Bruker-33331 Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Kjøp han en kopp kafe og en burger/pølse, så blir han nok fornøyd.Dette er noe flere av oss som ikke liker å gi penger har gjort. Mener selv det er et godt tiltak, da får de i allefall i seg litt mat og varme (om det er kaldt, kjøp kald drikke på sommer? ) 5580325[/snapback] Skal gjøre dette neste gang jeg syns synd på noen på gata. Bor i Alta, og her er det heldigvis ingen tiggere. 5580341[/snapback] En av grunnene jeg flytter nordover igjen, billigere eiendom også. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Og mindre skatt (hva vet jeg... er bare 17) Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 (endret) Jeg syntes synd på de som er så trangsynte at de tror at vi i Norge lever utenfor the 'dog eat dog' world. Egoisme og egen vinning er drivkraften bak alt som blir gjort i verden, på en eller annen måte. EDIT: Det var egentlig et svar til Lollapalooza to sider bak, men det ser ut som om min cache er seks timer gammel. Endret 9. februar 2006 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Er helt enig. Skal heller gjøre dette neste gang, for da er jeg sikker på at pengene mine ikke blir brukt til tvilsom virksomhet. 5579802[/snapback] Det er ikke ukjent at de som virkelig er hektet på narkotika prioriterer det framfor mat, og ender opp med å sulte ihjel. De er ikke undermennesker på noen slags måte, men sannheten er at i den situasjonen de er i, er det faktisk bedre at oppegående mennesker bestemmer for dem. Jeg sier du skal ha mat, du sier narkotika; jeg har pengene, jeg bestemmer. Han vil slite med abstinenser, men det slår å sulte ihjel. Lenke til kommentar
Never Can Tell Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 1. det er ikke narkotika'n i seg selv som gjør det vanskelig å komme ut av et misbruk, men livet man har når man er narkoman. Ikke noe nettverk, ingen jobb å gå til, mulig ikke noe fast sted å bo, evt plass på et herberg hvor det renner dop og andre narkomane inn og ut 24/7 og ingen ro å få, hvordan man takler motgang, skuffelser og kjedsommelighet. Livet som narkoman har mange sider bortsett fra akkurat rus/ikke rus. 2. Lett å si de kan dra til frelsesarmeen å få mat, men på fyrlyskaffeen i urtegata på grønland f.eks har de oppe fra 9 til 3 mandag til fredag, og jeg er usikker på om de i det hele tatt har oppe i helga. Den nistapakka på 2,3 eller 4 brødskiver holder deg ikke mett særlig lenge. En annen ting, dette med å gi burgere til tiggerne, jeg tror jeg heller ville kjøpt en pose boller eller to, for når man spiser uregelmessig og veldig lite er det lett å bli ganske dårlig i magen av f.eks burgere. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Vel, en dag er det kanskje deg selv som må tigge... Ikke nødvendigvis på gata, men i en annen ydmyk sammenheng... U never know. 5570512[/snapback] Men, jeg gjør det ikke for narkotika.. Og gjør jeg det for narkotika, da kan jeg bare ha det så godt.. EDIT: De som VIRKELIG VIL klare seg, og jobbe for å klare seg, vil klare seg uten å tigge! Så nei, tiggere har jeg ingen sympati for.. Alle kan ikke forvente direktørstillinger når de går arbeidsledig og er søkere hos Aetat.. Han man ikke klart å ta vare på seg selv, så må man ta til takke med det man får der.. If there's a will, there's a way.. 5570549[/snapback] Ble litt provosert av dette innlegget ett par sider tilbake. Tiggere er ofte narkomane. Og det å få seg jobb som narkoman er ikke lett vil jeg tro. Dessuten er narkomane hele tiden på jakt etter et nytt skudd. Jobb vil være umulig for enkelte. Derfor tigger de. Jeg gir ikke penger til tiggere. Men det er litt trist med folk som sitter i et tynt ullpledd på Karl Johan i minusgradene. 5580203[/snapback] Vel, de som er narkomane er som oftes de som begynte å feste og drikke, og så prøve noen lettere stoffer, før de så gikk over til tyngre.. DE HAR KUN SEG SELV Å TAKKE! Så, nei.. Narkomane har nok problemer med å få seg jobb ja, det kan nok stemme.. Men, det burde de strengt tatt tenkt på LITT før! Kan ikke feste og dope seg halve livet og ikke bry seg om NOE, og SÅ forvente at alt skal nullstilles når man ønsker det.. og @ Isbilen.. Du har så mange bra svar! Helt forbanna utrolig! Nesten så jeg tror jeg elsker deg!! Mitt russekortmotto; "Den som hjelper andre, uten hensikt i å gangne seg selv samtidig, er overmenneskelig!" Lenke til kommentar
EVH Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 så godt som aldri.. Bare hvis jeg føler at han/hun kommer til å bruke pengene på noe nyttig Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Bone: Du har ingen som helst mulighet til å vite hvorfor narkomane har blitt narkomane. Alt er ikke så enkelt som du skal ha det til. Du sier du støtter kreft og aids-saker. Hva med alle røykerne som har seg selv å takke for kreften? Hva med alle de som har hatt et utagerende sexliv og fått aids? Hvem har de å takke? Lenke til kommentar
Løve Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Synes darkness| har mange gode poenger. @Bone: Det er mange grunner til at folk er narkomane. Kan være legemidler o.l. som har gjort dem slik. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Bone: Det du skriver virker ikke som en forklaring, men en bortforklaring. Du framstiller narkomane som undermennesker slik at du slipper dårlig selvtillit når du ikke hoster opp penger. Alle gjør feil her i livet, alle gjør ting de angrer på. Du sier at det ikke skal nullstilles; hvorfor ikke? Ethvert godt menneske vet at det finnes ingen bedre gjerning enn å tilgi. Lenke til kommentar
