c-audio Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Når man bruker en antistatisk armlenke og kobler denne til godset på kabinettet, vil ikke da et statisk støt gå fra kroppen, til kabinettet, og videre til feks et skjermkort man setter inn siden skjermkortet da får forbindelse til jord? Blir ikke skjermkortet utsatt for statisk elektrisitet da? Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 For å være helt sikker så skal du bruke armlenke som er koblet til kabbisen, en antistatisk matte som kortet ligger på og du kan være koblet til jord. Det som er tanken bak antistatisk er at alle delene man tar i skal ha samme spenningspotensialet. Så om kortet står i maskinen og du er koblet til godset så kan du ta på det uten noe problem. Men om du er koblet til godset på maskinen og kortet ligger isolert fra maskinen så kan du ha ett annet potensiale enn kortet og det kan bli zappet. Litt vanskelig forklart men MEN..... Ikke skyt meg for å si dette men i alle mine 10 år som data nerd så har jeg ennå til gode å ødelagt noe, de fleste komponenter er godt beskyttet og så lenge du ikke fingrer på kontakt flatene så er du ganske trygg. Vet at levetiden kan bli redusert om du er uforsiktig men.... Kortene er også lakkert slik at om du kommer bort i det så går det også som oftest bra. Tar du forhåndsregler som at du ikke har på deg en supersyntetisk joggedress, gummisko og subber på ett teppe så går det nokk bra. (ps! er det MOSFET og slike ting du skal jobbe med så er saken en helt annen) Lenke til kommentar
c-audio Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Takk for svar. Det er bare en helt vanlig PC som skal settes sammen Lenke til kommentar
tommy888 Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 går det ikke fint viss jeg bruker antistatisk armbånd som jeg kobler til jord i stikkontakten i huset? Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Men du må også koble det til kabbissen..... Hele poenget er at alt du tar i skal ha samme spenningspotensialet. Men som tidligere sagt, er du litt forsiktig så går det bra uten også...... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå