Gå til innhold

Hjelp til montering av vannkjøling.


Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk!

 

Jeg synes jeg når ganske høye tempraturer med luftkjølingen jeg sitter på nå.

CPU viften samler uendlige mengder støv. Så jeg har bestmemt meg for å begi meg ut i vannkjølingens verden. Jeg er helt ny med vannkjøling og har ikke tenkt til å bruke så altfor mye penger. Jeg har bygd utallige dataer, og nå har jeg lyst til å teste vannkjøling. I første omgang skal jeg kun kjøle CPUen.

 

Jeg tenker jeg handler fra Microplex.no, hvis ingen har et bedre forslag.

 

 

Dataen min:

 

AMD 64 3000+ (Venice) @ "316*09"2844 MHz"

 

Zalman CNPS7000B-Cu

 

MSI K8N Diamond NF4 SLI

 

Corsair XMS3200XL TWINX 1024 @ 517MHz (2-3-3-6)

 

Samsung SpinPoint P120S 250GB S-ATA2

 

Western Digital 250GB S-ATA2

 

Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA

 

Gainward GeForce 6600GT Ultra "GS" PCI-E

 

NEC DVD recorder ND-3500A

 

OCZ Modstream 520W

 

Thermaltake Xaser Tsunami

 

 

Jeg tenkte å kjøpe en mellomting mellom "MIST Economy" og "Mist Tsunami" settene.

Siden ikke jeg har helt peiling på hva som er viktig for å få god ytelse hadde det vært fint om dere kom med forslag. Og selvfølgelig sjekker at alt passer sammen :)

Er usikker på hvor mange nipler og slanger jeg trenger, men regner med det holder med 2 nipler og 2 slanger.

 

Vil helst ikke går så mye over 1400,- + frakt. Men kan strekke meg litt lenger.

 

Jeg har satt opp følgende:

 

Jeg har en 120 vifte som ikke er i bruk fra før (Link)

 

Vannblokk (Link)

 

2 Nipler (Link)

 

Vanntank med pumpe (Link)

 

Radiator (Link)

 

2 Slanger (Link)

 

AC korrosjonsbeskyttelse (Link)

 

Tilsammen: 1199,-

 

Er veldig usikker på pumpe med vanntank. Er det greit eller burde jeg kjøpe det hver for seg? Ellers ser det greit ut? Noen som forresten vet om den blokken passer på mitt HK?

 

 

 

På forhånd takk, J0ppe. :)

Endret av J0ppe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanntanken m/pumpe er bra den, har den selv! Har ikke fått testet den skikkelig ennå, så kan ikke gi deg noe garanti :p

 

Alt ser greit ut men du burde ta mer enn 2m slange, det er jævlig kjipt hvis du driter deg litt ut og plutselig så har du ikke nok slange! Du burde også kjøpe en del slangeklemmer, de kommer godt med! Disse liker jeg.

 

Det kan også være en ide og kjøpe en vifte til slik at du har to vifter på radiatoren, spesielt når du har så stillegående vifte.

Lenke til kommentar
Takk for svar. Flere om tanken med pumpen? Vil det bli mye bedre ytelse med disse hver for seg? Har radiatoren mye å si?

5567982[/snapback]

 

Nei til pumpe spørsmålet. Det vil jo bli bedre ytelse hvis du kjøper en kraftigere pumpe, men det er ikke noe forskjell på om pumpa er i tanken eller ikke, nå må gjerne folk med mer peiling enn meg komme å rette på hva jeg sier!

Lenke til kommentar

Det blir ikke automatisk bedre temperaturer med bedre flow. Dette kommer veldig an på blokken, og siden de ikke anbefaler å bruke kraftigere pumpe enn hva den pumpen du har linket til er sammenlignet med, så tror jeg det går bra.

 

Du trenger nippler til radiatoren, men jeg ville kjøpt slangeklemmer til alle kontaktpunkter, altså seks stykk, om jeg ikke tar helt feil. Du kan jo også vurdere å kjøle gpu, så slipper du enda en vifte, men da kan det hende du bør gå et lite hakk opp på radiator, for eksempel en EVO 240. Så forresten en annonse om lignende varer i bruktmarkedet. Titt der..

 

Å ha pumpen integrert i tanken skal ikke by på utfordringer. Det vil bli som litt ekstra lyddemping på pumpen.. Se forøvrig litt i posten med bilder av vannkjølingen til de fleste her inne..

 

Jeg kjøpte meg et Zalman sett av en av forumbrukerne, så det er mye som er i "omløp". Her er det en som selger en EVO 240 med to papst vifter, eksempelvis..

Annonse

 

OBS; ikke jeg som selger det, jeg bare leter og finner..

 

Vannkjøling er moro, så lenge man gjør det skikkelig..

 

:w00t: Innlegg 512 :w00t:

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar. Det har virkelig hjulpet.

Jeg kjøper radiatoren, niplene og viftene av han. Så får jeg bare ta en liten handlerunde hos Microplex.

 

Tenker meg at det blir dette:

 

1 X Vanntank m/pumpe (Link) 399,-

 

6 X Slangeklemmer (Link) 60,-

 

3 X Slanger (Link) 66,-

 

1 X AC vannblokk, CPU, "cuplex PRO" (Link) 349,-

 

1 X AC korrosjonsbeskyttelse, "ACfluid" (Link) 47,-

 

1 X AC UV-tilsetning, "GlowMotion" (Link) 39,-

 

= 960,- + Frakt

 

 

Blir fin vannkjøling av det. Bestiller i helgen. Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Etter en rask titt så ser det greit ut, men du burde ta med et par meter med slange til og et par ekstra slangeklemmer. Det alltids kjekt med litt ekstra slange og et par slengeklemmer!

5579380[/snapback]

 

Hvor mange ganger har du tenkt å surre slangene rundt i kabinettet?

Etter min mening holder 3m lenge.

Lenke til kommentar
Etter en rask titt så ser det greit ut, men du burde ta med et par meter med slange til og et par ekstra slangeklemmer. Det alltids kjekt med litt ekstra slange og et par slengeklemmer!

5579380[/snapback]

 

Hvor mange ganger har du tenkt å surre slangene rundt i kabinettet?

Etter min mening holder 3m lenge.

5588020[/snapback]

 

Det alltids kjekt med litt ekstra slange og det er ærligtalt snakk om 20kr per meter!

Lenke til kommentar

Sitter og skal montere, men dette var vanskeligere enn jeg hadde trodd.

 

Først presterte jeg å greie å bøye røret der vannet skal innpå radiatoren. Vil dette ha noe å si? Må jeg kjøpe ny?

 

For det andre så blir jeg ikke klok på hvor ledningen fra pumpen skal kobles. Se første post for hvilken pumpe det er.

 

Det er krise og jeg trenger svar asap. Har lyst til å få testet den i kveld :)

 

 

-Jesper

Lenke til kommentar
Sitter og skal montere, men dette var vanskeligere enn jeg hadde trodd.

 

Først presterte jeg å greie å bøye røret der vannet skal innpå radiatoren. Vil dette ha noe å si? Må jeg kjøpe ny?

 

For det andre så blir jeg ikke klok på hvor ledningen fra pumpen skal kobles. Se første post for hvilken pumpe det er.

 

Det er krise og jeg trenger svar asap. Har lyst til å få testet den i kveld :)

 

 

-Jesper

5617044[/snapback]

 

Fra microplex: "Pumpen tilkobles 3-pins "viftekontakt" og LEDen tilkobles 4-pins drevkontakt."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...