Überadri Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Jeg har en hjemmeside nå som er laget i enkel html med frames. Jeg vil lage en ny side , men med mye av det samme innholdet. Har hørt mye stygt om frames (og det er jeg enig i), så det vil jeg ikke ha. Men hvordan skal jeg lage siden min uten frames? Jeg vil jo ha en meny og en overskrift/et bilde på toppen og kanskje noe nederst også, som skal være der "hele tiden", uansett hvor du er på siden min. Har hørt (mye fint) om CSS og PHP. Hvordan fungerer dette? Bruker man begge deler i kombinasjon? Hvordan starter jeg med dette? Jeg vil bygge opp siden fra bunnen av, og bare lime inn tekst fra den gamle siden pluss legge til mere innhold. Fint om man kan lage siden sånn at det er enkelt å legge til nytt innhold og skifte ut designen (er det ikke akkurat det som er så fint med CSS?) Noen som: * Har mye fritid og 1337-skillz og har lyst til å prøve å lære meg litt om dette? * Har noen linker til sider som jeg kan se på for å lære meg litt om dette? Takker på forhånd for svar og hjelp. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 For det første så må du skille mellom HTML, CSS og PHP: HTML: Dette vet du sikkert fordi du har laget side før. Men husk: Ikke noe styling her! CSS: Her styler du siden. Du bestemmer hvor bred den skal være, hvilken farge osv. PHP: PHP brukes for å generere HTML-koder. Det er ikke et språk på linje med HTML. Hvis du vil ha et random-tall kan du bruke PHP. Det er bare du som trenger å ha noe installert og ikke noe som besøkende må laste ned (flash, js etc.). Hvis du vil lære deg litt PHP (det er ganske lett! Og veldig morro når det virker!) så kan du ta en titt i PHP-forumet vårt! Et av genistrekene med PHP er at du kan inkludere siden. Du har en hovedside. På denne siden bruker du PHP for å hente ut forskjellige sider og inkluderer dem. Ofte ser du på linker som: index.php?side=contact. Da bruker man et PHP-script for å hente ut hva som ligger i "side" og inkluderer f.eks inc/contact.html. Egentlig så hører dette til i PHP-forumet, så SØK der først! Det går også ann å bruke linker som: index.php/contact. Som du ser er det en fil som kjøres Hvis man ser litt fort så ser det ut som at det er en mappe, så det ser mer elegant ut. I tillegg finner søkemotorer letter fram! Bare PM meg eller bruk google hvis du lurer på hvordan du henter ut det som står etter / Lykke til! Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 kan du være så snill å forklare hvordan man henter ut det som står bak / ? Tipper det er mange her som hadde likt å visst dette - selv er jeg drit lei av linker av formen www.com/index.php?side=svada. Genialt å få linker på formen www.com/svada Er klar over at jeg kan søke på dette forumet, samt bruke google, men er lei av å lete i timesvis på den riktige forklaringen/kode. Derfor hadde det være supert om noen gadd forklare dette til meg! Er også klar over at vi nå befinner oss i grenselandet mellom PHP/webdsesign, men jeg mener dette kommer under konstruksjon av web-sider, og for n00bs er det da logisk å besøke webdesign-forumet Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Det er to måter, den ene må du ha apache, den andre krever bare at du må ha PHP Jeg viser den andre: Tekniken er like enkel som den er genial: $ex = explode("/", $_SERVER['PATH_INFO']); $first = $ex[1]; $sec = $ex[2]; //osv... Hvis du nå går inn på index.php/test/jadda, så vil $first inneholde "test", og $sec: "jadda". Husk at det er index.php/test/jadda og ikke /test/jadda eller index/test/jadda Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Takk Skal ta en god titt i PHP-forumet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå