Ligaya Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Når dere møter på tiggere f.eks på Karl Johan i Oslo ..eller andre steder selvsagt, gir dere penger da? Hvordan reagerer dere? Titter ned, en annen vei, ser dumt på tiggeren, eller stopper dere opp, gir vedkommende noen kronestykker og slår av en prat? For min del varierer det veldig, jeg bruker normalt ikke å gi penger til dem, men det hender, spesielt om jeg synes ordentlig synd på vedkommende. Har faktisk hatt et par interresante samtale med narkomane tiggere også. Normalt bruker jeg å gå arrogant forbi da, selv om det kanskje ikke er den "riktige" måten avvise dem på. Synspunkter? Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Jeg ser en annen vei, og på en måte hater jeg det. Endret 7. februar 2006 av Tomat-Ulf Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Jeg går rett forbi, med hodet like høyt løftet som normalt. Ytterst sjeldent jeg gir noe til sånne. Lenke til kommentar
Mattlakk Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Ikke hvis de tigger Gir Foreksempel ikke til de som går rundt med skilt: "Gi meg penger ellers så raner jeg kanskje deg" Endret 7. februar 2006 av crawford Lenke til kommentar
invalid_user Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Når jeg har noe å gi, gir jeg. Ellers går jeg forbi og føler meg skyldigere enn Michael Jackson... Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Ikke hvis de tigger 5569717[/snapback] En tigger som ikke tigger. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Jeg gjorde det før, da jeg var mindre. Men etter hvert som jeg lærte at de bare var narkomanere som trenger penger til 1 dose til har jeg sluttet. Det er sjelden at de sulter i Oslos gater hvis de ikke vil. Der har vi mange veldedighetsgrupper som deler ut mat og klær til dem. Det som kan skje er at jeg gir penger til en som spiller gitar i vinterkulde eller andre flinke musikere/street performere, altså de som ikke bare sitter der og tigger, men de som "arbeider" for det. Men de kategoriseres vel ikke som tigger. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Jeg går vanligvis rett forbi uten å hverken se på eller bort fra de. Noen få ganger (bla når jeg ser hun gamle damen som pleier å sitte utenfor hotellet(?) 100 meter sør-øst for nationalgaleriet) har jeg lyst til å gi noe, men så kommer jeg på at jeg er altfor egoistisk og at jeg vil få mye mer ut av å bruke pengene på nr1. Men så er jeg også en "fattig student" og går bare rundt med VISA og ikke kontanter, så jeg har flere unskyldninger å ta av. Lenke til kommentar
SirAnderz Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Pleier å tenke sånn at det er verre for de som ikke kan tigge om penger Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Jeg ser alltid ned og ser hvor mye de har fått. Men som sagt, man kan ikke alltid slå av en prat med tiggerne ettersom mange av dem ikke forstår noe. Enda verre er det med fyren inne på t-banen som går rundt med lapper som folk MÅ lese og kanskje gi penger for.. Jeg gir hvis jeg har. Har jeg ikke kan jeg ikke gi.. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Det kommer helt an på. Noen ganger er jeg i ekstra godt humor, og er tiggeren overbevisende, blir det alltid en slant. Gatemusikere får aldri noe. De er skikkelig plagsomme å ha slengende i gatene og det burde vært skuddpremie på dem. 50 øre kiloen f.eks. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Er jeg på ferie i fattige land, og ser ei gammel dame som sitter på fartauskanten og trenger penger til mat (og ikke alkohol (ja, lett å se forskjellen på noen)), så gir jeg penger.. Er det en 20-30 år gammel mann som tydligvis kun trenger penger til alkohol, så trykker jeg på knappen "Ignore".. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Når jeg har vært på ferie så har jeg gitt en del til fattige tiggere ( barn osv ) i utlandet å sånn... Føler meg lissom mer "trygg" der at dem bruker det på mat og ikke dop og shit som tiggere i Norge ofte gjør.... Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 gir gjerne hvis jeg har småspenn i lomma, han/henne trenger de mer enn meg Lenke til kommentar
lperik Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Pleier å gi det jeg har av småpenger på meg, og spørre om de vil ha en røyk eller to. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Når jeg har vært på ferie så har jeg gitt en del til fattige tiggere ( barn osv ) i utlandet å sånn... Føler meg lissom mer "trygg" der at dem bruker det på mat og ikke dop og shit som tiggere i Norge ofte gjør.... 5570058[/snapback] Høres litt blåøyd ut spør du meg Uansett... gir ikke til noen som tigger om penger. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) gir gjerne hvis jeg har småspenn i lomma, han/henne trenger de mer enn meg 5570060[/snapback] (Alså, ditto) Endret 7. februar 2006 av Bundy Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Har en gang gått inn på en 7/11 og kjøpt en kaffe til en tigger som satt ute i bitende kulde. Han ble skikkelig glad... Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 gir hvis jeg har småpenger på meg, hater mynter. Ellers kan det hende at jeg kjøper dem en burger eller så.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå