Lid/Ran Skrevet 6. september 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. september 2006 - Kostnadsfri utbedring av feilen. Du kan i utgangspunktet selv velge om du vil ha ny vare eller om du tillater reparasjon. Selger kan kreve reparasjon dersom ny vare (omlevering) blir uforholdsmessig dyrt. Vil tippe at bærbare PC'er kommer inn unner det siste. Hei. Fin tråd. Ser at dette er et tema som går igjen i mange av trådene. Men jeg synes du bør være nøyaktig når du lager en slik informasjonstråd. Du kan ikke selv velge om du vil ha et nytt produkt. Selger har rett til å prøve å reparere varen. 6794235[/snapback] Hei. Hadde nesten glemt at jeg hadde skrevet denne tråden. Intensjonen bak tråden er ikke å være pinlig nøyaktig. Til slikt har vi lovverket. Men jeg er enig i at en bør søke å være så nøyaktig som mulig og likevel klare å holde det hele oversiktlig. Jeg ser imidlertid ikke at jeg har vært spesielt unøyaktig i sitatet over. Det stemmer godt overens med intensjonen i loven som er at i utgangspunktet kan forbruker kreve omlevering, mens selger har rett til å kreve utbedring dersom dette blir uforholdsmessig dyrt. Olav Lenke til kommentar
Lid/Ran Skrevet 6. september 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. september 2006 Er batteriet regnet som en del av den bærbare maskinen? Garantitiden for batteri er jo kortere en resten av maskinen, vanligvis 6 - 12 mnd. Spørsmålet blir da: Gjelder 5 års reklamasjonsrett også for batteriene eller er det 2 år på disse? 6797937[/snapback] Skal få inn noe om dette med batterier. Vil tippe at det i utgangspunktet vil være samme reklamasjonsrett som maskinen (5 år), men i alle fall 2 år (selvsagt). Nedbryting av batteriets celler følger imidlertid naturlover som produsentene ikke kan klandres for og vil dermed ikke kunne gi rett til omlevering/utbedring i seg selv. Men skal nevne det over. Olav Lenke til kommentar
Lid/Ran Skrevet 6. september 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. september 2006 Man bør vel også nevne at slike rettigheter _ikke_ gjelder hvis man bruker utstyr i en eller annen form for næring, mange er faktisk ikke klar over det. 6812498[/snapback] Ja det er viktig. Skal nevne det over. Olav Lenke til kommentar
Don Juan Skrevet 7. september 2006 Rapporter Del Skrevet 7. september 2006 Hvordan fungerer lovgivningen på pc-er som er kjøpt via hjemme-pc avtale med et firma? 5 års garanti der og? Lenke til kommentar
SmoPe Skrevet 7. september 2006 Rapporter Del Skrevet 7. september 2006 (endret) PerB, du har tydligvis ikke lest dommen rundt dette i høyesterett? En SKO til 900,- fikk godkjent reparasjon istedenfor omlevering. En sko tjener en butikk langt mer på en elektronisk produkt, og en kostnad kan være en god del høyere for en skobutikk enn en elektrosjappe før vi snakker om VESENTLIG kostnad. Når så en skobutikk får avgjort til sin fordel at omlevering av en SKO er en VESENTLIG kostnad - ja da skal jeg si deg det at elektronikkprodukter og omlevering OGSÅ er dette. Det som var vesentlig i denne saken var at reparasjonen kostet butikken 65kr, mens ny sko kostet butikken endel mer. Det er dette forholdet som gjelder. En sko kan man fort lime uten noe særlig kostnader. De samme reglene gjelder selfølgelig for kjøp av Bærbare osv. forskjellen ligger her i at det ofte er dyrt å reparere slike ting, isteden for å få en ny. Men kommer selvfølgelig an på hvor mangelen ligger. Er det feil på harddisken så er det endel billigere å skifte ut den i forhold til en ny bærbar. Men har man ikke da egentlig fått en ny vare. For harddisken er jo ikke reparert men man har fått en ny? Vet ikke om noen firmaer som repareren komponenter i forbruks-pcer. De bytter de ut. Endret 7. september 2006 av SmoPe Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. september 2006 Rapporter Del Skrevet 7. september 2006 Kostnaden for en butikk som sender et elektronikkprodukt til verksted er null, da produsenten betaler for dette. butikken har dermed ingen kostnader bortsett fra behandling av reklamasjonen. Ved omlevering må butikken dekke det selv da produsent ikke er med på omlevering og reparerer derfor produktet og sender det tilbake igjen itl butikk - som så må selge det til tap da det er gammelt, brukt og utgått. Altså, null i kostnad vs et par tusen eller mer i kostnad. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. september 2006 Rapporter Del Skrevet 7. september 2006 Hvordan fungerer lovgivningen på pc-er som er kjøpt via hjemme-pc avtale med et firma? 5 års garanti der og? 6818796[/snapback] 5 års garanti har du ingensteder. 5 års reklamasjonsrett (IKKE garanti) er det vi snakker om her. Og nei, du har ikke det da det egentlig er et bedriftskjøp, men du har gjerne en 3 års garanti med produktet ditt inkludert i avtalen . Lenke til kommentar
