Gå til innhold

Alt elektronisk blir mindre. Bare pcen blir større

Anbefalte innlegg

Noen som har noen forklaring på hvorfor ikke pcen blir mindre slik som andre elektroniske apparater? Jeg er jo godt inne i hardware bransjen og skjønner jo godt at det ville bli varmeproblemer hvis man har en kraftig prossessor i et lite kabinett. Jeg skjønner jo da at jo større kabinett, dess bedre luftsirkulasjon osv, men hvis man ser stort på det så er det veldig merkelig at en pc bare skal bli større å større. Sammenlign et f.eks. et gamer kabinett til 1000-1500 kroner med en P3 maskin? P3 maskiner er jo dobbelt så små!

Endret av Hektor123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finns vel Pentium III maskiner i store kabinetter også. Det var riktignok en periode veldig populært med "Small Form Factor"-maskiner. Problemet er at disse krever low profile-PCI-kort og kun har plass til en HDD og en CD/DVD-enhet, og da gjerna av type "slimline" som gjerne er dyrer en vanlige enheter. Hadde selv en P90 som bygget i et "eifeltower", så kan ikke si at det er noen generell tendens at PCene blir større.

Ellers bør du vel ta en liten korrektur på tittelen din, slik den er nå er det meningsløst. Det heter det vel halvparten så stor, ikke dobbelt så små?

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

ehm.... kanskje jeg er dum, men jeg skjønner overhodet ikke hva du mener....

se på denne pcen http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/02/01/456512.html

de første maskinene rommet jo flere hus og var omtrent så avansert som en lommeregner. I dag får man mange tusen ganger datakraft i for eksempel en shuttle.

Jeg er også så gammel at jeg husker når amstrad og comoder64 var en rå maskin i forhold til ibm kompatible pcer (subjektiv vurdering). Disse er nå å få kjøpt som en joystick du bare plugger i tven.....

Det er også forskjellige elektroniske planleggere man kan ha i lomma som har betydelig mer datakraft enn de første pcene.

At noen velger å kjøpe for eksempel stacker kabinett i dag er vel helt uvesentlig, det er jo i hovedsak for pcen har fått flere bruksområder, lommeboka er blitt feitere og det er deilig med masse plass til mange disker, dvd brennnere osv :)

Lenke til kommentar

De kliss nye Sempron 3300+-maskinen vi har på skolen er mindre enn mange av PIII-boksene jeg har sett. Disse boksene er da bygget på desktop-formatet.

Grunnen til at du ser mange svære Midi-/maxi-tower i dag er nok fordi de aller fleste selvbyggere liker å ha tilstrekkelig med plass og er gjerne kravstor til utseende, kvalitet og kjøling. Da blir kabinettene gjerne litt større.

Hvis du titter innom Dell eller en annen ferdig-PC-forhandler vil du se at mange av kabinettene der har samme størrelse som de velkjente PIII-boksene du savner slik.

Lenke til kommentar

Maskinene blir mindre og mindre iforhold til ytelsen.

Men størrelsen på "innpakninga" har ingenting å sei for innholdet.

F.eks viss ein ser på U1-rackservere så kan desse vere utstyrt med:

2 cpuer (av det heite Xeon-slaget)

4 eller 6 minnebanker

Redudant strømforsyning (to strømforsyninger)

2 hder

Og dette i noko som er

2,54 cm høg

19"er brei

og maks 1 m bakover

Ser ein berre noko år tilbake så ville same maskinstørrelse hatt 1-2 500-600Mhz cpuer

mens no kan dei ha opp til 2x3.6Ghz

(og snart kjem dobble kjerner, noko som vil gjere at det er 4 cpuer i ei slik maskin)

Negative med slike er at dei høres ut som jetfly i take off og 42 til av dei i eit rack har ein ikkje lyst å høre på.

Lenke til kommentar

Om du VIL så kan du fint få en PC inn i en mico-ATX shuttle uten problemer. Faktisk kan det fungere selv med hefitige grafikkort og strømkrevende prosessorer. En micro-ATX shuttle er vel litt mindre enn et menneskehode sånn ca. Knøttliten i forhold til et tradisjonellt ATX kabinett.

Poenget er vel helelr det at det ikke er noe særlig behov for å ha knøttsmå maskiner for stasjonære. Dessuten er de knotete å arbeide med om du skal faktisk gfjøre noe i maskinen. Som et siste argument så er det mange som ser på PC_kabinettet som en pyntegjenstand, spesielt vi moddere, og da er det ofte fint å ha litt størrelse på saker og ting =)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...