L@sse Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Jeg fikk idag en oppgave på skolen hvor jeg skal skrive stil om filmhistorie og film generelt. I filmhistorien har jeg tenkt sånn at jeg begynner f.eks. i 1930 og jobber meg oppover i årstalla ved å nevne filmer som har revolusjonert filmen. Et eksempel er jo bl.a. "Citizen Kane". Lurer på om noen med god greie på film kan gi meg noen tips på filmer som virkelig har vært viktig i filmhistorien, og er et "must" i denne sammenhengen. Andre viktige detaljer (f.eks. når fargefilmer kom på markedet osv.), kan også nevnes. Takk på forhånd Endret 7. februar 2006 av L@sse Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Gone with the Wind og The Wizard of Oz bør nevnes som noen av de første filmene filmet i Technicolor. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Liste over gode/storslagne filmer etter sjanger/årstall. Imdb - top movies Oscar, de filmene som har vunnet Oscar er et pent sted å begynne: Wikipedia - Acedemy Award Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Kinng Kong fra 1933 bør vel også nevnes? Det var vel en av de første "storfilmene" på det nivået. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Hvorfor begynne fra 1930? Da får du jo ikke med deg overgangen fra stumfilm til lydfilm... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) The Jazz Singer er jo nevneverdig. men den blr vel lagd like før 1930 ble den ikke? Endret 7. februar 2006 av Slettet-dUuoCe48tm Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Kinng Kong fra 1933 bør vel også nevnes? Det var vel en av de første "storfilmene" på det nivået. Den er selvfølgelig med Hvorfor begynne fra 1930? Da får du jo ikke med deg overgangen fra stumfilm til lydfilm... Fordi jeg rett og slett ikke har peiling på stumfilm Lenke til kommentar
xkharonx Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Men tenk på læringspotensiale viss du tar med stumfilmer. Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Fordi jeg rett og slett ikke har peiling på stumfilm Men da lærer du underveis da Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Joda, greit nok å lære Men som alle vet, så er det nok å ta tak i fra 30-tallet og oppover. Jeg fikk dessuten beskjed om å begrense stilen min til ikke no' særlig mer enn 2 1/2 side, og jeg har mer enn nok med å klare å begrense meg til det Lenke til kommentar
Togo Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Må ta med hvordan filmer har skiftet seg fra 1930tallet til den moderne tid, f.eks at i Jaws (mener å huske at det var Jaws) som var den første filmen som brøyt paradigmeoppsettet. (akt 3 kommer før 1, osv - at starten på en film kommer før starten). Endret 8. februar 2006 av Togo Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Må ta med hvordan filmer har skiftet seg fra 1930tallet til den moderne tid, f.eks at i Jaws (mener å huske at det var Jaws) som var den første filmen som brøyt paradigmeoppsettet. (akt 3 kommer før 1, osv - at starten på en film kommer før starten). 5573110[/snapback] Den tok jeg ikke helt, mener du sånn som f.eks rekkefølgen på Star Wars-filmene? Lenke til kommentar
Ksungam Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Kan hende jeg tar grundig feil, men var ikke star-wars helt overlegen i spesial-effekter da den kom ut? I hvertfall i forhold til det lave budsjettet. Kan hende det var ep6 jeg tenkte på... Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Film noir-filmene preget krigsårene i USA. For å nevne noen: The Malteese Falcon, Double Indemnity og The Big Sleep. Gjerne krimfilmer som tok handlingen fra depresjonsåra på begynnelsen av 30-tallet. Stilistisk sett så var filmene i svart/hvitt hvor "fargene" sto i sterk kontrast til hverandre. Bruker lite lys på settet for å skape skygger og stemning. Lenke til kommentar
henrik_s Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Må ta med hvordan filmer har skiftet seg fra 1930tallet til den moderne tid, f.eks at i Jaws (mener å huske at det var Jaws) som var den første filmen som brøyt paradigmeoppsettet. (akt 3 kommer før 1, osv - at starten på en film kommer før starten). 5573110[/snapback] Den tok jeg ikke helt, mener du sånn som f.eks rekkefølgen på Star Wars-filmene? 5578471[/snapback] Nei. Si at første scene i filmen startet klokka 20.00. Så neste scene er klokka 15.00. Hvis jeg forstod det rett. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 (endret) Du snakker kanskje om retrospektiv fortellermåte? Endret 10. februar 2006 av cun Lenke til kommentar
Svankmajer Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Må ta med hvordan filmer har skiftet seg fra 1930tallet til den moderne tid, f.eks at i Jaws (mener å huske at det var Jaws) som var den første filmen som brøyt paradigmeoppsettet. (akt 3 kommer før 1, osv - at starten på en film kommer før starten). 5573110[/snapback] Du kan banne på at det ikke var Jaws. Kanskje den første kommersielle storfilmen i Hollywood, men at en eller annen eksperimentell filmskaper allerede gjorde dette på 20/30-tallet er 100% sikkert. S, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå