Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av ADSL

Anbefalte innlegg

Sitter her å skal dele adsl på 2 PC'er.

Har to nettverkskort i maskinen som skal hoste tilkoblingen. PC'ne er koblet via krysset TP kabel.

Når jeg velger internet conection sharing på det kortet med adsl tilkoblingen (Kort nr.1) blir ip adressen til kort nr.2 til 192.168.0.1

Prøver da å åpne internet explorer på den andre pc'n, men det står bare Findig site "]http://hardware.no i status linjen, som er startsiden. Slik står den til Page unavalibale kommer.

Har også prøvd å velge ICS på kort nr.2, men da blir ip'n til kort nr.1 til 192.168.0.1, og den skal jo alltid være på aoutomatic.

Hva skal jeg gjøre?

Husk, Kort nr.1=det med adsl modemet kobla til seg

Kort nr.2=kortet der den andre PC'n er kobla til

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskin nr.2 får ip adresse ja, gjennom DCHP eller.no

Når jeg er på nettet, som man alltid er med adsl, kan jeg koble meg til den andre pc'n.

Problemet, trort jeg, ligger i at windows setter ICS ip'n på det andre kortet, altså det jeg ikke har delt adsl på. Make sence?

Velger ICS på kort nr.1, det med adsl. Kort nr.2 får da ICS ip'n.

Da kan jeg ikke komme meg på nett på maskina som deler internetten... merklige greier det her

Lenke til kommentar

Det er riktig at kort1 (til modem) skal stå med automagiske tcp/ip innstillinger.

Kort2 settes opp automagisk av ICS, bare la den stå.

Cluet med ICS er at det samtidig setter opp DHCP-server, som igjen vil si at PC nr2 skal stå med automagiske tcp/ip instillinger.

Du kan sette opp manuelt hvis du absolutt vil da, bruk f.eks 192.168.0.2, subetmask: 255.255.255.0, default gateway: 192.168.0.1, DNS: 192.168.0.1

Om det fremdeles ikke virker gjør følgende:

Start ett dos vindu og kjør følgende kommandoer:

ipconfig (sjekke tcp/ip instillingene)

ping 127.0.0.1 (sjekke localhost / tcp/ip stack)

ping egen_ip (den finner du med ipconfig)

ping default_gateway (routeren)

ping host_utenfor_routeren (eks: http://www.vg.no)

Du skal ikke trenge proxy i IE, men om du har telenor og det ikke virker kan du bruke: proxy.online.no:8080

si ifra hvordan det går.

kelv

[ Denne Melding var redigert av: KELViN på 2001-12-04 21:51 ]

Lenke til kommentar

Du MÅ sette ICS på dialupen ..

Jeg har ikke selv testet den løsningen som Telenor leverer, så er ikke helt sikker på hvordan den fungerer. Selv bruker jeg RASpppoe som lager en dialup forbindelse til serveren.

Denne er det da ICS på.

Da jeg satt ICS på nettverkskortet (samme hvilket av de) så hadde jeg samme problemene du nevner her

Mvh

Tom Erik Hattrem

Lenke til kommentar

har selv en server med ADSL -kjører winproxy på den maskinen og har 2 client maskiner som er satt opp mot ADSL'en. Det fine med å kjøre et program som winproxy er at du har en brannmur som stenger uønsket tilgang til dine client maskiner.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-04 21:58, johans skrev:

har selv en server med ADSL -kjører winproxy på den maskinen og har 2 client maskiner som er satt opp mot ADSL'en. Det fine med å kjøre et program som winproxy er at du har en brannmur som stenger uønsket tilgang til dine client maskiner.

Nåja.

Når du setter opp ICS er maskinene på innsiden beskyttet allerede fordi de har ikke har offentlig ip-adresse.

Jeg tror det holder lenge å sette opp firewall på den maskinen som deler ut internett.

Lenke til kommentar

Jeg har blecom.

Forget it people. Fikk det til.

valgte ICS på kort1, ergo kort2 fikk 192....

Stengte ned Zone alarm på maskina som delte, et voilá!

FUCKINGS ZONE ALARM... Fucker opp hele netverket...

Jaja.. det dere sa var rikteg :smile: Bare en liten tilsynelatende uviktig detalj jeg ikke delte med dere... zonealarm....

Takk for svar gutta! (jenter også, hvis det var noen som det kjønnet som svarte også)!

Lenke til kommentar

Har fått dette til med Telenor ADSL og en ny PPPoE driver fra firmaet jeg jobber for. Driveren er foreløpig Beta, men virker bra. Kan sendes ved henvendelse pr mail til meg. Godt mulig RASPPPoE også virker.

Etter mye træl har jeg en mulig 'oppskrift' på ICS:

Server/gateway

- Benytt helst Win2000 på begge maskiner da denne er mer stabil og har ICS (Internet Connection Sharing) allerede installert. Win 98SE og Win ME kan også benyttes, men må settes opp med ICS manuelt.

- Benytt helst interne Eternet kort, hadde problemer med USB/Ethernet adapter. Vi hadde litt trøbbel med USB/Ethernet drivere.

-PPPoE skal selvsagt være installert og fungere.

- TCP/IP for begge Ethernet kort skal være satt til dynamisk IP adressering.

- DUN (Ekstern pålogging) for Telenor Internett ADSL skal være satt til Internet Connection Sharing mot LAN kortet som kommuniserer med HUB/klientmaskin.

- On-demand-dialling er satt default og gjør at du kan koble til Internett fra klient maskin uavhengig av om vertsmaskin er aktivert mot ADSL modemet (må selvsagt være påskrudd)

- Husk å benytte krysset nettverkskabel mellom server og klientmaskin (gjelder ikke mot HUB).

Reboot maskin for sikkerhets skyld.

Klient

Skal i teorien fungere med alle Win versjoner som kan kommunisere på LAN.

Benytt ett Ethernet kort, TCP/IP satt til dynamisk IP adressering.

Reboot maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...