikke bryr meg om dem; Det er ingen der jeg kjenner, eller bryr meg om.. Min dag blir ikke noe værre verken fra eller til.. Men, jeg synes riktignok at Karl Johan hadde blitt et hyggeligere sted uten de narkomane hengende langs hele gata.. (for ikke å snakke om horene!).. ..du har forresten tilgode å vise for meg hvor jeg motsier meg selv! Synes darkness| har mange gode poenger. @Bone: Det er mange grunner til at folk er narkomane. Kan være legemidler o.l. som har gjort dem slik. 5582919[/snapback] Det finnes de som har blitt avhengige pga legemidler, ja.. Desverre finnes det unntaksgrupper som blir gredd under den samme kammen i mine innlegg.. Desverre.. Bone: Det du skriver virker ikke som en forklaring, men en bortforklaring. Du framstiller narkomane som undermennesker slik at du slipper dårlig selvtillit når du ikke hoster opp penger. Alle gjør feil her i livet, alle gjør ting de angrer på. Du sier at det ikke skal nullstilles; hvorfor ikke? Ethvert godt menneske vet at det finnes ingen bedre gjerning enn å tilgi. 5582934[/snapback] Om det virker som jeg fremstiller narkomane som en undergruppe, så kan jeg kanskje forstå det, da mine innlegg er noe krasse.. Men, jeg ser ikke ned på narkomane.. Hvordan kan jeg? Jeg kjenner dem jo ikke! Jeg dømmer ikke en person for deres handlinger og meninger uten å kjenne dem bedre (slik som dere gjør med meg).. En narkoman hadde sikkert en grunn til at han valgte det han gjorde, og jeg er ingen person til å si at det valget var galt, eller rett.. Jeg har aldri vært i hans sko.. Men, det er allikevel HANS, eller HENNES valg som ble tatt! Ingen andres.. Uansett grunn, så tok de valget sevl.. Alle tar valg, hele tiden.. Aller velger mellom onder og goder.. Noen har lettere valg, andre ikke.. Men, det er fortsatt et valg, og valget ligger på en selv alene.. Jeg tror kanskje at mange (herunder også narkomane) valgte de "lette" valgene tidlig, og kanskje ofte tok den lette veien da ting var vanskelig.. Og som kjent; Alle snarveier er ikke nødvendigvis de beste, på lang siskt.. Jo; Alle kan få en ny sjange.. har ikke tenkt til å stå i veien for det! Når det gjelder den diskuterte gruppen, så har jeg ikke tenkt til å stå i veien for det heller, men jeg har heller ikke tenkt til å hjelpe til! Er det mulig å hjelpe, så; Hvorfor ikke?! Så lenge de ikke har skadet mange andre (og slikt sett vært en "grei kar"), så kan de gjerne få en ny sjangse for meg! Jeg sier bare at jeg ikke tror det er noe vits i! Tror at de aller fleste narkomane ikke klarer å gripe om en "ny sjangse", og derfor har det bedre som død.. Da jeg tror at deres liv, slik som jeg ser det langs Karl Johan og "gamle Plata", ikke er noe Godt lengere.. Og siden jeg ikke ønsker folk jeg ikke kjenner noe vondt (siden de ikke har gjort meg noe); Så vil det beste være, tror jeg (bortsett fra å bli HELT frisk, som jeg ikke tror de fleste noensinne klarer), å dø.. Men nei SteffyBoy, jeg sa ikke at ting IKKE skulle "nullstilles"! Jeg sa at de ikke kan FORVENTE det.. Å tilgi er en god ting, ja! Ikke uenig der.. @Bone:Det er tydlig at du er veldig blåøyd og naiv. Vær glad for at jeg/noen i det hele tatt gidder å kommentere innlegget ditt, for det er fordomsfullt, fordømmende, feilaktig og minner mest om et "trolleinnlegg"! Du er tydligvis en av de "heldige" her i landet. Hva er det sterkeste du har prøvd? Hvitvin? Ser man på narkomanes bakgrunn så er det som regel IKKE solskinnshistorier fra Lykkegata i Lykkeby. 90% av de rusmisbrukere jeg vet om kommer fra hjem med diverse problemer fra før. Det være seg seksuelle misbruk, fysisk og psykisk mishandling, mobbing, pengeproblemer osv osv. De å si at de har kun seg selv å takke er som å si til en muslim at du likte Muhammed-tegningene: DET PROVOSERER! Det hadde vært gøy å se deg stå på gata en dag, skjelvende, mens du spør etter en tier til kaffe (selvom alle vet at det er ikke kaffe du skal ha)! DA skal jeg le lenge og rått! Håper du en dag får vite hva du egentlig snakker om! Hilsen en som tydligvis har LITT mere peiling enn deg... On-topic: Har jeg penger så får de om de spør... 5583865[/snapback] FØRST må jeg bare få sagt! VOKS OPP! Du har overHODET ikke peiling på hvem du snakker til! Du har ikke peiling OVERHODET på hva jeg har opplevd, eller vært igjennom.. Du kjenner ikke meg! Så SLUTT med tullet og si at du har MER peiling enn meg.. For det vet du INGENTING om!! Det vi KAN være ENIGE om er at vi er UENIGE!! Om det provoserer å si til en muslim at jeg likte de "Muhammed-tegningene", eller at jeg sier til en narkoman at han har seg "selv å takke", så får det bare gjøre det! HVIS DET ER DET JEG MENER DA!! Kanskje det provoserer for jeg har rett??Mener du at jeg KUN skal følge MAINSTREAM -meninger, fordi DET er det politiske korrekte?! Og KUN derfor? Slutt å rakk ned på meg som person bare fordi du er uenig! Har jeg ikke rett til egne meninger?!? Si at "jeg mener du tar feil", og "jeg er sterkt uenig med deg", men ikke kom her å si at jeg er "blåøyd og naiv".. Kanskje det er DU som er blåøyd og naiv, men ikke ser det ennå? Kanskje jeg er det? Hvem vet! Men respekter mine meninger, eller voks opp og kom tilbake når du har! Jeg har ikke rakket ned på deg, eller dere, og ikke kritisert NOEN av dere for det dere mener.. Jeg har bare sagt mitt og hva jeg mener, og som en voksen person -rett, eller ikke rett, så synes jeg dere skal respektere det! Men, ja; Jeg synes muhammed-tegningene var flotte saker jeg.. Men, det er en en annen tråd om, i en annen kategori! Det er mulig at jeg en dag sitter og ber om penger.. Men, da er det MEG det går utover.. Og det er "mine små dumme valg" som sikkert gjorde at jeg eventuelt havnet der også.. Men, og si at du skal LE av MEG da.. Hvorfor kan du da ikke le av en narkoman som allerede sitter der?? Hva vet du om hva HANS meninger var, før han havnet der.. Kanskje vi alle skal gå å mobbe den første og beste narkomane, da han sikkert var en hoven blei som så ned på andre, før han havnet på kjøret selv!? Men, til alle dere som kommentere mine innlegg i denne tråden; Jeg har ALDRI kalt hverken den ene, eller andre av dere "blåøyd", "navi", "teit", eller "dum", eller noe som helst nedsettende, eller kritisert dere overhodet for noen av deres meninger dere enn måtte ha! Er det INGEN her som er voksne nok til å respektere en annens meninger som ikke er samstemte med deres egne? Det er jo bare YTRINGER! Og vi har YTRINGSFRIHET her (selvfølgelig innenfor noen gitte rammer, og her inne også; forumsreglene).. Men, jeg har ikke krysset noen av disse.. Begynn å kritiser meg hvis jeg gjør HANDLINGER ut av mine tanker, for først DA begynner de å påvirke andre.. Men, hva er det egentlig mine handlinger så skulle være? Den eneste handlingen som jeg har sagt at jeg skal gjøre, eller har gjort, er faktisk mangelen på en handling; og det er å gi penger til en tigger! Og det er jeg IKKE alene om! Det er flere her inne som ikke velger å gi penger til tiggere! Jeg har også sagt at jeg tror en tigger/narkoman har det bedre som død! Det er ikke fordi jeg ser ned på han, men heller fordi jeg tror han ville ha fått det bedre som død! Det må da være positivt!? At jeg ikke ØNSKER han noe vondt! At jeg ønsker han noe godt, som desverre her er "døden"! Jeg tror faktisk det er det aller, aller beste.. (bortsett fra fra å bli helt frisk, men det tror jeg som mange mange ganger nevnt, at det klarer de ikke).. Dere kjenner ikke meg, og min bakgrunn for mine meninger.. Og igjen; Ser ikke ned på narkomane eller andre folk jeg ikke kjenner bakgrunnen til.. Men, jeg mener at alle og enhver er ansvarlig for sine egne handlinger.. Kan virkelig ikke fatte at dere ikke er enig i dette?! Endret 11. februar 2006 av Bone Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Kan virkelig ikke fatte at dere ikke er enig i dette?! 5586511[/snapback] Ikke alle har ditt syn på ting. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 (endret) Kan virkelig ikke fatte at dere ikke er enig i dette?! 