tthen Skrevet 7. september 2006 Rapporter Del Skrevet 7. september 2006 En kan ikke forvente å få dekket en reklamasjon på en slitedel. Det vil si at hvis ei rem på en vaskemaskin ryker etter 3 år, så vil ikke produsenten dekke denne, siden garantitiden har gått ut. (miele har 5 års garanti, og vil dekke denne) Men hva er slitedel på en pc? En prosessor og et hovedkort burde dekkes av en reklamasjon, men hva med ei vifte som går etter 4 år? Kan man forvente å få dekket ALT på en pc i reklamasjonstiden på 5 år? Lenke til kommentar
Lid/Ran Skrevet 7. september 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. september 2006 En kan ikke forvente å få dekket en reklamasjon på en slitedel. Det vil si at hvis ei rem på en vaskemaskin ryker etter 3 år, så vil ikke produsenten dekke denne, siden garantitiden har gått ut. (miele har 5 års garanti, og vil dekke denne) Men hva er slitedel på en pc? En prosessor og et hovedkort burde dekkes av en reklamasjon, men hva med ei vifte som går etter 4 år? Kan man forvente å få dekket ALT på en pc i reklamasjonstiden på 5 år? 6821453[/snapback] Skjønner ikke at alle trekker frem dette med vaskemaskiner når en diskuterer slitedeler...det er fem år reklamasjonsrett på vaskemaskin inkludert "slitedeler", det være seg pumper eller remmer etc... men det er en annen sak. Og ja en vifte i en PC skal vare i 5 år. Vifter flest gjør det uten problem, så dersom en slutter å gå tidligere (ved "normal" bruk) er den ikke slik den burde være. Batterier er eneste unntak, det lar seg ikke gjøre å lage et batteri som holder koken i 5 år. Olav Lenke til kommentar
TEE Skrevet 8. september 2006 Rapporter Del Skrevet 8. september 2006 Ved omlevering må butikken dekke det selv da produsent ikke er med på omlevering og reparerer derfor produktet og sender det tilbake igjen itl butikk - som så må selge det til tap da det er gammelt, brukt og utgått. 6819685[/snapback] Ehm. Javel? Hvem av PC-produsentene er det som ikke krediterer butikken ved omlevering? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. september 2006 Rapporter Del Skrevet 8. september 2006 Ved omlevering må butikken dekke det selv da produsent ikke er med på omlevering og reparerer derfor produktet og sender det tilbake igjen itl butikk - som så må selge det til tap da det er gammelt, brukt og utgått. 6819685[/snapback] Ehm. Javel? Hvem av PC-produsentene er det som ikke krediterer butikken ved omlevering? 6827711[/snapback] Så du godkjenner at kunde får ny pc dersom en kunde bestemmer seg for å reklamere direkte til deg og vil ha omlevering i stedenfor reparasjon? Svar på det, og jeg svarer på spørsmålet ditt . EDIT: Ser jeg formulerte meg litt uklart. Det jeg mener er at om en kunde ønsker omlevering istedenfor reparasjon ved FØRSTE gangs feil - så nekter produsenten å kreditere produktet. Ikke på 3. gang samme feil og lignende (der får man gjerne kredit) - men dersom kunde krever omlevering ved første gangs feil, så ser ikke jeg en produsent som sier "jammen det er da heeelt ok, her har dere, kjære butikk, penger for denne halvannet år gamle pcen". De sier "nei, vi vil reparere". Og kunde kan velge å drite i hva produsenten mener og forholde seg kun til butikk, og allikevel kreve omlevering. Og får den kunden det - ja da er det en vesentlig kostnad. For produsenten reparerer den halvannet år gamle varen, og kommer tilbake igjen til butikk, mens kunde har fått ny vare. Og vips står butikken der med en vare med kost på 8000,- som i dag er dårligere enn annonserte pcer til 4000,-. Og attpåtil er den brukt . Lenke til kommentar
TEE Skrevet 8. september 2006 Rapporter Del Skrevet 8. september 2006 Så du godkjenner at kunde får ny pc dersom en kunde bestemmer seg for å reklamere direkte til deg og vil ha omlevering i stedenfor reparasjon? Svar på det, og jeg svarer på spørsmålet ditt 6828192[/snapback] Ved første gangs feil blir det vel ikke omlevering nei. Selv om dere har prøvd dere en del ganger Var jeg som rota litt og trodde du mente uansett Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. september 2006 Rapporter Del Skrevet 8. september 2006 Ikkesant - men mange forbrukersider (og brukere her inne) mener at kunde kan KREVE omlevering ved første gangs feil, og da sitter butikken igjen med skjegget i postkassa og en vesentlig kostnad etter min mening . Ser alle de som mener det ikke er en vesentlig kostnad for butikken å omlevere istedenfor å reparere nå at det er det? Lenke til kommentar
Don Juan Skrevet 8. september 2006 Rapporter Del Skrevet 8. september 2006 Hvordan fungerer lovgivningen på pc-er som er kjøpt via hjemme-pc avtale med et firma? 5 års garanti der og? 6818796[/snapback] 5 års garanti har du ingensteder. 5 års reklamasjonsrett (IKKE garanti) er det vi snakker om her. Og nei, du har ikke det da det egentlig er et bedriftskjøp, men du har gjerne en 3 års garanti med produktet ditt inkludert i avtalen . 6819694[/snapback] Ja ja, det var det jeg mente La oss si at jeg bestiller PC fra Dell. En pc jeg skal ha via hjemmepc-avtalen. Og jeg velger 1 års henteservice. Så da er dette den eneste garantien / reklamasjonsretten jeg har? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. september 2006 Rapporter Del Skrevet 8. september 2006 Ja, da er det den eneste. Men jeg trodde da alle hjemmepcavtaler var pliktig å inkludere en 3 års garanti?? Lenke til kommentar
Lid/Ran Skrevet 9. september 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. september 2006 Ikkesant - men mange forbrukersider (og brukere her inne) mener at kunde kan KREVE omlevering ved første gangs feil, og da sitter butikken igjen med skjegget i postkassa og en vesentlig kostnad etter min mening . Ser alle de som mener det ikke er en vesentlig kostnad for butikken å omlevere istedenfor å reparere nå at det er det? 6828676[/snapback] Vi er nok alle ganske enig egentlig...men bare for å presisere: Kunden HAR rett til å KREVE omlevering ved første gangs feil. Det er lovens utgangspunkt. Selger kan avslå kravet dersom han kan sansynliggjøre at omlevering blir uforholdsmessig dyrt og dermed forsøke utbedring først. I praksis blir det nok veldig ofte helt klart en svært kostbar affære for selger å omlevere; ergo blir det forsøkt utbedring først. Olav Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. september 2006 Rapporter Del Skrevet 9. september 2006 Denne burder nesten være sticky Lenke til kommentar
Messel Skrevet 11. september 2006 Rapporter Del Skrevet 11. september 2006 Lurer på om noen kan si hva som er rett i min situasjon. Jeg kjøpte ny bærbar hvor jeg selv fikk spesifisere cpu, minne, hdd, etc. Jeg sendte den i retur da det var feil på viftestyringen på maskinen. Viften gikk for fullt selv om maskinen var kald. Jeg spurte dem om jeg ikke kunne få kjøpe meg en annen maskin, noe de ikke var villig til. Eneste måten jeg kunne gjøre det på var å benytte meg av angreretten. Vel, så vil jeg benytte meg av den og heller kjøpe av noen andre, men da må jeg betale for sammensetting av maskinen pluss operativsystem. Sammensetting av maskin? Hmmm.. jo, ok de har da satt den sammen etter mine spesifikasjoner. Operativsystem? Hmmm.. hva skal jeg med det? Jeg skal ut på jakt etter en ny bærbar, og hvor mange finnes det uten os? Det begrenser liksom utvalget med 98% eller så? Noen som vet hva mine rettigheter er i denne situasjonen? Kan de virkelig kreve såpass nåe man vil benytte angreretten? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 11. september 2006 Rapporter Del Skrevet 11. september 2006 Sammensetting av maskin? Hmmm.. jo, ok de har da satt den sammen etter mine spesifikasjoner. Operativsystem? Hmmm.. hva skal jeg med det? Jeg skal ut på jakt etter en ny bærbar, og hvor mange finnes det uten os? Det begrenser liksom utvalget med 98% eller så? Noen som vet hva mine rettigheter er i denne situasjonen? Kan de virkelig kreve såpass nåe man vil benytte angreretten? 6844216[/snapback] De har brukt tid på å sette sammen maskinen etter dine spesifikasjoner, samt at hardwaren som er brukt nå er å anse som b-vare. Operativsystemet er allerede installert og aktivert dersom det er Windows XP, og den lisensen kan ikke selges på nytt. Selvfølgelig kan de kreve betaling for jobben de har gjort når du velger å benytte deg av angrefristen istedet for å la dem utbedre feilen. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. september 2006 Rapporter Del Skrevet 11. september 2006 Og dette står sannsynligvis i kjøpsvilkårene du aksepterte ved kjøp.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå