Gå til innhold

iPod rett over 1 år,defekt harddisk


Anbefalte innlegg

Kjæresten min sin iPod konka i dag. Harddisken spinner opp, sier klikk og spinner ned igjen. Dette gjentar den hele tiden. Intet annet som skjer ved tilkobling til PC/Mac. Bare et trist ikon på iPoden.

 

Den ble kjøpt for ca 1 år og 3mnd siden, altså rett over Apples udugelige 1års garanti.

 

iPoden ble kjøpt på OfficeLine i Vika i Oslo.

 

Hvordan bør vi gå frem, og hva bør vi si for å få klart frem at denne skal reklameres på, og at vi ønsker enten reparasjon, omlevering, eller kjøpssum tilbake, kostnadsfritt for oss?

Kan noen gi tips på hva som bør nevnes for å få dette unna enklest mulig? Det siste vi ønsker, er en regning på 1000,- +++ fra Nederland fordi det ikke ble avklart at det skulle reklameres på iPoden.

 

iPoden er kun brukt forsvarlig, i egnet deksel. For noen dager siden begynte noen sanger å hakke/skippe til neste (harddisksymptom). Så fungerte den fint frem til i dag, da den ikke starter opp ordentlig i det hele tatt.

 

Noen som har hatt erfaringer med reklamasjon på Apple-produkter utover deres egen garantitid?

 

Og så er jeg nysgjerrig på om noen har hatt erfaring med apple.no og retur utover 1års garanti. Jeg ser for meg at det er vanskeligere å reklamere der, da du nesten blir satt direkte over til Nederland hvis du ringer inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har 2 års reklamasjonsrett på produksjonsfeil (slik som denne sannsynligvis er), uansett hva apples "udugelige" garanti sier.

 

Så bare å reklamere - du skal normalt sett ikke støte på noen problemer. Drit i garanti - bare nevn reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Heisann! La meg fortelle deg om min lille solskinnshistorie. :)

 

Det hele startet med at iPoden min sluttet å fungere som den skulle. Jeg startet iPoden, men med èn gang jeg startet en sang, sluknet den igjen. Jeg konkluderte med at det var batteriet som var defekt, ettersom iPoden begynte å bli gammel. Jeg visste at oppladbare batterier ikke varer evig, noe Apple også opplyser om på sine nettsteder. Jeg gikk inn på sidene til Apple, og fyllte ut et skjema. Jeg fikk beskjed om at de ville kontakte meg.

 

Jeg må innrømme at jeg var litt i tvil om hva som skulle skje, ettersom iPoden min var over 1 år gammel.

 

Noen dager senere ringte det på døren. Der stod det en mann fra UPC, som sa at han skulle ha med seg iPoden min.

 

Èn uke senere kommer samme mann på døra med en helt ny iPod.

(Edit: De gidder sannsynligvis ikke å reparere den, da det er billigere at du får en ny.)

 

Apple står rimelig høyt i kurs hos meg, og jeg tror ikke dette skal bli noe problem. Bare let etter skjemaet for defekte produkter på apple.no. :love:

 

Jarbra :)

Endret av Jarbra
Lenke til kommentar

Det stemmer som de andre sier. Dette produktet må man vel kunne argumentere for er ment til å vare betydelig lengre enn 1år. Da har du minst 2 år reklamasjonsrett på varen i følge norsk lov, og norsk lov overgår garanti som du får fra produsenter.

 

Samme situasjon har jeg vært oppi før med en vanlig harddisk. Ingne problem i det hele tatt å få den returnert på reklamasjon og få en erstatning.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg har ingen solskinnshistorie om Apple, skal aldri handle der igjen.

 

Har en Ipod mini som helt siden den var ny sluker strøm selv om den er av, lader jeg den opp og legger den vekk er batteriet flatt 3 dager etterpå, lar jeg den spille rett etter oppladning spiller den i 8 timer. Trodde at dette kanskje ble løst ved en senere firmware oppdatering, så jeg gadd ikke bry meg. Nær utløp av garantien sendte jeg den inn fordi nå var batteriet dødt, det varte bare 1 min, de testet den, fant ingen feil og sendte den i retur til meg, selv om jeg forklarte problemet til minste detalj og hvis de hadde testet den ved normalt bruk så hadde de sett at den var defekt.

 

Jeg får Ipod tilbake, skuffet som bare det, prøver å sende den inn på nytt, men får vite at garanti er utløpt, jeg velger å sende ved dokumentasjon hvor jeg viser til hvorfor jeg mener jeg fortsatt har krav på reparasjon, blant annet viser jeg til at det i deres avtale står det at jeg har 3 måneders garanti etter at den har vært inne på reparasjon, men siden de ikke gjorde annet enn å legge inn en eldre firmware på den så har de ikke reparert noe påstår de og dermed vil jeg ikke få fikset noe på garantien.

 

Jeg valgte å bytte batteriet selv for en hundrelapp, batteriet lader seg fortsatt ut av seg selv, men nå kan jeg ihvertfall bruke den hvis jeg planlegger å lade den først. Jeg gadd ikke ta saken videre, er ikke værd det, tilbake sitter jeg og kan garantere at jeg aldri vil kjøpe et Apple produkt igjen og vil heller ikke tale noe godt om dem til andre. En tap, tap situasjon for Apple :)

Lenke til kommentar

Noen som har hatt erfaringer med reklamasjon på Apple-produkter utover deres egen garantitid?

 

Og så er jeg nysgjerrig på om noen har hatt erfaring med apple.no og retur utover 1års garanti. Jeg ser for meg at det er vanskeligere å reklamere der, da du nesten blir satt direkte over til Nederland hvis du ringer inn.

5568174[/snapback]

 

En veldig bra begynnelse er å ringe til Apple og si at du har en reklamasjonssak. Tro det eller ei, men det har fungert helt fint for min sin del.

Lenke til kommentar

Noen som har hatt erfaringer med reklamasjon på Apple-produkter utover deres egen garantitid?

 

Og så er jeg nysgjerrig på om noen har hatt erfaring med apple.no og retur utover 1års garanti. Jeg ser for meg at det er vanskeligere å reklamere der, da du nesten blir satt direkte over til Nederland hvis du ringer inn.

5568174[/snapback]

 

En veldig bra begynnelse er å ringe til Apple og si at du har en reklamasjonssak. Tro det eller ei, men det har fungert helt fint for min sin del.

5570588[/snapback]

 

ot; det var ikke noe informativt svar.

For kundes vedkommende var det et spørsmål om hva en kunne forvente seg, om en ble møtt med forståelse eller avslag.

 

Min erfaring med Ipod og Apple er nokså greit, men reklamasjonen på powerbooken var et mareritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...