5586511[/snapback] Ikke alle har ditt syn på ting. 5586524[/snapback] Men jeg har lov til å spørre / meddele det, ikke sant?! Men, det stemmer det.. Respekterer du at jeg har mine egne syn på ting da, som kanskje ikke stemmer overens med andres? EDIT: Men, hvorfor kunne du ikke ha kommet med denne kommentaren til noen andre da? Det er jo strengt tatt "alle andre" som har reagert på mine innlegg, og ikke omvendt!? Det er jo "de andre" du må fortelle at "Ikke alle har ditt syn på ting".. jeg har respektert det, jeg! Hvorfor denne feilaktige forskjellsbehandlingen? Endret 11. februar 2006 av Bone Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Jeg gir ikk penger til tiggere, når man vet hva pengene som oftes går til Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Man trenger allikevel ikke å leve et utagerende sexliv for å få HIV, det er nok med en feil person! Men, det er riktig; alle kunne ha beskyttet seg bedre, så slikt sett har man seg selv å takke. På en annen side, så kan jo HIV ligge passivt i kropper over lengere tid, før det bryter ut! La oss si at to har funnet hverandre, er sammen en god stund, og de beskyttet seg i den første perioden.. Etterhvert som forholdet ble sterkere så går kanskje damen på piller, og kondomen kastes, siden de begge er renslige og stoler på hverandre, megge uvitende om at den ene av dem er smittet.. Og SÅ skjer det da; At den andre personen også blir smittet.. Har kvinnen/mannen vært uansvarlig? Har hun/han seg selv og takke!? Mulig!, men mener selv at de har gjort det "de kunne".. Man kan aldri vite.. Unnskyld meg, men tror du virkelig at kjønnsykdommer har noe med renslighet å gjøre? Det spiller da vel ingen rolle hvor lenge man har vært sammen eller ikke. Er man ikke 100% sikker så tester man seg. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 @ darkness| Nei.. Men, hvis man tenker på en person som "renslig", så legger jeg innunder her at man stoler på hverandre og mener at den andre personen ikke driver med "tull", liksom.. Renslig som i "clean", det motsatte vil da bli "filthy" .. Hvis det engelske ordet er mer dekkende for hva jeg mente.. Sant.. Er man ikke 100% sikker, så tester man seg.. Men, det beviser jo egentlig det jeg selv også sier, at man har kun seg selv å takke! Men, da er vi enige da!? Lenke til kommentar
random_wannabe Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Å herregud.. voks opp barn.. Tiggere er mennesker som er nede, langt nede.. å sitte slik er en stor nedverdigelse av en selv. Og de trenger pengene. Ofte sitter de med allt de har i en plastpose ved siden av seg, allt de vil ha er penger til neste skudd. Det sier litt om hvor viktig dette er for dem. De kaster ikke bort pengene du gir dem på det. Det er ikke som å være avhengig av nikotin da du har lyst på en røyk. Er ikke narkoman selv så hva vet ejg, men beskrivelsen til jokke: "Du er ikke rusa, du er bare frisk".. Så dere som ser ned på dem, kødder med dem gjør narr av dem osv... stakkars sjeler.. hjelp dem som er under deg! Det er eneste måte å "stige" selv. Og kom ikke med det dobbelt moral pisset om at du gjør dem en bjørne tjeneste ved å gi dem penger til stoff. De blir ikke nykter av pengemangel. hør på jokke - narkoman vakker trist sang om den desperate jakt på stoff 5571489[/snapback] You earned a respect point! Helt enig med deg Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 (endret) *snip snip* Du har selvsagt et poeng. Jeg kjenner ikke deg personlig og vet ikke hva du har gått igjennom selv. Og det er mulig jeg var litt harsk i posten min. Føler bare at du snakker om ting du ikke helt vet nok om til å uttale deg. Selvfølgelig kommer jeg ikke til å le rått av deg om du en dag sitter der. Sannsynligvis kommer jeg til å sette meg ned ved siden av deg og gi deg noen småkroner så du kommer litt nærmere dosa di. Da slipper du i hvertfall nedverdigelsen i å måtte stjele. Videre så vet jeg hva jeg snakker om fordi jeg ikke bare kjenner mange som har vært der; jeg har vært der selv.... Selvsagt velger man den første jointen, pilla eller skuddet selv. Det andre og tredje også. MEN det kommer fort en dag man ikke har så stort valg. For å sitere Jokke (som noen andre før meg): "Du er ikke rusa, du er bare frisk." Har du selv opplevd å måtte stjele for å spise? Eller holde din beste venn våken en hel natt fordi du vet at om han/hun sovner så våkner han/hun ikke igjen? Har du våknet med flashback fra grufulle ting i barndommen som du gjør alt for å slippe unna? Har du kjent suget og svettinga? Nei, narkomani handler om langt andre ting enn "festingen" du referte til i et tidligere innlegg. Grunnen til at jeg ble så provosert av deg er at du viste en typisk "ovenfra-og-ned"-holdning i posten din... Og selv om "de" kun har seg selv å takke, skal vi ikke hjelpe dem? Skal vi forby ungjenter abort fordi de kunne latt være å knulle? Eller nekte en som har kreft medisiner fordi han selv valgte å jobbe med asbest en gang på 70-tallet? Helt andre ting, I know, men for meg så blir det akkurat det samme. Man hjelper dem som er nede og ikke kommer opp på egenhånd! Punktum! Ikke noe "men" eller "det er din egen skyld". Sånt hjelper ikke! Og det hjelper heller ikke å la være å gi dem penger. De får tak i det de må uansett. Eneste forskjellen er at de kanskje ikke spiser den dagen. Eller må stjele for å spise. Mat kommer i annen rekke vet du. Du blir ikke syk av å gå noen timer uten mat, men "de" blir syke av å ikke få "det de trenger". Det eneste som hjelper er å gå inn å se hvilke ting den enkelte sliter med, hjelpe dem å bygge nettverk og behandle dem med den respekten du ville gitt et hvilket som helst annet menneske. Jeg kunne sikkert skrevet ørten sider, men velger å la deg sitte igjen med den siste setningen der, fordi den i grunn summerer opp det jeg ville si... EDIT: Du sier at narkomane (som har det så fryktelig fælt) sikkert hadde hatt det bedre som død. Mener at en herre med bart sa det samme om jøder, negere og psykisk-utviklingshemmede på tredvetallet en gang. Kanskje han hadde noe for seg likevel? edit2: så mye leif'er som det var her så skulle en nesten ikke tro jeg hadde gått på skolen hehe. Tror jeg har fått retta opp i de fleste nå Endret 11. februar 2006 av L4r5 Lenke til kommentar
Løve Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 <3 L4r5... tror du fikk summert det meste nå. Lenke til kommentar
edge Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Har gidd en par ganger jeg har vært i Oslo. Sist gang jeg var der tough tok kaka. Var en dude som kom og ga meg en rose. "Takk" sa jeg. Så ga han meg et laminert(!) kort der det stod noe om at han hadde familie en plass, trenger penger, etteller annet. Rosen fikk han igjen. Så gikk jeg på MacDonalds og der satt faenmeg en 5-6 stykker med roser, de skulle "gi" til folk. Må være stor business Uansett, FREKT! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 (endret) Har gidd en par ganger jeg har vært i Oslo. Sist gang jeg var der tough tok kaka. Var en dude som kom og ga meg en rose. "Takk" sa jeg. Så ga han meg et laminert(!) kort der det stod noe om at han hadde familie en plass, trenger penger, etteller annet. Rosen fikk han igjen. Så gikk jeg på MacDonalds og der satt faenmeg en 5-6 stykker med roser, de skulle "gi" til folk. Må være stor business Uansett, FREKT! 5589722[/snapback] Er helt enig. Vi har noen av dem her i skien også. Men det er nesten utelukkende utenlandske "gjestearbeidere" som har fått en god ide... Ser ikke på dette som "tigging" men som at de prøver å lure til seg et salg under falske premisser. De sier jo ikke at det koster noe før du har tatt i mot rosa. Har kun "slått til" og kjøpt en gang (det var på valentines day så det passa så fint å kjøpe en rose uansett). Uansett så er dette en mye mere organisert form for tigging. Du tror vel ikke de beholder alle pengene selv? Er nok noen som står bak og "organiserer" for et lite "vederlag". EDIT: skal ikke dra alle under en kam. Er sikkert noen "selvstendige" som driver på på denne måten også. Uansett så er det uærlig i forhold til tigging. Neste gang så ta deg tid til å se nøyere på det laminerte kortet så ser du at det er så og si samme som står hos alle (kanskje med en liten variasjon da) Endret 11. februar 2006 av L4r5 Lenke til kommentar
