Gå til innhold

Får ikke widescreen format på widescreen TV...

Anbefalte innlegg

Hei..

jeg hadde før en gammel 21" CRT. men nå har jeg kjøpt meg en ny HDTV (Samsung LE32T51B) hovedsaklig for min Xbox 360.. alt funker fett.. men nåkk om det..

på pappa sin TV (CRT ikke widescreen) så synes TV programmer som kjører widescreen modus godt... da mener jeg med disse svarte feltene over og under bildet..

men da jeg kjøpte ny TV'en min trodde jeg at disse ville bli borte.. at bildet ville passe perfekt til skjermen... men som jeg ser er at feltene er der enda.. akkurat det samme som på pappa sin TV (eneste forskjell er vell sikkert at personene ikke ser så "tynne" ut når den kjøres i widescreen format)

i spill osv så er det supert.. på min gammle TV var det svarte felt over og under.. nå er de borte.. men hvorfor er de der på filmer/TV programmer osv ?

noen som vet ?

-takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro fjernkontrollen til den nye TV'en din har en knapp hvor du skifte mellom 4:3, 16:9, osv. Sannsynligvis "vet" TV'en at filmen er 16:9 og viser den deretter (fyller hele skjermen), men hvis du insisterer på å vise bildene i 4:3-format kan du sikkert gjøre dette også. De svarte stripene oppe og nede kommer når du kjører 16:9-format på en 4:3-skjerm, det er strengt tatt ikke slik filmen var ment å vises.

Lenke til kommentar
Hvis TV leverandøren din er UPC, kreves det i tillegg at du har en digital mottaker.

5569209[/snapback]

skal spørre pappa i morgen hvem som er TV leverandøren våres.. har ikke peiling selv :p

men hvis det ikke er de.. må jeg da og ha en digital motaker? og vil det blir "perfekt" med den?

vil bildekvaliteten generelt bli bedre?

hvor får jeg kjøpt de? elkjøp osv?

Lenke til kommentar
Vil tro fjernkontrollen til den nye TV'en din har en knapp hvor du skifte mellom 4:3, 16:9, osv. Sannsynligvis "vet" TV'en at filmen er 16:9 og viser den deretter (fyller hele skjermen), men hvis du insisterer på å vise bildene i 4:3-format kan du sikkert gjøre dette også. De svarte stripene oppe og nede kommer når du kjører 16:9-format på en 4:3-skjerm, det er strengt tatt ikke slik filmen var ment å vises.

5569264[/snapback]

kjører 16:9 på TV'en.. og filmen vises vell i 16:9.. ellers har den ikke vært slik.. men er framdeles svarte felt over og under.. slår jeg på 4:3 blir det svarte felt over,under, på venstre og høyre side..

Lenke til kommentar

Mange DVD'er leveres i samme format som filmene vises på kino. På kino vises filmene IKKE i 16:9, men 1,85:1.

Grunnen til at enkelte TV'er ikke har mørk topp/bunn er at de klipper vekk noe av kortsidene og zoomer inn.

Kanskje denne figuren kan være til hjelp.

TV.png

Rød = TV

Blå = Bilde

TROR det er sånn det fungerer. Jeg har aldri vært en hifi-geek. ;)

Lenke til kommentar

For å si det slik selv om du har en 16:9 TV og selv om materialet er spilt inn i Widescreen som f.eks når du ser på en DVD film som er i Widescreen format så vil disse svarte strekene dukke oppe og nede på skjermen. Grunnen er pga Aspect Ratio. Er den oppgitt til f.eks 1:1:85 vil du få Widescreen som på det nederste bildet, altså disse strekene forsvinner vekke. Er Aspect Ratio oppgit til 2.35:1 vil du få streker oppe og nede på TV`en din som på bildet ovenfor. Men frykt ikke du taper ikke noe bilde informasjon selv om det er forskjellige Aspect Ratio da filmen ble spilt inn slik, eller programmet.

widescree7dq.jpg

Tror du ikke på meg, så fyr opp en DVD film, sett DVD spilleren din til å vise 4:3 bildet ( i innstillinger på spilleren) mens TV`en din viser 16:9 da ser du at du mister mye informasjon i bildet. Still så DVD-spilleren din til å vise 16:9 som TV`en din og du vil se at du får mye mere innformasjon i bildet.

Huske jeg ble meget nyskgjerrig på dette da de hadde en bakom dokumentar på Die Hard 1 der de viste hvorfor de filmet den i Widescreen og hvor stor forskjellen var når filmen ble vist i 4:3 og 16:9.

En annen ting som er viktig å huske på er at filmer som blir vist på kino kan tilpasses lerettet da de kan gjøre lerettet til å være smalere osv.

Aspect Ratio skal stå bak på DVD koveret. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...