Gå til innhold

Hjelp til - stativløsning - ønskes

Anbefalte innlegg

Har nå 3 kamerastativ som er nokså standard. Pluss et meget lavt stativ for bakkefotografering, blitz-støtte eller liknende.

Har lagt merke til at dyrere og noen billige har hurtigfeste av kamera, og det vil si at du kan løsne en plate fra stativet. Denne platen henger på kameraet helt tiden.

Synes det er tungvint å måtte skru av platen, eller skru av og på kameraene til forskjellig stativ etter behov. Hurtigfeste synes jeg er genialt egentlig. Men du er altså nødt til å kjøpe flere stativ med samme utgave hurtigfeste for at du skal kunne bruke dem om hverandre, det er litt ergerlig synes jeg.

Men når du egentlig har 4 forskjellige stativer, og bare 1 av dem har hurtigfeste.. Jeg ønsker ikke å kjøpe inn dyre nye stativer og legge til side gode stativer som er uten hurtigfeste.

Finnes det et slags mellomstykke som ikke koster så alt for mange kronene, som en kan skru fast til et hvilket som helst kamera?

Hvis ikke så er jo det en ide å lage patent på, nei nå tuller jeg litt. :p

Jeg er altså ute etter å finne et mellomstykke som kan fungere som hurtigfeste på hvilket som helst stativ. Den ene platen på det mellomstykke må ha en hunn gjengeplugg, og den andre siden av mellomstykke må ha en hann gjengeplugg.

Dette synes jeg er såpass elementært at det nok skulle finnes der ute. Men jeg har spurt mange kamerabutikker, og alle konkluderer med at noe slikt har de ikke sett enda.

Derfor skriver jeg et innlegg slik at flere øyne kan se det, og eventuellt kommentere. Blir jeg nødt å lage meg noe slikt selv?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artikkelen du er på jakt etter - hvis jeg forstår deg rett - er Manfrotto RC323 som vises på dette bildet:

http://www.manfrotto.com/Jahia/cache/offon...lsf=103&child=3

Om ikke det er akkurat det du er på jakt etter så bør den gjøre nytten.

Dette er en hurtigfesteplate med et feste som bygger bare ca 5 mm i høyden og som festes med standard 1/4-skrue. Koster ikke mye, 250-300 kr pluss minus. Bruker en slik til makrobraketten min, den fester bra.

Endret av olemm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...