Gå til innhold

Filmhistorie - viktige elementer

L@sse

Anbefalte innlegg

Jeg fikk idag en oppgave på skolen hvor jeg skal skrive stil om filmhistorie og film generelt. I filmhistorien har jeg tenkt sånn at jeg begynner f.eks. i 1930 og jobber meg oppover i årstalla ved å nevne filmer som har revolusjonert filmen.

Et eksempel er jo bl.a. "Citizen Kane".

Lurer på om noen med god greie på film kan gi meg noen tips på filmer som virkelig har vært viktig i filmhistorien, og er et "must" i denne sammenhengen. Andre viktige detaljer (f.eks. når fargefilmer kom på markedet osv.), kan også nevnes.

Takk på forhånd :thumbup:

Endret av L@sse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

The Jazz Singer er jo nevneverdig. men den blr vel lagd like før 1930 ble den ikke?

Endret av Slettet-dUuoCe48tm
Lenke til kommentar
Kinng Kong fra 1933 bør vel også nevnes? Det var vel en av de første "storfilmene" på det nivået.

Den er selvfølgelig med ;)

Hvorfor begynne fra 1930? Da får du jo ikke med deg overgangen fra stumfilm til lydfilm...

Fordi jeg rett og slett ikke har peiling på stumfilm :p

Lenke til kommentar

Joda, greit nok å lære ;) Men som alle vet, så er det nok å ta tak i fra 30-tallet og oppover. Jeg fikk dessuten beskjed om å begrense stilen min til ikke no' særlig mer enn 2 1/2 side, og jeg har mer enn nok med å klare å begrense meg til det :p

Lenke til kommentar

Må ta med hvordan filmer har skiftet seg fra 1930tallet til den moderne tid, f.eks at i Jaws (mener å huske at det var Jaws) som var den første filmen som brøyt paradigmeoppsettet. (akt 3 kommer før 1, osv - at starten på en film kommer før starten).

Endret av Togo
Lenke til kommentar
Må ta med hvordan filmer har skiftet seg fra 1930tallet til den moderne tid, f.eks at i Jaws (mener å huske at det var Jaws) som var den første filmen som brøyt paradigmeoppsettet. (akt 3 kommer før 1, osv - at starten på en film kommer før starten).

5573110[/snapback]

Den tok jeg ikke helt, mener du sånn som f.eks rekkefølgen på Star Wars-filmene?

Lenke til kommentar

Film noir-filmene preget krigsårene i USA. For å nevne noen: The Malteese Falcon, Double Indemnity og The Big Sleep.

Gjerne krimfilmer som tok handlingen fra depresjonsåra på begynnelsen av 30-tallet. Stilistisk sett så var filmene i svart/hvitt hvor "fargene" sto i sterk kontrast til hverandre. Bruker lite lys på settet for å skape skygger og stemning.

Lenke til kommentar

5573110[/snapback]

Den tok jeg ikke helt, mener du sånn som f.eks rekkefølgen på Star Wars-filmene?

5578471[/snapback]

Nei.

Si at første scene i filmen startet klokka 20.00. Så neste scene er klokka 15.00. Hvis jeg forstod det rett.

Lenke til kommentar

5573110[/snapback]

Du kan banne på at det ikke var Jaws. Kanskje den første kommersielle storfilmen i Hollywood, men at en eller annen eksperimentell filmskaper allerede gjorde dette på 20/30-tallet er 100% sikkert.

S,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...