magicus Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 En liten historie.. Bor i ett øst-europeisk land. En dag eg tok bussen hem fra operaen med noen tjommier så kom det en gammal tigger dame bort til meg. Ikke spørr meg hvorfor hun valgt meg, kanskje fordi jeg snakket engelsk eller så nord-europeisk ut, uansett så begynner hun å gå rett opp itrynet mitt på bussen og begynner å tigge. Hun bruker hendene og beveger de mot munnen for å vise at hun trenger mat. Eg gir langt faen i hun og snur meg vekk. Hun følger etter... begynner å gå gi den derre katolske velsignelse gesten og går ned på kne. Etter kanskje 5min gir hun seg. står på en buss i bevegelse så kunne ikke liksom bare gå forbi hun. Tror nok noen turister finner det ganske ubehagelig, og velger å betale hun for at hun skal gå vekk. Etter at eg ikke ga hun en dritt prøvde hun seg på en annen kompis. Føler meg som en drittsekk når eg har mange tusen på konto og ikke gir noe. Men aggresive tiggere som tjener penger på å plage turister fortjener ikke ett rødt øre. Eg jobber hard for pengene mine(eller rettere sagt norske skattebetalere jobber hardt for pengene MINE) og trenger hun penger får hun versågod skaffe seg en jobb. Skulle eg mot all sannsynlighet gi ville det isåfall være av medlidenhet og fri vilje. Ikke fordi eg føler meg presset til det. Hvordan ville dere håndtert denne situasjonen? Kunne liksom ikke slå til en gammal dame på en buss heller, selv om hun provoserte, og ikke søren om eg gir penger til noen så aggressiv og plagsom. Polakker er grei, de jobber, folk fra Romania(sigøynere) derimot.. de spesialiserer seg på å tigge og stjele. Lenke til kommentar
minialeks Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Det er nok mye sant i det du sier, men samtidig kan du tenke deg at vi ikke jobbe rlike hardt som de i U-Landene, om vi skulle målt det i lønnstariffer osv.. Vanskelig emne, dette her.. Lenke til kommentar
ModdeRusk Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Jeg velger å ikke gi penger til tiggere, da dette ikke fører til noe godt. Ikke for meg og ikke for vedkommende som tigger. Sånn som jeg ser det er det den norske stat som har ansvaret for å få vekk disse menneskene som har rævkjørt livet sitt totalt. De kunne hatt jobb, ikke nødvendigvis som statsminister, men de har ikke akkurat muligheten til å være kresne når det gjelder jobb. Noe de har lagt opp til selv, til en viss grad i hvertfall. Lenke til kommentar
Sir Winston Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Typen min har sett og snakket med mange tiggere. I fjor påske var vi "avhengige" av en type påske-egg (sjokolade med godt fyll inni) så vi har en liten internspøk : Du hakke tre-og-tyve kroner til påske-egg (med hes narkoman-stemme) 5571190[/snapback] Haha :!: Den likte jeg De fleste jeg møter på gata som tigger er vel narkomane. Husker det var en som spurte om jeg ikke hadde 20 kr til en pølse for han var så sulten sa han. Så gikk jeg inn å kjøpte en pølse til han, men så kasta han den langt vekk og ble fly forbanna Mnei.. Narkomane har jeg lite til overs for. Det er jo faktiskt ingen andre enn dems skyld at de har endt opp slik. De er rett og slett svake mennesker, de synes synd på seg selv. De har hatt like gode muligheter til å gjøre det bra som vi andre. Ekte mannfolk setter seg ikke ned og syns synd på seg selv og setter en sprøyte heroin. Ekte mannnfolk går rak i ryggen og ordner opp i problemer de støter på, de skyver de ikke til siden. De har et mål i livet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Den eneste gangen jeg ga penger til en tigger var da jeg var i syden en gang for lenge siden; Og da begynte han å spille en artig melodi på ei fløyte (som han helt sikkert hadde laget selv). *gøy* Lenke til kommentar
Bone Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Heisann.. Har vært på ferie noen dager, så jeg har ikke fått svart før nå.. Det ble en del å skrive, og jeg har ikke orket å gå over å sjekke, og rette norsk.. osv.. Anyway; here goes.. Du har selvsagt et poeng. Jeg kjenner ikke deg personlig og vet ikke hva du har gått igjennom selv. Og det er mulig jeg var litt harsk i posten min. Føler bare at du snakker om ting du ikke helt vet nok om til å uttale deg. Selvfølgelig kommer jeg ikke til å le rått av deg om du en dag sitter der. Sannsynligvis kommer jeg til å sette meg ned ved siden av deg og gi deg noen småkroner så du kommer litt nærmere dosa di. Da slipper du i hvertfall nedverdigelsen i å måtte stjele. At du velger å sette deg ned ved siden av meg, eller andre, blir ditt valg! Du nevner nedenfor her at du har personlig erfarig med stoffmissbruk, så det er kanskje ikke så rart at du er engasjert i saken for denne gruppen, og da ønsker å hjelpe de som har vært i samme situasjon som deg.. Det er ditt valg! Mitt valg er å ikke hjelpe dem (les: gi penger direkte eller via en organisasjon). Dette er fordi jeg ikke har noen interesse av det! Jeg "trenger" pengene mine selv, og jeg har i hvert fall ikke tenkt til å gi de til noen som hovedsakelig bruker dem på narkotika! Det får så være om "de ikke blir nykter" av å ikke få penger av meg, at de da må gå til steget å stjele hvis jeg ikke hjelper, fordi de "trenger" det, osv.. Jeg har uansett absolutt ikke tenkt å støtte oppunder personens kjøp av ulovlige narkotiske stoffer! Jeg kan ikke hjelpe absolutt alle i hele verden med problemer av diverse slag.. Det er ikke fordi jeg ser ned på dem (som jeg ikke gjør), det er bare det at jeg rett og slett ikke har kapasitet, lysst, eller interesse.. Narkomane er bare EN av flere grupper jeg velger å ikke engasjere meg i.. "Afrikanere og mat" er en annen en, f.eks.. Som sagt; Ikke fordi jeg ser ned på, men fordi jeg ikke kan hjelpe gud og hver-mann! Videre så vet jeg hva jeg snakker om fordi jeg ikke bare kjenner mange som har vært der; jeg har vært der selv....Selvsagt velger man den første jointen, pilla eller skuddet selv. Det andre og tredje også. MEN det kommer fort en dag man ikke har så stort valg. For å sitere Jokke (som noen andre før meg): "Du er ikke rusa, du er bare frisk." Det akkurat det jeg sa; Man velger den første jointen, pilla, eller skuddet.. Det var, er og blir ENS EGET VALG.. At man til slutte ikke har et "reelt valg", er et resultat av valg man har tatt i forkant! Som en litt kjapp sammenlikning; Man kan ikke bare kjøpe øl, og ferieturer av lønnen sin, og så klage i slutten på måneden at man er sulten, da man ikke har satt av NOEN penger til mat! Skal jeg da hjelpe den personen med mat den siste uka fordi personen ikke skjønnte at man burde prioritert bedre rett etter lønning!? Nei! Det der med "du er ikke rusa, du er bare frisk", høres for meg ut som tull fra ende til annen; en dårlig unnskyldning for at livet ikke er som det burde! Men, det er mulig jeg ikke helt skjønner den, så du er hjertelig velkommen til å forklare den bedre for meg.. Har du selv opplevd å måtte stjele for å spise? Eller holde din beste venn våken en hel natt fordi du vet at om han/hun sovner så våkner han/hun ikke igjen? Har du våknet med flashback fra grufulle ting i barndommen som du gjør alt for å slippe unna? Har du kjent suget og svettinga? Nei... Nei, narkomani handler om langt andre ting enn "festingen" du referte til i et tidligere innlegg. Ja, når det kommer så langt som til "narkomani", så gjør det sikkert det.. Og "festingen" skal jeg kanskje innrømme at ikke var det beste ordvalget.. Men, det er vanskelig å fatte seg i "korthet" når man diskuterer et slikt tema som dette.. (Prøve meg litt på nytt); Med "festing" mener jeg de som tar VALGET å ta den første pilla/jointen/whatever og ikke tenker som lenger enn til "ha det bra/gøy her og nå", og ikke tenke på morgendagen ( "nedturen/hangoveren" ), samt dagene som kommer.. De som tar altfor lett på ting (som narkotiske stoffer), uten å tenke å tro at det vil bli konsekvenser.. Slik som en fest (derav "festingen"); Man drikker og koser seg og fester, og bryr seg ikke noe om at man vil bli dårlig dagen etterpå, og kanskje spy! Når det gjelder narkotika vs. alkohol, så mener jeg kanskje at prinsippet er det samme, bare at virkningen og skalaen er forskjellig! Grunnen til at jeg ble så provosert av deg er at du viste en typisk "ovenfra-og-ned"-holdning i posten din... Og selv om "de" kun har seg selv å takke, skal vi ikke hjelpe dem? Jo, for all del! Har du ikke hørt noe av det jeg har sagt da? Jeg har sagt; "Hjelp hvis du vil! Jeg vil ikke!" Skal vi forby ungjenter abort fordi de kunne latt være å knulle? Eller nekte en som har kreft medisiner fordi han selv valgte å jobbe med asbest en gang på 70-tallet? Helt andre ting, I know, men for meg så blir det akkurat det samme. For meg også, kanskje.. Tror jeg skjønner hvor du vil hen.. Men, igjen; Hjelp hvis du føler for det! Alt jeg har sagt i denne tråden er at "jeg vil ikke hjelpe".. Har ikke sagt at "INGEN må noensinne hjelpe dem!".. Jeg har bare sagt at jeg ikke "gir penger til tiggere" (som er denne trådens tema).. Man hjelper dem som er nede og ikke kommer opp på egenhånd! Punktum! Ikke noe "men" eller "det er din egen skyld". Sånt hjelper ikke! Kan du svare JA på mitt følgende spørsmål; Hjelper du ABSOLUTT ALLE som trenger hjelp, med penger, mat og støtte til det de enn måtte trenge? Hvis er en av dem som faktisk kan svare JA på dette spørsmålet, så all ære til deg! Kan du IKKE det, så er du ikke noe forskjellig fra meg! Jeg hjelper folk jeg også! Narkomane hjelper jeg ikke.. De er liksom ikke i "min gruppe" .. Og det hjelper heller ikke å la være å gi dem penger. De får tak i det de må uansett. Eneste forskjellen er at de kanskje ikke spiser den dagen. Eller må stjele for å spise. Mat kommer i annen rekke vet du. Du blir ikke syk av å gå noen timer uten mat, men "de" blir syke av å ikke få "det de trenger". Hvis de får tak i det de må uansett, så greit nok! At de ikke spiser den dagen.. Greit nok! At mat kommer i andre rekke, kaller jeg "dårlig prioritering" og de får av den grunn enda mindre sympati fra meg.. Jeg sa IKKE "at jeg ser MER ned på dem", jeg sa "mindre sympati" .. Bare så vi har det på det rene.. Det eneste som hjelper er å gå inn å se hvilke ting den enkelte sliter med, hjelpe dem å bygge nettverk og behandle dem med den respekten du ville gitt et hvilket som helst annet menneske. Jeg kunne sikkert skrevet ørten sider, men velger å la deg sitte igjen med den siste setningen der, fordi den i grunn summerer opp det jeg ville si... Ja, for de som har "narkomane" i sin "vil gjerne støtte"-gruppe, så virker jo dette som et veldig godt utgangspunkt! Alle er for forskjellig, så det virker jo rett og slett logisk! Er absolutt ikke uenig, og har heller aldri presentert meg som uenig på dette punktet her.. EDIT: Du sier at narkomane (som har det så fryktelig fælt) sikkert hadde hatt det bedre som død. Mener at en herre med bart sa det samme om jøder, negere og psykisk-utviklingshemmede på tredvetallet en gang. Kanskje han hadde noe for seg likevel? Jeg tror at mange av dem har det bedre som død ja.. Tror DU han hadde noe for seg, siden du spurte? Forventer du at jeg skal svare "ja", siden jeg tror at livet mange narkomane lever ikke er et "godt" liv?! Til å gå fra en som innrømmer at han kanskje ikke kjente meg like godt som han ga utrykk for i forrige post, til å komme med sine erfaringer og meninger.. Så klarer du jammen å komme med et slikt "spydig" spørsmål!? Der mistet du litt av tyngden i innlegget ditt for min del! Jeg begynner faktisk på om du/dere overhodet ikke VIL skjønne hva jeg prøver å si, jeg!? Og sammenligne min tankegang med Hitler's er bare frekt, og spydig, og hører INGEN plass hjemme i en slik diskusjon!! Hitler mente at de folkeslagene du nevnte var mindre verdt enn den ariske rase! HVOR I SVARTE har jeg sagt noe lignende?!! INGEN plasser, om du må vite det! Jeg har til og med pressisert at jeg IKKE SER NED PÅ narkomane, og at jeg ser på dem som "like verdt".. Så slutt med det spydige tullet ditt, og hold deg sakelig som du klarte inntil "edit1".. Jeg ser ikke ned på noen raser.. Eller (for å pressisere ENDA en gang) narkomane! Jeg tror, som sagt maaaaange ganger før, at mange av dem har det bedre som død! På lik linje som jeg tror at de som ligger hjernedød, lenket til respirator, også har det bedre som død! Jeg sier IKKE at livet demmers ikke er noe "verd", at de ikke er "verdig et liv", jeg sier at jeg TROR de kunne hatt det bedre som død; Da har de sluppet all den nedverdigelsen, som du snakker om. Da har de endelig fått hvile! Da har de fått slippet de kalde norske vintrene uten noe tak over hodet.. Jeg tror at det ville ha vært bedre for de som er i en situasjon, hvor livet, med god sannsynlighet, aldri vil bli "bra", aldri vil bli "godt" å leve i en lengere periode igjen.. da tror jeg at det beste ville ha vært å satset på en ny sjangse og et nytt liv etter døden.. Så, et lite spørsmål, men må først sitere deg igjen.. "Har du selv opplevd å måtte stjele for å spise? Eller holde din beste venn våken en hel natt fordi du vet at om han/hun sovner så våkner han/hun ikke igjen? Har du våknet med flashback fra grufulle ting i barndommen som du gjør alt for å slippe unna? Har du kjent suget og svettinga?" Dette som du beskriver der.. Er dette så rosenrødt!? Er dette et BRA(?!) liv?? Er dette slik vi ønsker det for oss selv, eller andre?! Er det rart at jeg sier at dette virker som et slitsomt liv? Et liv som kunne ha vært så mye bedre!? ..regner med at narkomane har MANGE slike dager.. Har jeg ikke LITT rett i at de kanskje hadde hatt det bedre hvis de hatt fått sin siste hvile!? Unne et annet mennske fred?! Er det galt av meg å gjøre? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) "Du er ikke rusa, du er bare frisk" gjelder selvfølgelig den gruppen som allerede er så langt nede at de MÅ ha noe for ikke å bli dårlig... Og du er selvfølgelig i din fulle rett til å ikke hjelpe. Men det er nettopp her problemet ligger. Det er altfor få som er villig til å hjelpe. Og ja jeg innrømmer at Hitler-kommentaren var å dra det langt. Men JEG kan ikke for alt i verden forestille meg å ønske et menneske død bare fordi de har det jævlig der og da. Alle kan få det bedre. Jeg sier ikke at hver dag er sånn. Jeg prøvde bare å få frem at verden er ikke sort/hvit. Det finnes utrolig mange gråsoner og ingen kan si at de ikke hadde havnet "på kjøret" om ting hadde gått nok til helvete for dem. ALLE kan falle. Og det er utrolig vanskelig å reise seg igjen om ingen hjelper dem. Dette blir mer en diskusjon om dagens kalde samfunn. Jeg mente ikke å rakke ned på deg, men sier min ærlige mening. Jeg heller hjelper ikke alle. Det har jeg hverken kapasitet eller overskudd til. Men "samfunnets utstøtte" er en gruppe jeg mener det er alt for få som hjelper. Så har jeg penger så får de penger. Det å stå der å spørre er en nedverdigelse som ingen kan forestille seg før de har måttet. Jeg ville også belyse noen av grunnene til at folk blir så desperate at de faktisk tyr til narkotika. Håper ikke du har tatt deg personlig nær av noe av det jeg har sagt. Syntes denne diskusjonen har vært både interresant, opplysende og morsomt. Du har din mening og du har rett til å ha denne. Men det er vel derfor vi har dette forumet; for å utveksle meninger. Når jeg leser lenger tilbake i tråden så ser det faktisk ut som du har blitt presset opp i et hjørnet for å forsvare dine meninger. Denne fellen er lett å gå i og det har jeg gjort mang en gang selv. Vil til slutt takke for en god diskusjon (og håper kanskje du tenker litt mere om de årsaker som ligger bak neste gang du ser en stakkar på gata) Lars Endret 15. februar 2006 av L4r5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå