Plecto Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Spørsmålet ligger vel litt i emnet:P Noen som har noen statestikker på hvor ofte en pc begynner å brenne? Ny kontra gammel pc? Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 er vel liten sjangse for at en PC plutselig begynner å å brenne med mindre du er en ekstrem overklokker. og eneste fareplassen for at det skal gå varmgang i PCen din e rCPUen, og hvis CPU viften din slutter å virke slår normalt sett maskinen seg av. så sjangsene fpr at en PC i det heletatt tar fyr er veldig lav. Men vil trp at gamle PCer har støre sjangs for å ta fyr sånn egentlig. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 skulle tro at mye støv i en PSU skullle gi litt større brannfare, hvertfall hvis den begyner og dra på åra.... Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) I de tilfellene hvor PCen er årsaken til en brann, så tror jeg skjermen er synderen i de aller fleste tilfellene. Statistikker på hvor ofte det tar fyr i en pc sier en ingenting, da det kommer helt an på forholdene til PCen, ikke hva slags pc det er. Gammel eller ny, dersom det er mye støv i den så kan den ta fyr. Bare for å ta et scenario; Pcen står i en hylle hvor det er dårlig luftilførsel, det ligger mye støv i CPU-viften, CPU-viften stopper, støvet antennes av varmen fra CPUen, kablene som tilfeldigvis ligger over CPU-viften tar fyr, osv... Det er altså en hel del som skal "klaffe" for at pcen skal ta fyr. EDIT: Et lynnedslag kan jo også skape brann i en pc Endret 7. februar 2006 av jh_ Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Jeg skjønner. Bruker mamma sin pc (hun bruker den aldri selv) til å laste ned med, men hun vil ikke ha den påslått om natta fordi hun sier det er brannfarlig. Den er et knapt år gammelt og har en athlon XP 2400 cpu. Har dere noen smarte argumenter som jeg kan bruke imot henne? Dette er jo helt absurd PS: Hva med andre elektriske datakomponenter... rutere, switcher, printere, scannere ect.? Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Jeg vedder en tier på at den ikke tar fyr uten lynnedslag. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Hvis du har metallkabinett er sjansen omtrent 0. Det er veldig lite brennbart materiale i en PC, og det er bare høy spenning i strømforsyningen. Ta ut støv i ny og ne, så er du trygg. Har du CRT-skjerm bør den derimot skrues av med knappen. CRT-skjermer har høy spenning, samler støv man ikke får ut lett, og brenner godt. Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Jeg har en server som har stått i en åpen skuff i snart 2 år nå, har aldri tørket støv eller noe sånt av den og etter det jeg vet så har den aldri tatt fyr. Jeg har heller aldri hørt om pc'er som har tatt fyr! Så jeg tror man kan konstanterer at en lampe er 10-10000 ganger mer brannfarlig enn en pc. Hvis din mor er redd for at pc'en kan ta fyr så burde hu ihvertfall ikke ha noen form for oppvarming eller belysning ståendes på Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Jeg har en server som har stått i en åpen skuff i snart 2 år nå, har aldri tørket støv eller noe sånt av den og etter det jeg vet så har den aldri tatt fyr. Jeg har heller aldri hørt om pc'er som har tatt fyr! Så jeg tror man kan konstanterer at en lampe er 10-10000 ganger mer brannfarlig enn en pc. Har du hatt 10 lamper som har tatt fyr, da? Det er umulig å lage statistikk av et tilfelle. Det skjer, men etter litt søking på Google er dette det eneste tilfellet jeg fant: http://www.ttuhsc.edu/Admin/safety/vault/i...re/compfire.htm Lenke til kommentar
gammalost Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Rengjør PSUen+resten av PCen jevnlig. De fleste onlinebutikker som komplett ol selger "luft på boks" som fungerer utmerket. Unngå videre PSUmerker som q-tec. Hadde en bekjent som hadde en slik som tok fyr. Videre vil du få en viss anelse ved å kjenne på kabinett om det er et potensielt varmeproblem noen plass. Har selv noen servere som durer 24/7, men frykter ikke brannfare. Det er også veldig lite i en pc som er videre brennbart. Det som hovedsakelig kan ta fyr er støv ol. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Holder nokk en knapp på at om noe skulle ta fyr så er det CRT skjermen.... Den er kraftig statisk og trekker til seg mye støv. PSU kan også ta fyr pga støv, men det er nokk en mindre brannårsak enn skjermen. Om du klarer å klokke CPU så mye at den tar fyr, så må jeg si at du er kongen på haugen Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Egentlig synes jeg at elektrisk utstyr i det hele tatt er en liten brannrisiko statistisk sett - hvis man ser på mengden av elektrisk utstyr i forhold til antall branner. Jeg ligger nok godt over gjennomsnittet når det gjelder elektrisk utstyr, bare når det gjelder datautstyr og lyd- og bildeutstyr har jeg rundt hundre enheter, bare medregnet de som er av såpass verdi at det er verdt å ha stående på inventarlisten. Det er utstyr fra 50-tallet og frem til i dag. Jeg har aldri noen gang opplevd verken brann eller branntilløp i noe av utstyret mitt. Hva som er mest sikkert av nytt og gammelt utstyr kan jo diskuteres. I det meste nye utstyret er jo alt så dårlig dimensjonert at hvis det skjer noe galt sier det bare "zapp" også er strømforsyningen ødelagt, men i det eldre er det større strømforsyninger som gjerne kan gi flere titalls ampere i flere minutter frem til noe annet brenner opp, men siden utstyret ofte er mer solid og "ordentlig" konstruert er det også mindre sjanse for at det skjer noe. Jeg er i allefall mindre skeptisk til å la Philips-TVen min fra 1984 stå i "standby" enn en moderne TV. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 ... Har dere noen smarte argumenter som jeg kan bruke imot henne? Dette er jo helt absurd ... 5569801[/snapback] Hvis alt annet slår feil kan du jo tilby deg å brannsikre den. Faren ved at den tar fyr kan stort sett deles i 2. 1) Røyk og gasser (potensielt giftige) 2) Spredning. 1) Sett kassa på eget rom med døra lukket så røyken ikke sprer seg til soverommene, en røykvarsler eller to gjør også godt inntrykk. 2) Som nevnt er det ikke mye som brenner godt i en pc så da får du bare plassere den så eventuelle flammer ikke kan spre seg. 30cm avstand til hver side og en meter over skal være nok for de fleste. Hvis du i tillegg plasserer kassa på noe flammehemmende(stein, mur, metall eller gips er fint) så blir nok mor fornøyd Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Skal nok en del til for at psu tar fyr også. Har opplevd ett par ganger å glemme å koble til psu vifta og den skrur seg av lenge før det blir varmt nok til at støvet kan ta fyr. Hvis støvet skulle ta fyr, er det nesten ingenting annet brennbart inni den, så det vil nok bare lukte litt svidd. Lenke til kommentar
Disippel i lære Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Har ein kamerat der pc-en har tatt fyr, og då svidde alt inne i kassa seg, men papir som lå oppå kassa var heilt fine. (nesten, bare litt brunt det underste....) Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Den gamle pcen min sto på i over to timer uten cpu-vifte. Resulatet var et hus tettpakket med røyk, men ingen flammer. Kan også si at hvis jeg hadde sovet/ vert i huset ville jeg ha merket røyken nesten med en gang. Så at en pc er brannfarlig er bare tull. Så også på de bildene der en pc hadde tatt fyr. Det så ut som om det var i skjermen brannen startet. Lenke til kommentar
Emjay Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Når jeg jobbet på helpdesk i militæret fikk jeg endag en fin telefonsamtale, det gikk ca slik. Meg: Helpdesk. Bruker: Hei. Meg: Goddag, hvordan kan jeg hjelpe deg? Bruker: Uhm.. pc'en min brenner.. Meg: ... Bruker: Er det dere jeg prater med angående slikt eller? Meg: Brenner pc'en din? Bruker: Eh, ja. Helpdesken vår hadde opprinnelig bare med software å gjøre, og skulle egentlig ha satt han over til hardware avdelingen, men jeg visste at de aldri tok telefonene sine. Meg: Hvor alvorlig er det, er det flammer vi snakker om her eller bare litt røyk? Bruker: Det sa bang.. og nå ryker det noe jævlig. Meg: Har du dratt ut strømmen og slikt eller? Bruker: Trengs ikke, strømmen er gått. Meg: Ok, dra den ut for sikkerhetsskyld så skal jeg få tak i noen folk. Så måtte jeg løpe og finne hardware folka, noe som tok meg bortimot 5 minutter fordi køddene var til lunsj (Alle 10). Men det gikk greit da, det var visst bare PSU'en som tok kvelden brutalt, hehe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå