pianoforte Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Tenker å bygge en veldig enkel datamaskin som skal brukes som filserver internt i hjemmenettverket og webserver. Trenger derfor ikke noen veldig kraftig maskin og tenker å installere en eller annen linux distro på den. Boksen bør ikke ta for stor plass og vil bli satt et sted den ikke vises, uten noen skjerm. Noen som kan anbefale komponenter for ei slik maskin som jeg beskriver? Har selv brukt Mac i hele mitt liv, så jeg kan lite om PC-bygging. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Mange nettbutikker har gode pakkeløsninger: Oppgraderingspakke AMD S754 Sempron 2800+, K8M800, 256MB DDR, VGA 1495 kr Oppgraderingspakke AMD S939 Athlon 64 3200+, nForce3 250Gb, 512MB 2250 kr Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Faktisk kan du klare deg med en brukt pc til en 1000 til 2000 kr. Gammel P3 eller AMD XP er helt glimrende. Det viktigste er faktisk harddiskplass. Selv har jeg følgende oppsett som fil og webserver. * CoolerMaster Cavalier 3 kabinett * Hiper HPU-4S525 Strømforsyning * ASUS A8N-E nForceUltra Socket 939 * AMD Athlon 64 3000+, socket 939 (Venice) (alt i dag 64 3200+) * 2 * 512 MB KingstonValueR PC3200 * 2 * 250 GB Seagate Barracuda 7200.8 (i Raid 1) * Sapphire Radeon X300SE 128 MB * NEC ND-3550A DVD-brenner * OS: Fedora Core 4 Men dette er litt over det nødvendige når det gjelder kabinett og strømforsyning, men jeg bygde for framtidig god plass til disker. Har mulighet til 7 disker til, hvorav 4 i hot-swap kabinett. Så denne kostet noe over 7500 kr. Men du kan spare nesten 2000 kr med å bruke billig kabinett med PSU og bare en HD. Du kan også velge HK med innebygd skjermkort (det viser seg at skjermkortet er godt å ha helt til man har fått headless opp å gå) Grunnen til Raid 1 er at jeg bruker den blant annet til dokumenter som jeg har lite lyst til å miste. Altså økt sikkerhet. Og jeg trenger HD plass, da denne skal lagre all musikk, film og bilder etterhvert. Så tenk hvor mye harddiskplass som kan bli aktuelt. Begynner du å lagre bilder/filmer og musikk ryker den fort med. Sempronpakka er faktisk helt ok løsning, men kjøp mer minne. Det koster lite, og særlig om du skulle begynnet med websider med PHP og MySQL er minne ikke å forakte. Regn litt over 2000 i tillegg for HD, minne og kabinett. Lenke til kommentar
Torsph Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Jeg har en gammel pc du kan kjøpe Det er en 800mhz, 768mb sdram og noe mer greier husker det ikke akuratt nå. Siden jeg sitter på skolen.. Har en p4 (noe mhz) 256rdram.. kan sjekke det nærmere når jeg kommer hjem. Hvis du er intressert Har noe harddisker liggende også. på 20gb osv.. har kjørt linux på den første pcen uten problemer og windows media edition på den andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå