Gå til innhold

3G - Nokia 6280, N70, 6680 - eller andre merker?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg ny mobil, og skal ha 3G telefon for å kunne bruke den både som modem til laptop og surfing rett fra telefonen (mest til mail og lignende).

Har sett på diverse modeller fra Nokia, SE, Samsung og andre - og har vel kommet frem til at Nokia har de modellene jeg liker best.

De 3 jeg vurderer fra Nokia er disse:

-6280 - dette er den jeg har mest lyst på, liker skyvedesignet og hele telefonen veldig godt - dette er vel den nyeste av disse 3, og er vel ikke i handel enda.

-N70 - også en jeg kunne tenkt meg... har lest mye bra om denne

-6680 - helt grei denne også, men dette er vel den eldste Nokia modellen av disse 3?

Skal kjøpe telefonen med ett Netcom ActiveTalk abo, og da ser prisene for telefonene slik ut;

6280: 1 999,- kroner

N70: 2 595,- kroner

6680: 1 599,- kroner

Hvis du ikke gidder og lese mine tanker under, så scroll helt nederst i innlegget mitt for "malen"!

Er virkelig N70 verdt mer enn 6280? 6280 er da visserlig en nyere modell?

Ting som kamera, MP3, radio o.l. er ikke så farlig faktisk (men det er greit og ha!). Viktigst er at det er 3G for surfing, og at det er god skjerm på telefonen. At det er gode taster (for SMS) og greie menyer/styring er også viktig.

At den kan bruke minnekort er også en fordel.

På 6280; er det 4-veis tast med trykknapp i midten eller hvordan er det? Noen som vet?

Alle kommer vel med USB kabel for PC tilkobling antar jeg?

Hvordan er det med minne for SMS/MMS på disse Nokia'ene? På min SE er det plass til bare så mange meldinger uansett om det er igjen masse minne på telefonen forøvrig, og det irriterer meg! Er det bare minne i telefon/minnekort som setter begrensninger på det i Nokia'ene? (Jeg håper virkelig det!)

Hvilken av disse 3 bør jeg velge? Hvilken er best til surfing?

Maks pris for telefon m/abo bør ikke overstige 2500,- kroner! (men jeg kan strekke meg en hundrings eller 2 for N70 hvis den er MYE bedre enn de andre!)

Er det andre modeller fra andre merker jeg heller burde vurdere? Isåfall, hvilke?

Funksjoner:

-Kalender: Ja

-MMS: Ja

-GPRS: Ja

-EDGE: Ja

-JAVA:Ja

-Email klient:Ja

Form:

-Klapp/"vanlig"/alternativ: spiller ingen rolle

-Vekt: spiller ingen stor rolle

-Antenne: integrert antenne

-"Støt/sprut/støv-sikker": nei

Skjerm:

-fargeskjerm

-Over 65000 farger

-Størrelse på skjerm: dess større dess bedre...

-Touchscreen: nei

Pris:

Jeg har mellom 0 og 2500 kroner til rådighet.

Med abonnementsbinding): ja

Med Netcom ActiveTalk

Diverse:

-Merke: Helst Nokia, men er åpen for andre bra 3G telefoner

-Kamera: Ja

-Videokamera: Ja

-Symbian: Vet ikke, er det noen fordel?

-Infrarød port:Ja

-Blåtann (Bluetooth):Ja

-Internminne:

-Minnekort?:Ja

-MP3: samme

-Radio: samme

-UMTS: Ja

-Triband: tja?

-Wlan: nei

- Mulighet for GPS: nei

-Batterilevetid: ikke viktig

-Hva er primærbruksområdet for mobilen din idag? SMS/MMS, surfing

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Du gjør nok riktig i å først og fremst vurdere Nokia når det kommer til 3G-telefoni. Bortsett fra Siemens SXG75 er det ikke mye å skryte av fra for eksempel Samsung eller SE på 3G-fronten, synes i hvert fall jeg.

I hvert fall, 6280 er sannsynligvis billigere enn de to andre fordi dette ikke er en symbian-mobil, og derfor utstyrt med blant annet mindre kraftig prosessor og lignende.

Angående SMS-minne er 6680 og N70 klart best. Disse har ubegrenset sms-minne og kan derfor lagre endel tusen tekstmeldinger om du ønsker det. 6280 har en øvre grense på omtrent 200 eller noe slik.

Om du kunne sprengt budsjettet ditt litt har jeg dog et forslag, som er Nokia N80. Mobilen kommer i løpet av mars forhåpentligvis, vil koste omtrent 5 tusen uten abbonement, og i forhold til N70 og 6680 har den firedoblet skjermoppløsning, den har wifi, 3 mp kamera og en del mer, så da får du en ordentlig oppgradering.

Det er klart at med Opera (og ikke opera mini som man har på 6280) som man kan ha på Symbian-modellene, 6680, N70 og N80, kan man surfe mye bedre enn med 6280.

