Opticane Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) Hei. Jeg har noe å tilføye/spørre om i denne relativt gamle tråden. Jeg kjøpte en ny bærbar PC for 1,5 uker siden, og den har grunnleggende feil med usb-kontrollerne, som gjør maskinen inkompatibel med endel USB-utstyr. Selger tok inn denne igår, for å prøve å finne feilen, men jeg spurte ikke om omlevering. Maskinen er halvveis i en test-fase (maskinen ble feilsøkt på idag, men tekniker 1 kunne ikke rette feil, så tekniker 2 skulle se på dette imorgen. Først og fremst, kan jeg NÅ kreve omlevering, selv om maskinen er på "reparasjon" (men ikke fikset ennå) Og, i forbrukerkjøpsloven står det følgende: Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert (for eksempel biler og motorsykler). Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner). Unntak gjelder hvis reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe" for kjøper. En bærbar PC er vesentlig billigere enn en bil/mc, og hvis det er slike store kjøpesummer som er relevant for at det skal kunne kalles "urimelig konstnad", burde det gå greit å omlevere en bærbar pc. Min maskin vil i dette tilfelle kunne selges til B-vare, pris og selger taper ikke "nevneverdige" kroner på at jeg får en ny maskin. I dette tilfelle har både jeg, sammen med tekniker 1 nesten konkludert med at selve feilen er en konstruksjonsfeil, at maskinen (en ASUS A6KM) er designet slik, og at usb-kontrollerne i denne maskinen ikke virker med endel USB-enheter. Her vil det jo være mer lønnsomt for selger å gi meg en ANNEN maskin fra et annet merke, da sjangsen for at en ny A6KM vil ha akkurat samme feil, og jeg reklamerer igjen, og dermed har selger plutselig to B-vare maskiner. Tror dere jeg burde spørre om en annen maskin omlevert? Endret 7. februar 2007 av Opticane Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Dette høres da ut som en DOA sak. Men med hvilket USB-utstyr er den inkompatibel? Hva sier ASUS support? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 At en maskin er inkompatibel med utstyr levert av en tredjepart blir ikke nødvendigvis godtatt som en feil ved produktet. Med mindre du spesifiserte hva maskinen måtte kunne brukes sammen med. Lenke til kommentar
Opticane Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) Den er inkompatibel med et Creative EMU 0202USB lydkort. Og forbrukerkjøpsloven sier at: "Dersom dere ikke har avtalt noe spesielt, sier forbrukerkjøpsloven at du har krav på at varen - har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting...." Dette vil jeg si kommer i konflikt med mitt problem. Jeg vil påstå at nesten en hvilken som helst annen maskin i denne prisklassen vil ha mer velfungerende usb-kontrollere. Lydkortet er også testet på flere andre maskiner og funnet feilfritt da det fungerte tilfredsstillende på alle andre maskinene. Loven sier også: "Har du opplyst selgeren om at varen skal brukes til noe spesielt, kan du kreve at varen egner seg til dette." Jeg fortalte rett og slett butikkselgeren (før jeg kjøpte PCen), at denne maskinen skal brukes til musikkproduksjon. "Ok", sa han. Endret 7. februar 2007 av Opticane Lenke til kommentar
TEE Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Det korte spørsmålet blir da: Fungerer andre ting som de skal på samme USB-porten dette lydkortet ikke fungerer på? Lenke til kommentar
Opticane Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Ja, det gjorde de. Nå har jeg imidlertid fått byttet maskinen, og får en ny valgfri maskin til samme verdi. Bra, Datakjeden. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Oi! D er jo kanon bra! Grattis!! Lenke til kommentar
TEE Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Ekstremt bra av Datakjeden. Håper du finner deg en maskin som lydkortet fungerer på. Og at Datakjeden er ærlige nok til å selge den brukte maskinen igjen som B-vare Lenke til kommentar
Opticane Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Ekstremt bra av Datakjeden. Håper du finner deg en maskin som lydkortet fungerer på. Og at Datakjeden er ærlige nok til å selge den brukte maskinen igjen som B-vare 7902244[/snapback] Har valgt meg en HP Compaq NX7400. Har ikke så kraftig skjermkort, men fant ut at jeg ikke trenger det heller. Skal jo bare bruke den til musikkproduksjon + litt bilderedigering og office. Også har den Intel chipset, som vel regnes som det beste. ASUSen hadde SiS756, ikke mye til overs for det gitt. Også har HP-maskinen Core 2 Duo-prosessor og Bluetooth. Min far har en nx9420 og er veldig fornøyd, så regner med jeg kan bygge på hans erfaringer med den, dette er jo en ganske lik maskin konstruksjonsmessig. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Den er inkompatibel med et Creative EMU 0202USB lydkort. Og forbrukerkjøpsloven sier at: "Dersom dere ikke har avtalt noe spesielt, sier forbrukerkjøpsloven at du har krav på at varen - har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting...." Dette vil jeg si kommer i konflikt med mitt problem. Jeg vil påstå at nesten en hvilken som helst annen maskin i denne prisklassen vil ha mer velfungerende usb-kontrollere. Lydkortet er også testet på flere andre maskiner og funnet feilfritt da det fungerte tilfredsstillende på alle andre maskinene. Loven sier også: "Har du opplyst selgeren om at varen skal brukes til noe spesielt, kan du kreve at varen egner seg til dette." Jeg fortalte rett og slett butikkselgeren (før jeg kjøpte PCen), at denne maskinen skal brukes til musikkproduksjon. "Ok", sa han. 7893500[/snapback] Bare for å sette ting enda litt mer på spissen, så vil det jo være slik at om du skal bruke den til musikkproduksjon hovedsakelig kunne såes tvil om det i det hele tatt er et forbrukerkjøp . Det er ikke navnet på kvitteringa men bruksområdet som avgjør om det er forbruker eller næringskjøp. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 [email protected] til meg vis detaljer 14:12 (1 time siden) Hei! Maskinen har kun 2 års garanti. Det er fem års reklamasjon på varer som er forventet og vare lenger en to år. Det er det ikke forventet på bærbare maskiner. Si meg. Prøver Netshop å spare penger ved å villede forbrukere? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 [email protected] til meg vis detaljer 14:12 (1 time siden) Hei! Maskinen har kun 2 års garanti. Det er fem års reklamasjon på varer som er forventet og vare lenger en to år. Det er det ikke forventet på bærbare maskiner. Si meg. Prøver Netshop å spare penger ved å villede forbrukere? 8484868[/snapback] La meg gjette. Dette gjaldt en av Netshops egne maskiner hvor de må betale for det selv? De har da ingen problemer med å be produsent dekke kostnad på bærbare PCer opptil 5 år, og henviser da til Forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 [email protected] til meg vis detaljer 14:12 (1 time siden) Hei! Maskinen har kun 2 års garanti. Det er fem års reklamasjon på varer som er forventet og vare lenger en to år. Det er det ikke forventet på bærbare maskiner. Si meg. Prøver Netshop å spare penger ved å villede forbrukere? 8484868[/snapback] La meg gjette. Dette gjaldt en av Netshops egne maskiner hvor de må betale for det selv? De har da ingen problemer med å be produsent dekke kostnad på bærbare PCer opptil 5 år, og henviser da til Forbrukerkjøpsloven. 8486468[/snapback] Gjaldt nok deres egen ja, og når den ble solgt så solgte de den med 3 års garanti. Noe de nekter for nå. Kommer desverre ikke frem i papirene eller. så om noen har en screendump fra 2004 så haddet vært kjekt. Lenke til kommentar
turb0man Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Har nettopp fått avslag på mitt krav om ny bærbar pc. Den er nå inne til reperasjon for fjerde gang. Har ikke hatt samme feil 3 ganger, men har i tur og orden fått skiftet lcd, inverter, dvd-stasjon + lyden (høytalerne) som de holder på med nå for andre gang. Har til sammen vært uten pc i snart 3 måneder totalt siden jeg kjøpte den i januar 2006 Er det slik at det må være samme feil 3 ganger for at jeg skal ha krav på en ny pc? Begynner å blil dritlei av å sende inn den laptopen til reperasjon Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 jeg nominerer denne til sticky Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Reklamasjonen gjelder vel på laderen også? Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Hei. Bare lurer på dette med vifter på laptop. Gjelder reklamasjonsretten hvis viften ikke dauer helt, men får svekket ytelse? Jeg merker på min 1 1/2 år gamle laptop (1 års garanti) at viften for tiden går på rundt 50% hele tiden, selv ved 0-3% CPU-bruk, noe som støyer en del (tidligere kunne jeg så vidt høre den). I tillegg kan jeg ikke lenger spille ressurskrevende spill eller konvertere videoer til å legge på mobilen, før maskinen slukner pga varme (tidligere kunne den kjøre på 100% folding, noe som ble uaktuelt etter et par dager pga støy). I tillegg til det, høres det ut som om viftelageret holder på å si takk for seg, da viften plutselig begynner å vibrere voldsomt, som støyer mer enn det kjøler. Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Hvor ofte har du rensket kjøribba og vifta for støv? Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Så å si aldri. For ca et halvt år siden hadde jeg egentlig tenkt å få blåst ut litt støv fra den, men da den tanken slo meg, var kompressoren på skolen leid ut, helt til jeg slutta der i sommer. Endret 21. desember 2009 av ;P Lenke til kommentar
Adriano Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Er en ting jeg lurer på, som ikke står spesifisert verken i denne tråden eller andre steder: Hvordan er ståa ang. reklamasjon på strømadapter? Har en bærbar fra Multicom som jeg kjøpte i Juni 2007, hvor strømadapteret nå har røket. Sendte en mail til Multicom Support om dette, hvor jeg fikk til svar at jeg måtte kjøpe meg et nytt strømadapter selv. Dekkes ikke strømadapter av 5-årig reklamasjon, eller prøver selger/support å vri seg unna? Forøvrig en veldig bra tråd. Dumt den ikke ligger som sticky, da jeg fant den helt tilfeldig ved å prøve å google meg frem til svar på problemet mitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå