Gå til innhold

Norske IT/data/edb ord

Anbefalte innlegg

Legger denne tråden her i Windows, da det er den norske oversettelse her som laver litt problemer for meg.

Har gjort meg morsom / eller nok rettere, skapt noe forvirring, da jeg i et innlegg brukte ordet C-drevet- om C.

Hvis man har en pc som kun har et stort C- (ingen partisjonering) Så kan man vel ikke si C-partisjonen? Den er jo ikke partisjonert.

Har nå lært at det heter diskettstasjon - istedet for A-drevet.

Ville gjerne vite dette, og hvis det er noen som kjenner et godt link til en online ordbok med norske uttrykk ville det være supert.

Hilsen tukols

Endret av tukols
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddisken er kun partisjonert i én stor partisjon (C:), men den er allikevel partisjonert. Hvis disken ikke hadde vært partisjonert hadde det ikke kommet opp noen C:. :)

Altså kan du velge om du vil kalle den for harddisken eller C-partisjonen (hovedpartisjonen passer kanskje bedre?).

Ordet drev brukes omtrent kun om optiske drev som CD-ROM, DVD-brenner osv.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Harddisken er kun partisjonert i én stor partisjon (C:), men den er allikevel partisjonert. Hvis disken ikke hadde vært partisjonert hadde det ikke kommet opp noen C:. :)

Altså kan du velge om du vil kalle den for harddisken eller C-partisjonen (hovedpartisjonen passer kanskje bedre?).

Ordet drev brukes omtrent kun om optiske drev som CD-ROM, DVD-brenner osv.

5569566[/snapback]

Takker for det. Det gjør forståelsen litt større.

M.h.t hvis man bare har en "hovedpartisjon", så synes jeg det høres litt rart ut.

Ordet kommer vel av partition: er lik med deles, opprette vegg i mellem noe. "skillevæg" på dansk. Skillevegg på norsk?

Etter mine begreper så har jeg "formatert" min harddisk og på den måten fått en lagringsplass som heter C. Jeg ville kanskje bruke ordet volumen, men det er jo igjen engelsk. Men ordet partisjon, ville jeg kun bruke hvis jeg hadde delt disken "med vegg" som man gjør når man partisjonerer.

Men det er slett ikke det som er hovedsaken. Det er at jeg bruker det riktige "ordvalget" så jeg ikke igjen får spørgsmålet hvad jeg mener når jeg skriver: Gå ut på C eller D drevet og ................. Det gjør jeg ikke igjen.

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

Selv om en harddisk ikke er delt (i flere partisjoner), er den selv en partisjon. Når du oppretter en disk kan du angi den som 'primær-partisjon' eller 'utvidet partisjon'.

C: er da en partisjon, men man kan vel kalle den for så mangt. Kommer litt an på brukernivået til den som man snakker med/hjelper.

Litt tilleggsinfo kanskje:

Windows må blant annet ligge på en 'primær-partisjon' for å fungere da den må kunne skrive til bootseksjonen på disken (tror jeg). Så C: er da en 'primær-partisjon' når den ikke er delt opp i flere partisjoner (blir da kalt for 'logiske partisjoner) som da opprettes i en 'utvidet partisjon'.

Håper det ble rett, lenge siden jeg drev mye med slikt

Lenke til kommentar

Helt og aldeles enig TCI.

Snudd på den måten så var det bare "ping" og selvfølgelig. Det vet jeg jo egentlig en masse om. Så dere har aldeles rett.

M.h.t windows og hvor den skal ligge, er det vel kun win98 som SKAL ligge på primær og aktiv C partisjon. Man kan jo saktens installere senere Windows utgaver på logiske partisjoner. Noe jeg selv har gjort mange ganger når jeg kjører med dual boot med flere windows utgaver. De er alle (utenom win98) likeglade med om det er en primær eller logisk partitin de ligger på. Men..............de har jo "et C-drev" (hehe.......) jeg mener C partisjonen og vel også registreringsdatabasen her, som det blir lavd referanser til.

Hilsen tukols

Lenke til kommentar
Selv om en harddisk ikke er delt (i flere partisjoner), er den selv en partisjon. Når du oppretter en disk kan du angi den som 'primær-partisjon' eller 'utvidet partisjon'.

C: er da en partisjon, men man kan vel kalle den for så mangt. Kommer litt an på brukernivået til den som man snakker med/hjelper.

Litt tilleggsinfo kanskje:

Windows må blant annet ligge på en 'primær-partisjon' for å fungere da den må kunne skrive til bootseksjonen på disken (tror jeg). Så C: er da en 'primær-partisjon' når den ikke er delt opp i flere partisjoner (blir da kalt for 'logiske partisjoner) som da opprettes i en 'utvidet partisjon'.

Håper det ble rett, lenge siden jeg drev mye med slikt

5570030[/snapback]

Dette er ikke nødvendigvis 100% korrekt...

På enhvær fysisk disk (eller logisk hvis RAID) kan det være opp til 4 primærpartisjoner. Det bestemmes ganske enkelt ved at i MBR (Master Boot Record) er det kun reservert 64 bytes til partisjoner, og info om en partisjon trenger nøyaktig 16 bytes.

Sånn er det bare... :cool:

Så bærer det ut på litt tynn is, men jeg tror partisjon, eller partisjonering brukes med at harddiskens logiske blokker (sektorer) fordeles på et begrenset antall (FAT32) clusters. Med andre ord, at lagrinsgplassen på harddisken deles inn i mindre deler, som på engelsk kan være "parts", og derfor kalles det en partition... Kanskje... :whistle:

Denne siste delen er bare kvalifisert gjettning, så jeg kan godt ta feil... :hmm:

Lenke til kommentar
Windows må blant annet ligge på en 'primær-partisjon' for å fungere da den må kunne skrive til bootseksjonen på disken (tror jeg).

5570030[/snapback]

Ikke for å pirke, men jeg skal pirke litt likevel :p

For at Windows skal fungere må det være en Primærpartisjon tilstede, og den må være satt som aktiv.

Da kan man installere windows hvor man enn vil på harddisken :)

EDIT : Kan jo tilføye at Norsk Språkråd har en ordliste på nettet, men det er vel mest bare morsom lesing (syns jeg).

Stort sett bruker man ett virvar av norske og engelske uttrykk når man skal gjøre seg forstått innen dataverdenen:

Link til morsom ordliste

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar

Jo da. Gode kommentarer.

Mange goe uttrykk i det linket. Er ikke sikker på jeg blir forstått hvis jeg begjynner å snakke om fjesing, lenkeråter og verdensveven. Men morsomt var det.

Jeg vil da også "pirke" litt i det: :)

For at Windows skal fungere må det være en Primærpartisjon tilstede, og den må være satt som aktiv.

Da kan man installere windows hvor man enn vil på harddisken

Hm......mon win98 vil gå med til det?

Den er litt spesiell hvad det angår. Jeg vet på et tidspunkt at vi jobba en del med det, og via programmet boot-manager og -trur eg nok.......en del flytting av filer- så kom det til slutt til å virke.

Citat:

The boot portion of Windows 98 can only be installed onto the first physical drive.

The Windows 98 boot record always reads sectors from the first physical hard drive, and will behave unpredictably when booted from another physical hard drive.

• Windows 98 cannot be installed into an extended or logical partition. It will only boot from a Primary FAT partition.

:)

Hilsen tukols

Endret av tukols
Lenke til kommentar

Hehe, jeg trodde Win98 var mer eller mindre død og begravet :)

Har jobbet mye med det, men det er så lenge siden at jeg har mer eller mindre gjort hva jeg kan for å glemme det til fordel for mer fornuftig informasjon.

Men DOS har jeg arbeidet så mye med at det klarer jeg ikke å glemme uansett hvor mye jeg prøver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...