Gå til innhold

newbie: Konvertere ntfs til fat32

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke si noe sikkert for det er kanskje mulig med 3 parts programvare, som feks partition magic.

Men hadde tatt backup av det jeg kunne før jeg hadde prøvd og konvertert, det står flere steder at det ikke er mulig og konvertere uten og formatere på nytt. Hvertfall ifølge microsoft så går konverteringen bare en vei, altså fat-ntfs formatering må til for og få fat igjen.

Lenke til kommentar

Okay, så det er mulig? I hvertfall med partition magic?

Veit at jeg kan ta backup og sånn, men problemet er at på denne ntfs partisjonen ligger winxp installert. Jeg kjører den dual-boot med ubuntu, dermed vil jeg gjerne kunne konvertere filsystem uten å miste xp installasjonen...

Lenke til kommentar

Står her ganske greit at det skal gå greit å gjøre det med PM.

Husker at jeg konventerte fra fat32 til ntfs en gang i Win, og da tror jeg at jeg brukte kommandoen:

CONVERT (din diskpartisjon): /fs:ntfs

Om det er mulig å gjøre:

CONVERT (din diskpartisjon): /fs:fat32

har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar

Går bare en vei med windows convert .. (fat -> ntfs) .

Partition Magic kan gjøre det (ntfs->fat32) , har gjort det flere ganger .

Brukt PM versjon 8.0 eller senere og konverteringen betinger :

At man må først uncompresse alle ntfs komrimerte filer og foldere , +

fjerne eventuell ntfs kryptering . Dette over hele volumet/partisjonen inkl. skjulte mapper og system mapper .

Hint om noen komprimerte :

C:\Windows\system32\dllcache

C:\Windows\$NtUninstallKBxxxxxxx$ (hotfix mapper)

Fjerne ntfs komprimering på hele partitsjonen med kommandolinje :

COMPACT /U /S /A /I /F *.*

Skru også av system restore før konverteringen .

Uansett , backup er fint .

Av 10-15 ganger jeg har gjort dette har det gått skeis et par ganger .

Edit:

Fant en link som går gjennon error 1681 (komprimerte filer problemet)

Samt system restore er også nevnt .

http://service1.symantec.com/SUPPORT/power..._sch_nam&seg=hm

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Takk for alle tips. Jeg skrudde av System Restore, og kjørte COMPACT /U /S /A /I /F *.* på partisjonen etterpå. Med Partition Manager fikk jeg konvertert partisjonen til fat32, og windows booter og funker fortsatt fint derfra.

Nytt problem: I "Disks Manager" i Ubuntu står det at partisjonen fortsatt er NTFS!? Starter jeg XP og Partition Manager står det at den er fat32.... merkelige greier..

Lenke til kommentar

sudo cat /etc/fstab

# /etc/fstab: static file system information.

#

# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>

proc /proc proc defaults 0 0

/dev/hdb1 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1

/dev/hda1 /media/hda1 ntfs defaults 0 0

/dev/hdb3 /media/hdb3 ntfs defaults 0 0

/dev/hdb2 none swap sw 0 0

/dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0

/dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto 0 0

skal prøve chkdsk i windows etterpå (gidder ikke boote om igjen hele tiden :)

Lenke til kommentar

Takk for tips! Driver å prøver nå, men får ikke lov til å skrive til fstab av en eller annen grunn.. Ser ut som partisjonen har blitt konvertert i hvertfall. Står noe om at den ikke er ntfs på slutten HER:

~$ dmesg | tail

[4294983.314000] printk: 6 messages suppressed.

[4294983.314000] NTFS-fs error (device hdb3): read_ntfs_boot_sector(): Primary b oot sector is invalid.

[4294983.314000] NTFS-fs error (device hdb3): read_ntfs_boot_sector(): Mount opt ion errors=recover not used. Aborting without trying to recover.

[4294983.314000] NTFS-fs error (device hdb3): ntfs_fill_super(): Not an NTFS vol ume.

[4294989.638000] NTFS-fs error (device hdb3): read_ntfs_boot_sector(): Primary b oot sector is invalid.

[4294989.638000] NTFS-fs error (device hdb3): read_ntfs_boot_sector(): Mount opt ion errors=recover not used. Aborting without trying to recover.

[4294989.638000] NTFS-fs error (device hdb3): ntfs_fill_super(): Not an NTFS vol ume.

[4308183.442000] NTFS-fs error (device hdb3): read_ntfs_boot_sector(): Primary b oot sector is invalid.

[4308183.442000] NTFS-fs error (device hdb3): read_ntfs_boot_sector(): Mount opt ion errors=recover not used. Aborting without trying to recover.

[4308183.442000] NTFS-fs error (device hdb3): ntfs_fill_super(): Not an NTFS vol ume.

Lenke til kommentar
Du må nok redigere fstab, bytt ut ntfs med fat32 på de aktuelle diskene, og monter de av og så på igjen. Eventuellt reboot.

5573158[/snapback]

Etter å ha prøvd litt mer fant jeg ut at det funka bedre å bytte ut ntfs til vfat i /etc/fstab ....

Før jeg gjorde det kunne jeg ikke finne noen av filene på partisjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...