Gå til innhold

Hvordan fungerer et tvkort, hvilket bør jeg velge?

Magnusha

Anbefalte innlegg

Hei! Har muligens tenkt på tv-kort, men hvordan fungerer dette egentlig?

Har en parabol her hjemme som jeg bruker til tven oppe, men kan jeg trekke en ledning fra selve parabolen (ikke dekoderen) og ned til tv-kortet eller må jeg innom dekoderen også til tv-kortet?

Jeg vil helst velge kanal via pcen, mens dekoderen oppe styrer de som sitter oppe.

Hvilket tv-kort kan dere anbefale?

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en parabol her hjemme som jeg bruker til tven oppe, men kan jeg trekke en ledning fra selve parabolen (ikke dekoderen) og ned til tv-kortet eller må jeg innom dekoderen også til tv-kortet?

Jeg vil helst velge kanal via pcen, mens dekoderen oppe styrer de som sitter oppe.

5568592[/snapback]

Ønsker du de kodede kanalene på PC'n må du koble kortet etter dekoderen din.

Kjenner ikke det kortet du har linket, men har brukt et Hauppauge PVR 350 i mange år nå, og er stort sett fornøyd. Husk å velg et kort med encoder på kortet; da bruker du minimalt prosessor kraft og kan buke pc'n som vanlig mens du ser på tv.

mvh r.-

Edit: korte du har linket til støtter 2 samtidige tv signaler; ergo du kan se på 2 programmer samtidig :cool:

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar

5568592[/snapback]

Ønsker du de kodede kanalene på PC'n må du koble kortet etter dekoderen din.

Kjenner ikke det kortet du har linket, men har brukt et Hauppauge PVR 350 i mange år nå, og er stort sett fornøyd. Husk å velg et kort med encoder på kortet; da bruker du minimalt prosessor kraft og kan buke pc'n som vanlig mens du ser på tv.

mvh r.-

Edit: korte du har linket til støtter 2 samtidige tv signaler; ergo du kan se på 2 programmer samtidig :cool:

5585943[/snapback]

Er ganske ny i dette området, så når du sier de kodede kanalene mener du canal digital og viasat? Men hvis jeg kobler kortet etter dekoderen må jeg se på samme kanal som de ser på dekoderen da? Men funker det også å bare koble en antenne til kortet også?

Lenke til kommentar

5568592[/snapback]

Du må ha et tv-kort som tar i mot signalet du har tenkt å bruke. Hvis du skal bruke parabolsignalet (rett fra antenna) så må du ha et DVB-S kort. (Eks Hauppauge WinTV Nexus-CA) I tillegg må du ha en LNB (mikrobølgehode) med 2 utganger siden satellittmottagere sender kontrollsignaler over kabelen. Dermed kan du bare ha en aktiv tuner pr lnb-utgang. (andre må evt. se på det båndet som er valgt).

For satellitt er de fleste norske kanalene kryptert og du må ha en CA-Modul til kortet og smartkort fra leverandøren. Bare Canal Digital selger CAM, men de har ikke lyst til å selge abonnement til annet enn godkjente tunere. Viasat selger ikke CAM men noen har funnet kreative løsninger på det.

For CD kan du evt. bruke en kortdeler f.eks SmartWi og dele kortet med dekoderen i stua.

Som du sier lenger ned kan du kun se på samme kanal som dekoderen står på med et vanlig tvkort f.eks PVR-500MCE. To tunere er ikke noen vits da siden du bare kan ta opp det samme programmet to ganger. :p

Skal du bruke dekoderen nede ville det være bedre med en S-Video kabel og inngang fremfor antenne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...