Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

"IDE-kontakter" på harddisk knekt, mulig å fikse?

Anbefalte innlegg

Etter og sannsynligvis ha vært litt for tøff med å sette IDE-kabelen inn i harddisken min (250GB forøvrig) etter flytting fra en PC til en annen, oppdaget jeg at to av de små kobberkontaktene (som skal inn i IDE-kabelen) var brekt av, en tredje var brekt på midten. Det jeg da selvfølgelig lurer på er om dette er noe som kan fikses? Hadde vært "litt" kjipt om alle filene mine hadde vært borte for bestandig liksom!

Kanskje er det mulig å få bytta hele den kontakten som IDE-kabelen settes inn i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om selve kontakten kan fikses, men det er jo ingenting som stopper deg fra å bare lodde på noen tynne kabler på hver pinne og dytte dem inn i IDE-kabelen. Så lenge det er elektrisk kontakt, så skal jo det fungere i praksis...

Elegangt løsning blir det jo ikke, men dersom alternativet er å miste hele disken og data på den, så er det jo bedre enn ingenting.

-Stigma

Lenke til kommentar

husker jeg knakk av s-ata porten på 74GB raptoren min....da så jeg svart på livet. Tok å limte den på plass med superlim (pinnene sto fortsatt der, men plasten var knekt av) satt i pluggen og festa den med plakatkitt. Nå har jeg en fult fungerende disk men med permanent kabel som aldri skal tas av igjen.

Dette var min HDD historie. håper du klarer å fikse den. Det skal gå bra å lodde av en ide kontakt fra en annen disk og bytte. evt kjøpe/få tak i en lik disk med fungenede kretskort å bytte. Det har vært gjort før med suksess.

Francis :D

Lenke til kommentar

@ jonepet:

Mener du _virkelig_ at master/slave bruker hvert sitt sett med "pinner" dvs. 20 til hver? :whistle:

@ Christer_gj:

Det beste ville nok være å lodde på en ny kontakt på disken,

det kreves bare en fin loddebolt, stø hånd og brukbart syn :)

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

Har selv loddet en gammel 40Gb ibm disk, funket jo en stund. men siden jeg hadde SVÆRT dårlige loddekunnskaper da jeg "fikset" disken, endte det med kortsluting og gnist fra kabinettet etter 2-3 måneder.

annet enn det så bør det funke.

min disk hadde en pinne blitt dyttet ut av den sokkelen kabelen skal sitte i.

Lenke til kommentar
Testet disken?

5574959[/snapback]

Ikke gjort noe ennå..

@ Christer_gj:

Det beste ville nok være å lodde på en ny kontakt på disken,

det kreves bare en fin loddebolt, stø hånd og brukbart syn :)

5575831[/snapback]

Ok. Men må jeg da kjøpe en ny disk av samme type og størrelse, ta av kontakten fra denne og sette den på disken som jeg har nå? Eller vil det funke med en hvilken som helst kontakt? Kanskje er det mulig å få bestillt opp bare en slik kontakt hos ei datasjappe?

Endret av Christer_gj
Lenke til kommentar
Du kan bruke hvilken som helst kontakt.

Om du kjenner noen som har samme type disk, så er det en meget enkel operasjon å "bytte over" selve kretskortet på disken, så får du i det minste tatt backup av dataene dine.

5577853[/snapback]

100% sikker på at det fungerer med en hvilken som helst kontakt?

Endret av Christer_gj
Lenke til kommentar

Tok akkurat av kretskortet for å se hvordan ting var under der. Fant ut at det kun er 1 pin som er brekt av (denne har jeg tatt vare på), mens de to andre kun var presset bak kontakten - ikke noe problem å få de på plass.

Vil det ikke funke bra om jeg bare lodder på den pin'en? Så slipper jeg kanskje å bestille en ny disk bare for å bruke kretskortet dens...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...