Løve Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/10/457436.html Fant akkurat dette. Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Fant akkurat dette. En god grunn er jo å preike litt med tiggerne, da merker du jo fort om det er norske eller øst-europeere. Eller noen som bare har tredd på seg noen fillete klær. Du ser som oftest i ansiktet på folk om de er helt ute å kjøre. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 @Bone: Det er tydlig at du er veldig blåøyd og naiv. Vær glad for at jeg/noen i det hele tatt gidder å kommentere innlegget ditt, for det er fordomsfullt, fordømmende, feilaktig og minner mest om et "trolleinnlegg"! Du er tydligvis en av de "heldige" her i landet. Hva er det sterkeste du har prøvd? Hvitvin? Ser man på narkomanes bakgrunn så er det som regel IKKE solskinnshistorier fra Lykkegata i Lykkeby. 90% av de rusmisbrukere jeg vet om kommer fra hjem med diverse problemer fra før. Det være seg seksuelle misbruk, fysisk og psykisk mishandling, mobbing, pengeproblemer osv osv. De å si at de har kun seg selv å takke er som å si til en muslim at du likte Muhammed-tegningene: DET PROVOSERER! Det hadde vært gøy å se deg stå på gata en dag, skjelvende, mens du spør etter en tier til kaffe (selvom alle vet at det er ikke kaffe du skal ha)! DA skal jeg le lenge og rått! Håper du en dag får vite hva du egentlig snakker om! Hilsen en som tydligvis har LITT mere peiling enn deg... On-topic: Har jeg penger så får de om de spør... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/10/457466.html Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Jarmo: Han så jo ut som hadde nye og reine klær, og ikke var møkkete. Ei i klassen min satt seg ned på togstasjonen og starta å synge så falskt hu bare kunne sånn for morroskyld. Det endte opp med at hu fikk 400 kroner etter 15 minutter ellernoe :!: Det har ikkeno å gjøre med tigging, men syns det var litt festlig. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Vel som regel gir jeg aldri penger til tiggere. Hvorfor? Som oftest fordi de faktisk ikke yter noe for å få disse pengene. Jeg føler at de sitter på ræva og tigger for penger til narkotika som de kan ruse seg godt ned på. Jeg ønsker ikke å gi penger til folk som sagte men sikkert dreper seg selv. Jeg synes staten burde sette opp et nytt program for å få de fattigste i lære til en eller annen jobb. Samtidig kunne de med narkotika-problemer få hjelp til å slutte med det. Det som hadde vært problemet var jo å få disse karene inn i jobb. Men så lenge dem står som arbeidssøkende hos Aetat får dem jo penger/trygd. Dem jeg gir penger til er musikerne. Spesielt de som har slike fine trekkspill og spiller fete russiske låter. Da er jeg bare nødt til å slenge noen mynter da. Som oftest gir jeg mellom fem og ti kroner til dem. Gjerne 20 noen ganger også. Snorre Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Dem jeg gir penger til er musikerne. Spesielt de som har slike fine trekkspill og spiller fete russiske låter. Da er jeg bare nødt til å slenge noen mynter da. Som oftest gir jeg mellom fem og ti kroner til dem. Gjerne 20 noen ganger også. Snorre 5585700[/snapback] De jobber for kronene sine tross alt så det så... Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 (endret) Dem jeg gir penger til er musikerne. Spesielt de som har slike fine trekkspill og spiller fete russiske låter. Da er jeg bare nødt til å slenge noen mynter da. Som oftest gir jeg mellom fem og ti kroner til dem. Gjerne 20 noen ganger også. Snorre 5585700[/snapback] De jobber for kronene sine tross alt så det så... 5585709[/snapback] Er nettopp derfor jeg gir dem myntene mine Så er de kanskje per definisjon ikke tiggere lenger ettersom de arbeider for føden. Men nevnte nå dem i allefall. Endret 10. februar 2006 av Orresnei Lenke til kommentar
Vu-caN Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Fra den tiden jeg bodde i trondheim, så satte det en tigger alltid utenfor mcdonald på en krakk med en liten papp-plakat foran seg. Senere på kvelden en gang(rundt 21:00-tida), så jeg han stod og telte sedler utenfor en butikk. Hadde også en kompis som også tidligere hadde prøvd å kjøpe han en burger, men da ble han sur. Alle tror det skal være så utrolig å gi en uteligger en burger, men jeg har bare hørt om folk som blir sure. Utrolig nok så flyttet jeg til Oslo et halvt år etter det. Og tror du ikke han dukket opp der også da, på Karljohan! Med den feite svære lua med øreklaffer. Det er noen år siden nå, men jeg så han ikke etter den gangen i oslo. Han dro vel på ferie ellernoe. Så ikke ut som noen typisk tigger, han så fattig, slitne men tykke klær, og tja, utenlandsk ut. Historien er fra ca 4 år tilbake. Lenke til kommentar
applemania Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 . Hadde også en kompis som også tidligere hadde prøvd å kjøpe han en burger, men da ble han sur. Alle tror det skal være så utrolig å gi en uteligger en burger, men jeg har bare hørt om folk som blir sure. 5585775[/snapback] De blir seriøst sure. Kompisen min og jeg skulle være litt snille, det vi fikk igjen var et stygt blikk og "hva FAAAEN skal jeg med en jævla burger??!". Siste gang jeg var snill som jeg kan huske Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå