Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linksys WRT54-G Problem med WPA?

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Linksys WRT54-G bredbåndsrouter med WPA krypetering med nøkkelutveksling etter 3600 sekunder som er default. Jeg sliter med det problemet at internettforbindelsen "kobler ned" med jevne mellomrom. Dette løses greit ved at jeg bare trykker på "koble til" så er forbindelsen oppe igjen, men temmelig irriterende. Ingen problemer med signalstyrke.

Jeg lurer på om dette skjer i det WPA skifter til ny nøkkel eller om dette har en annen årsak. Routeren er innstilt på DHCP-server og jeg kan ikke se at det skulle være noe "idle" problematikk her. Bredbåndsmodemet serverer IP-adresser via DHCP, og routeren er også innstilt på DHCP. Trodde først at årsaken kunne være kræsj i forbindelse med tildelingen av IP via to DHCP-servere. Har prøvd å koble ut DHCP serveren på routeren i og med at dette også leveres via modemet, men da får jeg ingen IP i det hele tatt, så det var ingen god idé.

Mulig jeg er fullstendig på jordet nå, vet ikke helt hva jeg snakker om. Er ingen ekspert. Det virker som routeren kobler ned forbindelsen etter en viss tid, og dette uavhengig av om det er aktivitet på linjen eller ei. Noe jeg har gått glipp av?

Takknemlig for hjelp! :D

Fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et tips er å sette opp forbindelsen fra ADSL-modem til ruter med fast IP. Tror Linksys'en foretrekker 192.168.2.1 som lokal IP-adresse.

Du har helt korrekt erfart at å koble ut DHCP på Linksys'en gjør at du ikke får IP-adresse. Det er nemlig denne som server alle klientene, og det er ADSL-modem'et som server Linksys'en.

Altså:

* ADSL-modem: slå av DHCP, gi fast ip (192.168.2.1) til Linksys. Ledning fra LAN-kontakt på ADSL-modem skal inn i "Internet"-kontakten (tilsv. WAN-kont.) bak på Linksys'en.

* sett Linksys Local IP-adress til 192.168.2.1

Sørf og se....tror muligvis dette vil løse problemet ditt.

Endret av Frodegutt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...