Good luck :)

Lenke til kommentar

Hmm, så jeg burde altså vente på N80 da altså?

Kommer den iløpet av mars, så er det ca. 2 måneder til - mao. burde jeg kunne ha spart opp inntil ett par tusen ekstra. Ca. 5000 u/abo vil kanskje si at jeg burde få den til 3500-4000 med ett 12mnd Netcom ActiveTalk da?

Skal vel alltids holde ut med min SE en måned eller to til... :hrm:

Men hvis jeg skal kjøpe med en gang, så er da enten 6680 eller N70 de beste alternativene?

N80 ser forøvrig veldig forlokkende ut.... får gå i tenkeboksen littegranne her!

Takk for innspill så langt, er det noe mer så kom med det! :)

Lenke til kommentar

N70 i forhold til 6680 er bedre kamera, fra 1,3 megapiksler til 2,0 megapiksler, noe mindre fysisk størrelse, litt nyere versjon av grensesnittet og litt sånt. Enkelte mener dog den har for små taster.

Vil tro de tre nevnte telefonene er bedre enn 6280 for deg, men så er jo alle dyrere og. 6280 har vel og merke mye mye bedre skjerm enn både 6680 og N70, men ikke N80.

3500 kr pluss alle de andre kostnadene høres ut som en bra abb. pris på N80 ja.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke valgt 6280 egentlig, da skyve mekanismen på den suger, og etter noen dager begynner den å knirke litt og slike ting.. men den er veldig rask da, og genial og skrive meldinger med.. så vis du ikke trenger symbian så ville jeg Valgt 6280 selv om skyvemekanismen suger...

Jeg elskert mobilen da jeg hadde den, men opplevde endel problemer med mjukvaran men det er fodri den akkuratt er kommet ^^

Lenke til kommentar

Så skyvefunksjonen på 6280 er altså ikke bra? Går den lett, eller blir den tregere med tiden? (kanskje vanskelig og si, hvis du ikke har hatt den lenge...)

Det er jo skyvefunksjon på N80 også, men den er kanskje bedre bygd siden den er i en annen prisklasse?

Jeg trodde selv at det er en fordel med skyvefunksjon, men kanskje jeg tar feil? Er vel litt smak og behag også vil jeg vel tro?

Ang. Symbian; jeg har ikke helt fått med meg hva som er fordelene/ulempene med dette... :blush:

Kan noen kortfattet si litt om det?

Uansett, sånn jeg (kanskje) ser det nå, så bør jeg enten satse på N70 hvis jeg skal ha telefon med en gang - eller vente inntil ett par måneder og kjøpe N80?

Lenke til kommentar

Fordeler slik jeg ser det med symbian er alle mulighetene som åpner seg mht programmer du kan legge inn. Mye stiligere menyer, litt mer avansert enn en vanlig en.

Minuset med det er at det kan oppleves som noe treigere enn en "vanlig" telefon, men igjen, når du tenker på hvor avansert det er så er det nok greit for de fleste.

Personlig skal jeg gå for en windows mobile, for å få det enda mer nerdy :>

Slik jeg i mitt svarthvitthode sammenligner det: Vanlige telefoner (dos/win3.11), Symbian (windows 95), windows mobile (windows xp)

Mulig det er mange som er uenige i sammenligningen min, er klar over at den er "noe" overflatisk og sikkert feil på flere måter ;)

Lenke til kommentar

Jeg personlig vil IKKE ha noen tlf med symbian fra nokia, ikke av de som er ute nå, da jeg synes de er utrolig trege, føler att prossesoren eller hva nå enn det var har blitt underdiminsjonert (æææ, vanskelig ord ja...)

Dermed gikk jeg heller for det nye Series 40 systemet som er mye finere enn det stygge Symbian som jeg hadde på Nokia N70, dessuten er tlf helt genialt rask i henhold til Nokia N70,

Jo, skyvemekansimen liker jeg ikke på nokia, den er alt for slarkette, bare etter 2 dagers bruk, begynte den å bli løs, og dingle litt fram og tilbake, for å ikke snakke om den forferdelige knirkinga da...

Men det er kanskje noe man overlever vis man har garanti på tlf og bruker denne vis noe skulle hende med mekanismen ^^

//Marius

Lenke til kommentar

Av dine forslag ville jeg helt klart valgt 6680. Den har nydelige taster og plass til veldig mange meldinger. Jeg hadde samme dilemma som deg, men valgte bort N70 og 6280. Likevel valgte jeg ikke å kjøpe 6680 fordi jeg ikke likte at den knirket. Kjøpte derfor Samsung D600 for å ha midlertidig, mens jeg venter på en annen telefon til sommeren. At 6680 er eldst spiller vel ingen rolle? Lavere pris og nesten like bra på papiret :)

Endret av Shhhh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...