Gå til innhold

Overtrekk av bankkort

birdie88

Anbefalte innlegg

Jeg var nettopp på kjøpesenteret like ved der jeg bor, og bestemte meg for å teste det ene bankkortet mitt, et fra Postbanken. Kontotypen jeg har går unde rnavnet Leve Ung, og er ment for ungdom mellom 13 og 18. Fra før av visste jeg at jeg kun hadde 12 kroner på kortet, men bestemte meg for å prøve å ta ut 100 kroner. Til min store forskrekkelse kom det faktisk ut en hundrelapp, og når jeg sjekka nettbanken når jeg kom hjem hadde jeg overtrekt kontoen min med 87 kroner (og noen øre som kloke hoder sikkert skjønner).

Spørsmålet mitt er da om dette ikke egentlig er lovstridig? :hmm: Vage minner fra rettslæren i fjor forteller meg noe om at mindreårige ikke kan stifte gjeld, og med 87 kroner i overtrekk har jo gjeld oppstått?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig, du kan ikke stifte gjeld. Er du villig til å krangle en hel masse - er de 87 kronene dine.

EDIT: Så fremt dine foreldre ikke har gjort som mine, og skrevet under på kredittkort og bankkort at de(eller pappa) står ansvarlig for eventuell gjeld.

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

Det kan ikke regnes som gjeld. Det blir bare stående som minus til du får penger på konto, så trekkes det automatisk. Gjeld har man en nedbetalingsfrist for. Det er også ofte renter. Det er ikke lov. Men at en unge kan overtrekke bankkortet er vel greit. Det er jo ingen som skal ha pengene tilbake fra han. Grunnen til at det ikke er lov å sette barn i gjeld er jo nettopp sikkerhet. Det er ingen som helst sikkerhet for at ungene KAN betale tilbake. Mens et overtrekk bare er et minus som kommer tilbake i pluss av seg selv når penger kommer inn.

Så ikke vær så kjappe med "hvis du krangler på det, så er penga dine"..hvor tåpelig blir det da? Skal unger bare overtrekke hundrevis av kroner, så "krangle på det" og referere til en "hardware-bruker som har peiling" og forvente å få alle pengene tilbake? Tullprat.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Det kan ikke regnes som gjeld. Det blir bare stående som minus til du får penger på konto, så trekkes det automatisk. Gjeld har man en nedbetalingsfrist for. Det er også ofte renter. Det er ikke lov. Men at en unge kan overtrekke bankkortet er vel greit. Det er jo ingen som skal ha pengene tilbake fra han. Grunnen til at det ikke er lov å sette barn i gjeld er jo nettopp sikkerhet. Det er ingen som helst sikkerhet for at ungene KAN betale tilbake. Mens et overtrekk bare er et minus som kommer tilbake i pluss av seg selv når penger kommer inn.

Så ikke vær så kjappe med "hvis du krangler på det, så er penga dine"..hvor tåpelig blir det da? Skal unger bare overtrekke hundrevis av kroner, så "krangle på det" og referere til en "hardware-bruker som har peiling" og forvente å få alle pengene tilbake? Tullprat.

5568808[/snapback]

amen!

fjortentegn

Lenke til kommentar

Dette er i høy grad en gjeldsstiftelse siden du har overtrukket din konto. Overtrekksrenten er forresten pr. dags dato 18 % for Postbanken Leve Ung.

Det som gjøres fra bankene er at de holder dine foreldre eller verger ansvarlig for din gjeld. Dette betyr at det er ikke du som har ansvaret for ditt overtrekk, men de som har skrevet under på at det er greit at du får bankkort.

Hos Postbanken kan man ta ut 100 kr så lenge man har pluss på kontoen, men dette anbefales selvfølgelig ikke.

Lenke til kommentar

Du over her, som mener jeg tar feil: Dette er gjeld god som ingen. Gjeld er gjeld, uansett om det er femti millioner eller 87 kroner. Kjører du hardt og eventuelt tar saken til et eller annet fint rådgivende råd er det klart du vinner. Men har foreldrene dine skrevet under på å være ansvarlige for gjeld(noe vanlige ungdomskonti ikke innebærer(forøvrig derfor jeg har "totalkonto")).

Jeg vet dog ikke hvordan postbankens avtalevilkår er. Det er selvsagt mulig de innebærer at foreldre stilles til ansvar om du overtrekker kontoen.

Lenke til kommentar
o. Det er vår oppfatning at der den umyndige trekker over sin konto - bevisst eller ubevisst, vil dette normalt være en situasjon der den umyndige kan holdes erstatningsansvarlig etter alminnelige erstatningsrettslige regler, hensyntatt blant annet reglene om umyndiges erstatningsansvar i skadeserstatningsloven. Vi er kjent med at Forbrukerombudet hevder at slikt uberettiget overtrekk må likestilles med at den umyndige pådrar seg gjeld.
Dette skriver Finansnæringens hovedorg/Sparebankforeningen.
Lenke til kommentar

Vel du får en to delt problemstilling:

1. Siden dette regnes som gjeld, kan da foreldrene holdes ansvarlig for dette? Her blir svaret nei, med mindre de ikke har påtatt seg en slik risiko ved avtale. (Om dette er lovlig er jeg usikker på).

2. Hvis dette er gjeld som den mindreårige ikke råder over, kan vedkommende stilles til ansvar på andre måter? Ja selvfølgelig. Hvis det er skjedd forsettlig eller uaktsomt så er de erstatningsansvarlige etter skadeerstatningsloven § 1-1. Men man må jo selvfølgelig se på alder, utvikling, økonomisk evne og forholdene ellers. Og etter skl. § 1-2 (2) så er foreldrene ansvarlige for inntil 5000kr, med mindre vilkårene i skl. § 1- 1 (1) oppfylles (Da er de ansvarlig for hele beløpet).

Så som du der JoachimR så vil overtrekk av en konto uansett kanskje få en følger for den mindreårige. Det at man i disse tilfellene kan bruke skl. i det hele tatt er ikke uomtvistlig, se f.eks. NOU 2004 nr. 16 der utvalget har kommet fram til følgende:

"Hvis den umyndige overtrekker sin konto, må dette etter utvalgets syn likestilles med gjeldsstiftelse, som banken på avtalerettslig grunnlag ikke kan holde den mindreårige ansvarlig for, heller ikke etter at den mindreårige er blitt myndig. Den mindreårige kan imidlertid bli ansvarlig for eget overtrekk etter erstatningsrettslige regler, jf. skadeserstatningsloven § 1-1, som bestemmer at mindreårige plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers."

Og jeg skrev ikke at den mindreårige ble ansvarlig forresten, men det kan tenkes at foreldrene kan påhviles en slik byrde. Noe jeg er ganske usikker på om de kan, etter å ha studert dette mer.

Edit: I noen tilfeller kan jo selvfølgelig en mindreårig stifte gjeld/ forpliktelser, men dette er en annen diskusjon.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Hvis du står på ditt og skal beholde hundrelappen / de 87 kronene du fikk "gratis" så kan du sikkert få det til. Men ikke regn med at banken vil ha noe mer med deg å gjøre, i alle fall ikke den dagen du faktisk trenger et lån til hus/bil/whatever.

De gir deg fleksibilitet, og det bør honoreres, ikke utnyttes.

Lenke til kommentar
De gir deg fleksibilitet, og det bør honoreres, ikke utnyttes.

5570441[/snapback]

:yes:

Har selv 250kr i "minus" på kontoen min nå, etter at jeg var litt sen å levere noe stipend greier å trengte mat :p

Tror det ordnet seg iløpet av dagen hvis jeg får stipendet :D

Lenke til kommentar

1 gang i uken elns så går minibankene offline for og oppdatere seg, og da har man muligheten til og trekke den aktuelle kontoen i minus.

Men dette er noe som ikke vil anbefalles da det er en ganske så høy rente på pengene du har i minus.

Kan nesten banne på at det står på den avtalen du eller foresatte underskrev når dere åpnet konto at du ikke kan ta dette som gjeld. Et eller annet smart har de nok funnet på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...