Gå til innhold

Whitebox og support


Anbefalte innlegg

Jada, her kommer en ny og fin historie som Whitebox kan skryte av.

 

Måtte i romjula sende inn min Whitebox pc til reperasjon. 02/01 mottok de den. Godtroende som jeg var, så håpte jeg at den skulle være klar i løpet av 2-3 uker, men den gang ei. Etter veldig mye mailutveksling og loveord fra whitebox, så kan jeg oppsummere alt slik:

 

18.jan: ”maskin skal være ferdig i løpet av neste uke.”

26.jan: ” håper denne skal være klar I slutten av denne uke begynnelsen av neste”

1.feb: ” Tror denne skal kunne gå ut denne uken”

4.feb: ” håper vi skal få den ut I løpet av dagen / helgen”

6.feb: ”i løpet av neste uke skal den være på plass”

 

Begynne jeg å bli lei? JA!

 

Så hva er egentlig det som feilet pc'en i utgangspunktet?

- usb-portene tok kvelden.

- batteriet er flatt.

- og laderen er kaputt.

 

Har til nå kun hatt kontakt med Whitebox via mail, så i dag bestemte jeg meg for å ringe. Der ble jeg møtt av en telefonsvarer som ønskte meg god jul og et godt nytt år.

 

Hva bør jeg gjøre videre i denne saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det har gått så lang tid så hadde jeg framsatt et hevingskrav, fått pengene igjen og kjøpt pc et annet sted. Du er langt over bestemmelsene for "rimelig tid", du har ikke fått det du har blitt lovet, og du har ikke fått lånepc.

 

Dermed har butikken brutt kontrakten, så fremsett hevingskrav med renter fra den dagen du reklamerte på pcen, altså 02.01.

Lenke til kommentar

Fra forbrukerkjøpsloven, http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html

 

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

 

      Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

 

      Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

 

      For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

      Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

      Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

      Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

§ 31. Prisavslag

 

      Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

§ 32. Heving

 

      I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

Og så litt om fellesregler for heving:

 

Kapittel 10. Fellesregler om heving og omlevering

 

§ 49. Virkninger av heving og omlevering

 

      Når kjøpet heves, faller partenes plikt til å oppfylle kjøpet bort.

 

      Er kjøpet helt eller delvis oppfylt fra noen av sidene, kan det mottatte kreves tilbakeført. En part kan likevel holde tilbake det som er mottatt, inntil den andre gir tilbake det han eller hun har fått. Tilsvarende gjelder når parten har krav på erstatning eller rente, og betryggende sikkerhet ikke blir stilt.

 

      Skal selgeren omlevere, kan forbrukeren holde tilbake det han eller hun har mottatt, inntil omlevering skjer.

 

      Hevingen har ingen betydning for avtalevilkår om forretningshemmeligheter, om løsning av tvister eller om partenes rettigheter og plikter som følge av hevingen.

 

§ 50. Avkastning og rente ved tilbakeføring

 

      Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den.

 

      Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Oi, whitebox faktisk. Jeg som hadde tenkt å bestille denne modellen: http://whitebox.no/default.asp?Action=Specify&nComputer=21, men etter  at jeg søkte litt på whitebox her, har jeg funnet nesten bare negative tilbakemeldinger og KUN en positiv.

Bør jeg holde meg langt unna dem? Men jeg vil så gjerne ha den bærbaren.

5577723[/snapback]

 

Hvis kundeservice har noen verdi for deg, så ville jeg holdt meg lang unna whitebox.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...